Nieuwe Porsche 917K kost je 220.000 euro

Het is nauwkeurige replica, en hij is straatlegaal

Foto('s): Icon EngineeringIcon Engineering Porsche 917K
Foto('s): Icon EngineeringIcon Engineering Porsche 917K
Foto('s): Icon EngineeringIcon Engineering Porsche 917K
Foto('s): Icon EngineeringIcon Engineering Porsche 917K
Foto('s): Icon EngineeringIcon Engineering Porsche 917K
Foto('s): Icon EngineeringIcon Engineering Porsche 917K
Foto('s): Icon EngineeringIcon Engineering Porsche 917K
Foto('s): Icon EngineeringIcon Engineering Porsche 917K
Icon Engineering Porsche 917K
Icon Engineering Porsche 917K
Icon Engineering Porsche 917K
Icon Engineering Porsche 917K
Icon Engineering Porsche 917K
Icon Engineering Porsche 917K
Icon Engineering Porsche 917K
Icon Engineering Porsche 917K

De reis van deze haast perfecte replica van de Porsche 917K begon negen jaar geleden. Ingenieur Dave Eaton zag de koets te koop staan en besloot, samen met John Hartland, de rest van de raceauto zelf te maken. De body was een kopie van het exemplaar dat Steve McQueen reed in de film Le Mans uit 1971. Anno 2020 is het Britse bedrijf Icon Engineering klaar om 60 exemplaren te verkopen, die ook nog eens straatlegaal zijn.

De originele 5,0-liter twaalfcilinder boxermotor is wat lastig te vinden, dus deze Porsche 917K gebruikt een 3,6-liter zescilinder uit de Porsche 911 (964). Hier plaatst Icon Engineering zes gaskleppen met kelken op, dus maak je geen zorgen over het geluid. Het vermogen ligt nét onder de 300 pk. Later komt er misschien nog een lichting met nieuw ontwikkelde twaalfcilinders, maar Eaton wil eerst de zescilinderversies verkopen.

De Porsche 917K zou voor 95 procent hetzelfde moeten zijn als de legendarische raceauto uit Stuttgart. Iemand had toevallig een origineel wiel van de 917 (dat hij gebruikte als koffietafel). Eaton kon dit wiel namaken in CAD en zo nieuwe exemplaren produceren. Veel van de andere systemen ontwierp Eaton zelf. De banden komen van Michelin en het bedrijf Simtek hielp met de ophanging, die alleen al zes maanden kostte om te ontwikkelen.

Het origineel is onbetaalbaar, maar een nieuwe Porsche 917K als deze kost je 220.000 euro, exclusief Nederlandse belastingen. Een losse koets is ook te krijgen voor ongeveer 100.000 euro; dan zul je motor en andere onderdelen zelf moeten verzamelen. Je kunt zelfs kiezen voor een volledig uit koolstofvezel opgetrokken koets. Icon Engineering bouwt zoals gezegd slechts 60 exemplaren – vijf per jaar. Koop er maar snel eentje, zodat ze gemotiveerd worden om meer van dit soort toffe projecten te doen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws