
Het speeltje hierboven is een Koenigsegg Agera RS – een hypercar waarvan er maar 25 zijn gebouwd tussen 2015 en 2018. Of ja, het was een Agera RS. Eigenaar Mohammed Ben Sulayem – ja, die voorzitter van de FIA die bij geregeld zijn gezicht laat zien bij de F1 – vroeg Christian von Koenigsegg om een harttransplantatie voor zijn Agera RS. De speciale Agera kreeg de motor van de Jesko.
Nadat Ben Sulayem verliefd werd op de versnellingsbak van de CC850, wilde hij die transmissie ook in de auto hierboven die Koenigsegg Chimera heet. Waarom koopt de FIA-voorzitter niet gewoon een CC850 of een Jesko vraag je je misschien af? Nou, die heeft ie allebei al besteld. En daarbij, wat verslaat een op maat gemaakte, unieke Koenigsegg bij een wedstrijdje opscheppen?
Specificaties van de Koenigsegg Chimera
De Jesko-motor is een 5,0-liter twinturbo-V8 met een platte krukas en zonder een vliegwiel, waardoor de motor toeren maakt als een superbike op nitro. Voer de krachtbron met E85-benzine en je hebt een overdonderende 1.600 pk onder je rechtervoet. Met normale benzine blijft het vermogen steken op 1.280 pk. Dat is in de Jesko al bijzonder, maar deze Agera is kleiner en in totaal 100 kilo lichter dan de Jesko.
De transmissie is dezelfde negentraps automaat van de Jesko, maar als je wilt, kunt ook zelf schakelen. De pook op de middenconsole kun je bewegen als een handbak met zes versnellingen. De pook is fysiek nergens aan verbonden, maar de negentraps automaat simuleert dan een zesbak. Schakelen met de flippers achter het stuur kan ook gewoon.
We hebben een ritje mogen maken in de Koenigsegg Chimera. In de video hieronder testen we de speciale Agera RS uit op het testcircuit van Koenigsegg en in de omgeving ervan. We krijgen ook nog de kans om aan Christian von Koenigsegg te vragen wat hem bezielde toen hij dit project aan nam.
Meer van TopGear


De indrukwekkende ESP van Koenigsegg

Koenigsegg Agera RS: de laatste twee

Dit zijn alle hypercars van Koenigsegg

Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS

’De Koenigsegg Agera RS kan gemakkelijk sneller dan 480 km/u’

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Waarom de versnellingsbak van Koenigsegg de beste innovatie van 2023 is

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen
