
Het speeltje hierboven is een Koenigsegg Agera RS – een hypercar waarvan er maar 25 zijn gebouwd tussen 2015 en 2018. Of ja, het was een Agera RS. Eigenaar Mohammed Ben Sulayem – ja, die voorzitter van de FIA die bij geregeld zijn gezicht laat zien bij de F1 – vroeg Christian von Koenigsegg om een harttransplantatie voor zijn Agera RS. De speciale Agera kreeg de motor van de Jesko.
Nadat Ben Sulayem verliefd werd op de versnellingsbak van de CC850, wilde hij die transmissie ook in de auto hierboven die Koenigsegg Chimera heet. Waarom koopt de FIA-voorzitter niet gewoon een CC850 of een Jesko vraag je je misschien af? Nou, die heeft ie allebei al besteld. En daarbij, wat verslaat een op maat gemaakte, unieke Koenigsegg bij een wedstrijdje opscheppen?
Specificaties van de Koenigsegg Chimera
De Jesko-motor is een 5,0-liter twinturbo-V8 met een platte krukas en zonder een vliegwiel, waardoor de motor toeren maakt als een superbike op nitro. Voer de krachtbron met E85-benzine en je hebt een overdonderende 1.600 pk onder je rechtervoet. Met normale benzine blijft het vermogen steken op 1.280 pk. Dat is in de Jesko al bijzonder, maar deze Agera is kleiner en in totaal 100 kilo lichter dan de Jesko.
De transmissie is dezelfde negentraps automaat van de Jesko, maar als je wilt, kunt ook zelf schakelen. De pook op de middenconsole kun je bewegen als een handbak met zes versnellingen. De pook is fysiek nergens aan verbonden, maar de negentraps automaat simuleert dan een zesbak. Schakelen met de flippers achter het stuur kan ook gewoon.
We hebben een ritje mogen maken in de Koenigsegg Chimera. In de video hieronder testen we de speciale Agera RS uit op het testcircuit van Koenigsegg en in de omgeving ervan. We krijgen ook nog de kans om aan Christian von Koenigsegg te vragen wat hem bezielde toen hij dit project aan nam.
Meer van TopGear


De indrukwekkende ESP van Koenigsegg

Koenigsegg Agera RS: de laatste twee

Dit zijn alle hypercars van Koenigsegg

Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS

’De Koenigsegg Agera RS kan gemakkelijk sneller dan 480 km/u’

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Waarom de versnellingsbak van Koenigsegg de beste innovatie van 2023 is

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)
