
Over verrassingen gesproken. Dit is de Koenigsegg Gemera, en het is een familieauto. Wie had dat gedacht? De Zweedse hypercarbouwer bewijst gelijk dat niet elke exclusieve familiebak een SUV hoeft te zijn – misschien nog wel verrassender. De Gemera komt met vier zitplaatsen, verwarmende en koelende bekerhouders, infotainment voor elke zitrij, draadloos opladen voor telefoons en de ruimte voor bagage. Oh, en niet onbelangrijk: 1.730 pk en 3.500 Nm.
Specificaties Koeningsegg Gemera
De 0-100-tijd van de Koenigsegg Gemera is 1,9 seconden, de topsnelheid is 400 km/u. In een vierzitter! Een deel van het vermogen komt van een Koenigsegg-pronkstukje: de Freevalve-motor, een 2,0-liter biturbo driecilinder met individueel aangestuurde kleppen (en dus zonder nokkenas of distributieketting). De Tiny Friendly Giant, zoals het merk ‘m noemt, genereert zo’n 600 pk en 600 Nm. Deze kleine rakker draait heel tevreden als je ‘m ijsbeervriendelijke ethanol (E85) voert.
De rest van het vermogen komt van drie elektromotoren, één per achterwiel en nog één op de krukas van de motor. Puur elektrisch genereert de Koenigsegg Gemera een flinke 1.100 pk, waarmee hij 300 km/u haalt. De 800-volt batterij zorgt voor 50 kilometer volledig elektrische actieradius. Torque vectoring kan elk wiel apart aansturen om het vermogen op de gewenste hoek te leveren. Daarnaast sturen de achterwielen ook mee. Uiteraard gaan de twee deuren omhoog open, zoals dat bij een Koenigsegg hoort.
Bovendien zou de Koenigsegg Gemera heel veilig moeten zijn. De koolstofvezel monocoque is de eerste linie van verdediging bij ongelukken. Zes slimme airbags en zelfs Isofix moet de inzittenden veilig houden. Daarbij zijn er rij-assistenten, tractiecontrole, anti-slip en ABS. Koenigsegg is van plan slechts 300 exemplaren te bouwen van de Gemera voor een prijs richting de 1,5 miljoen euro, zonder Nederlandse belastingen. Christian von Koenigsegg noemt de Gemera ‘een compleet nieuwe categorie auto’s waar een extreme mega-auto een ruimtelijk interieur combineert met ultieme duurzaamheid.’
Meer van TopGear


Je kunt de Koenigsegg Gemera nu ook bestellen met de V8 uit een Jesko (2.300 pk!)

Eindelijk het geluid van de Koenigsegg Gemera

Koenigsegg wil vulkaanbrandstof

Koenigsegg Gemera en het kippenei hebben veel gemeen

Freevalve: de driecilinder van Koenigsegg uitgelegd

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Goodyear bedenkt band die zichzelf repareert

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Waar koop ik de genera?
Wat kost de gemera
Net een supra