Misschien is het leukste van een dragrace niet eens de sprint zelf, maar het voorspel. Vlak voor de start wordt een deel van de achterbanden omgezet in rook. Dit doen de coureurs niet alleen om het publiek te vermaken, maar ook om de achterbanden op temperatuur te krijgen voor meer grip. Om ongeveer dezelfde reden kan je volgende Jeep een burnout-modus krijgen, maar dan niet voor de dragstrip.
Jeep diende een nieuw patent in voor de burnout-modus. Anders dan bij de meeste dragracers, wil Jeep dat je de voorbanden laat spinnen. En dat is niet om Civic-rijders na te doen bij de lokale McDonald’s, want de burnout heeft hetzelfde praktische reden als bij dragracers. Dan heb je meer grip tijdens het offroaden op de voorwielen.
Nog een handige functie van de burnout-stand
Volgens Jeep kunnen de tollende voorwielen nog een taak uitvoeren. Wanneer een wiel los in de lucht hangt – wat nog wel eens kan gebeuren bij een stevig potje terreinrijden – kun je de band schoonmaken met de burnout-stand. Daarnaast kunnen de voorwielen ook in tegenovergestelde richting draaien om de banden schoon te schuren. Er zou zelfs een melding op het scherm komen wanneer de banden weer schoon zijn. Wanneer en óf de burnout-modus echt komt, moet nog blijken.
Reacties