Het speeltje hierboven is een Koenigsegg Agera RS – een hypercar waarvan er maar 25 zijn gebouwd tussen 2015 en 2018. Of ja, het was een Agera RS. Eigenaar Mohammed Ben Sulayem – ja, die voorzitter van de FIA die bij geregeld zijn gezicht laat zien bij de F1 – vroeg Christian von Koenigsegg om een harttransplantatie voor zijn Agera RS. De speciale Agera kreeg de motor van de Jesko.

Nadat Ben Sulayem verliefd werd op de versnellingsbak van de CC850, wilde hij die transmissie ook in de auto hierboven die Koenigsegg Chimera heet. Waarom koopt de FIA-voorzitter niet gewoon een CC850 of een Jesko vraag je je misschien af? Nou, die heeft ie allebei al besteld. En daarbij, wat verslaat een op maat gemaakte, unieke Koenigsegg bij een wedstrijdje opscheppen?

Specificaties van de Koenigsegg Chimera

De Jesko-motor is een 5,0-liter twinturbo-V8 met een platte krukas en zonder een vliegwiel, waardoor de motor toeren maakt als een superbike op nitro. Voer de krachtbron met E85-benzine en je hebt een overdonderende 1.600 pk onder je rechtervoet. Met normale benzine blijft het vermogen steken op 1.280 pk. Dat is in de Jesko al bijzonder, maar deze Agera is kleiner en in totaal 100 kilo lichter dan de Jesko.

De transmissie is dezelfde negentraps automaat van de Jesko, maar als je wilt, kunt ook zelf schakelen. De pook op de middenconsole kun je bewegen als een handbak met zes versnellingen. De pook is fysiek nergens aan verbonden, maar de negentraps automaat simuleert dan een zesbak. Schakelen met de flippers achter het stuur kan ook gewoon.

We hebben een ritje mogen maken in de Koenigsegg Chimera. In de video hieronder testen we de speciale Agera RS uit op het testcircuit van Koenigsegg en in de omgeving ervan. We krijgen ook nog de kans om aan Christian von Koenigsegg te vragen wat hem bezielde toen hij dit project aan nam.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)