
Over verrassingen gesproken. Dit is de Koenigsegg Gemera, en het is een familieauto. Wie had dat gedacht? De Zweedse hypercarbouwer bewijst gelijk dat niet elke exclusieve familiebak een SUV hoeft te zijn – misschien nog wel verrassender. De Gemera komt met vier zitplaatsen, verwarmende en koelende bekerhouders, infotainment voor elke zitrij, draadloos opladen voor telefoons en de ruimte voor bagage. Oh, en niet onbelangrijk: 1.730 pk en 3.500 Nm.
Specificaties Koeningsegg Gemera
De 0-100-tijd van de Koenigsegg Gemera is 1,9 seconden, de topsnelheid is 400 km/u. In een vierzitter! Een deel van het vermogen komt van een Koenigsegg-pronkstukje: de Freevalve-motor, een 2,0-liter biturbo driecilinder met individueel aangestuurde kleppen (en dus zonder nokkenas of distributieketting). De Tiny Friendly Giant, zoals het merk ‘m noemt, genereert zo’n 600 pk en 600 Nm. Deze kleine rakker draait heel tevreden als je ‘m ijsbeervriendelijke ethanol (E85) voert.
De rest van het vermogen komt van drie elektromotoren, één per achterwiel en nog één op de krukas van de motor. Puur elektrisch genereert de Koenigsegg Gemera een flinke 1.100 pk, waarmee hij 300 km/u haalt. De 800-volt batterij zorgt voor 50 kilometer volledig elektrische actieradius. Torque vectoring kan elk wiel apart aansturen om het vermogen op de gewenste hoek te leveren. Daarnaast sturen de achterwielen ook mee. Uiteraard gaan de twee deuren omhoog open, zoals dat bij een Koenigsegg hoort.
Bovendien zou de Koenigsegg Gemera heel veilig moeten zijn. De koolstofvezel monocoque is de eerste linie van verdediging bij ongelukken. Zes slimme airbags en zelfs Isofix moet de inzittenden veilig houden. Daarbij zijn er rij-assistenten, tractiecontrole, anti-slip en ABS. Koenigsegg is van plan slechts 300 exemplaren te bouwen van de Gemera voor een prijs richting de 1,5 miljoen euro, zonder Nederlandse belastingen. Christian von Koenigsegg noemt de Gemera ‘een compleet nieuwe categorie auto’s waar een extreme mega-auto een ruimtelijk interieur combineert met ultieme duurzaamheid.’
Meer van TopGear


Je kunt de Koenigsegg Gemera nu ook bestellen met de V8 uit een Jesko (2.300 pk!)

Eindelijk het geluid van de Koenigsegg Gemera

Koenigsegg wil vulkaanbrandstof

Koenigsegg Gemera en het kippenei hebben veel gemeen

Freevalve: de driecilinder van Koenigsegg uitgelegd

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Goodyear bedenkt band die zichzelf repareert

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Waar koop ik de genera?
Wat kost de gemera
Net een supra