
Het speeltje hierboven is een Koenigsegg Agera RS – een hypercar waarvan er maar 25 zijn gebouwd tussen 2015 en 2018. Of ja, het was een Agera RS. Eigenaar Mohammed Ben Sulayem – ja, die voorzitter van de FIA die bij geregeld zijn gezicht laat zien bij de F1 – vroeg Christian von Koenigsegg om een harttransplantatie voor zijn Agera RS. De speciale Agera kreeg de motor van de Jesko.
Nadat Ben Sulayem verliefd werd op de versnellingsbak van de CC850, wilde hij die transmissie ook in de auto hierboven die Koenigsegg Chimera heet. Waarom koopt de FIA-voorzitter niet gewoon een CC850 of een Jesko vraag je je misschien af? Nou, die heeft ie allebei al besteld. En daarbij, wat verslaat een op maat gemaakte, unieke Koenigsegg bij een wedstrijdje opscheppen?
Specificaties van de Koenigsegg Chimera
De Jesko-motor is een 5,0-liter twinturbo-V8 met een platte krukas en zonder een vliegwiel, waardoor de motor toeren maakt als een superbike op nitro. Voer de krachtbron met E85-benzine en je hebt een overdonderende 1.600 pk onder je rechtervoet. Met normale benzine blijft het vermogen steken op 1.280 pk. Dat is in de Jesko al bijzonder, maar deze Agera is kleiner en in totaal 100 kilo lichter dan de Jesko.
De transmissie is dezelfde negentraps automaat van de Jesko, maar als je wilt, kunt ook zelf schakelen. De pook op de middenconsole kun je bewegen als een handbak met zes versnellingen. De pook is fysiek nergens aan verbonden, maar de negentraps automaat simuleert dan een zesbak. Schakelen met de flippers achter het stuur kan ook gewoon.
We hebben een ritje mogen maken in de Koenigsegg Chimera. In de video hieronder testen we de speciale Agera RS uit op het testcircuit van Koenigsegg en in de omgeving ervan. We krijgen ook nog de kans om aan Christian von Koenigsegg te vragen wat hem bezielde toen hij dit project aan nam.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De indrukwekkende ESP van Koenigsegg

Koenigsegg Agera RS: de laatste twee

Dit zijn alle hypercars van Koenigsegg

Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS

’De Koenigsegg Agera RS kan gemakkelijk sneller dan 480 km/u’

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Waarom de versnellingsbak van Koenigsegg de beste innovatie van 2023 is

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken
