Koenigsegg Agera RS pakt het 0-400-0-record!

Bugatti: 'Het waren twee fantastische dagen'

Koenigsegg Agera RS pakt het 0-400-0-record!
Koenigsegg Agera RS pakt het 0-400-0-record!
Koenigsegg Agera RS pakt het 0-400-0-record!
Koenigsegg Agera RS pakt het 0-400-0-record!
Foto('s): KoenigseggKoenigsegg Agera RS pakt het 0-400-0-record!
Koenigsegg Agera RS pakt het 0-400-0-record!
Koenigsegg Agera RS pakt het 0-400-0-record!
Koenigsegg Agera RS pakt het 0-400-0-record!
Koenigsegg Agera RS pakt het 0-400-0-record!
Koenigsegg Agera RS pakt het 0-400-0-record!

Hoewel het maar 15 graden was buiten, zat Niklas Lilja op 1 oktober ongetwijfeld met klamme handjes achter het stuur. Aan hem de schone taak om de Koenigsegg Agera RS zo snel mogelijk van 0 naar 400 km/u te laten schreeuwen en direct weer naar 0 km/u.

De recordpoging vond plaats op een vliegveld uit de Tweede Wereldoorlog in Vandel (Denemarken). Slechts 36,44 seconden waren ervoor nodig om Bugatti uit de recordboeken te schrijven. Het kostte de Agera RS in totaal 2.535 meter. Net zo krap als een Ikea Pax-kast in een studentenkamer; de baan was slechts 2.800 meter lang. De Chiron deed het in 41,96 seconden. De Zweed was dus 5,52 seconden vlotter.

Het oppervlakte van de recordpoging was sub-optimaal. De oude landingsbaan was bezaaid met klein vuil en oneffenheden. Niklas Lilja moest zijn tractiecontrole aan laten staan, omdat hij anders wielspin had in de eerste, tweede én derde versnelling.

Een leuk detail: de recordhoudende Koenigsegg Agera RS is een klantenauto. De klant in kwestie wilde maar wat graag weten hoe snel zijn auto was in vergelijking met de concurrentie. De rode Agera (het gele is tape tegen steenslag) heeft een motorupgrade waarmee het vermogen stijgt naar 1.360 pk en 1.371 Nm. De auto gaat nu naar Amerika voor de aflevering aan de klant.

Koenigsegg Agera RS pakt het 0-400-0-record!

Reacties
  1. Chris zegt op 11 oktober 2017 om 00:21:

    Kijk , dat ze die dikke fakebugatti hebben verslagen is natuurlijk mooi , maar het heeft natuurlijk totaal geen nut. Alleen voor mannetjes die wat te compenseren hebben.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken