
Het speeltje hierboven is een Koenigsegg Agera RS – een hypercar waarvan er maar 25 zijn gebouwd tussen 2015 en 2018. Of ja, het was een Agera RS. Eigenaar Mohammed Ben Sulayem – ja, die voorzitter van de FIA die bij geregeld zijn gezicht laat zien bij de F1 – vroeg Christian von Koenigsegg om een harttransplantatie voor zijn Agera RS. De speciale Agera kreeg de motor van de Jesko.
Nadat Ben Sulayem verliefd werd op de versnellingsbak van de CC850, wilde hij die transmissie ook in de auto hierboven die Koenigsegg Chimera heet. Waarom koopt de FIA-voorzitter niet gewoon een CC850 of een Jesko vraag je je misschien af? Nou, die heeft ie allebei al besteld. En daarbij, wat verslaat een op maat gemaakte, unieke Koenigsegg bij een wedstrijdje opscheppen?
Specificaties van de Koenigsegg Chimera
De Jesko-motor is een 5,0-liter twinturbo-V8 met een platte krukas en zonder een vliegwiel, waardoor de motor toeren maakt als een superbike op nitro. Voer de krachtbron met E85-benzine en je hebt een overdonderende 1.600 pk onder je rechtervoet. Met normale benzine blijft het vermogen steken op 1.280 pk. Dat is in de Jesko al bijzonder, maar deze Agera is kleiner en in totaal 100 kilo lichter dan de Jesko.
De transmissie is dezelfde negentraps automaat van de Jesko, maar als je wilt, kunt ook zelf schakelen. De pook op de middenconsole kun je bewegen als een handbak met zes versnellingen. De pook is fysiek nergens aan verbonden, maar de negentraps automaat simuleert dan een zesbak. Schakelen met de flippers achter het stuur kan ook gewoon.
We hebben een ritje mogen maken in de Koenigsegg Chimera. In de video hieronder testen we de speciale Agera RS uit op het testcircuit van Koenigsegg en in de omgeving ervan. We krijgen ook nog de kans om aan Christian von Koenigsegg te vragen wat hem bezielde toen hij dit project aan nam.
Meer van TopGear


De indrukwekkende ESP van Koenigsegg

Koenigsegg Agera RS: de laatste twee

Dit zijn alle hypercars van Koenigsegg

Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS

’De Koenigsegg Agera RS kan gemakkelijk sneller dan 480 km/u’

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Waarom de versnellingsbak van Koenigsegg de beste innovatie van 2023 is

Is de goedkoopste versie van de Polestar 3 al goed genoeg, of moet je toch even doorsparen?

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?
