
Leer van onze fouten. Zeg nooit als je partner naast je zit in de auto dat je het gevoel hebt dat ‘de auto net even 20 kilo te veel weegt’. Kost je minimaal een grote bos bloemen. Waar je natuurlijk op doelde, was de onafgeveerde massa van de velgen. Hebben wij even goed nieuws: je kunt de Bentley Bentayga nu kopen met koolstofvezel wielen die 24 kilo lichter zijn.
Bentley en het Italiaanse Bucci Composites werkten vijf jaar aan de nieuwe hoepels. Later dit jaar kun je eindelijk 1 procent van het gewicht van de Bentley Bentayga afsnoepen. De velgen zijn per stuk 6 kilo lichter dan hun aluminium evenknieën. Het zijn de grootste koolstofvezel wielen ooit gemaakt voor massaproductie, zegt Bentley. Het zouden ook de eerste zijn met volledige TÜV-keuring.
De koolstofvezel wielen voor de Bentley Bentayga zijn uitvoerig getest
Uiteraard zijn de koolstofvezel wielen getest op de Nürburgring. Er werd extra goed gelet op de luchtdichtheid van de vezels na intensief gebruik. Het schijnt namelijk zo te zijn dat koolstofvezel na een paar harde klappen een beetje ‘lek’ raakt. Hierdoor lopen de banden langzaam leeg. Heel irritant, want dan moet je assistent of persoonlijke monteur telkens lucht bijvullen.
De prijs van de wielen is nog niet bekend. Ergens tussen schreeuwend duur en godallemachtig prijzig, vermoeden we zo. In ieder geval te duur om je Bentayga met een gerust hart uit te lenen aan iemand die erom bekend staat dat ie zo nu en dan een velg langs de stoeprand haalt. Misschien toch maar een wat dikkere band erop laten monteren voor de zekerheid?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De 10 snelste SUV’s ter wereld

Mansory bouwt de Bentley Bentayga Speed om tot Feroza

De Bentley Bentayga Extended Wheelbase moet de Mulsanne vervangen

Mansory geeft de Bentley Bentayga Speed 900 pk en heel veel koolstofvezel

Bentley Bentayga Hybrid

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n luxe Bentley Continental GT na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Bentley Flying Spur is 155 km/u sneller dan jouw nieuwe Volvo

De prachtige nieuwe Bentley Continental GT Speed is krachtiger dan ooit

Officieel: Bentley vervangt de W12-motor met een sterkere hybride V8

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
