
Leer van onze fouten. Zeg nooit als je partner naast je zit in de auto dat je het gevoel hebt dat ‘de auto net even 20 kilo te veel weegt’. Kost je minimaal een grote bos bloemen. Waar je natuurlijk op doelde, was de onafgeveerde massa van de velgen. Hebben wij even goed nieuws: je kunt de Bentley Bentayga nu kopen met koolstofvezel wielen die 24 kilo lichter zijn.
Bentley en het Italiaanse Bucci Composites werkten vijf jaar aan de nieuwe hoepels. Later dit jaar kun je eindelijk 1 procent van het gewicht van de Bentley Bentayga afsnoepen. De velgen zijn per stuk 6 kilo lichter dan hun aluminium evenknieën. Het zijn de grootste koolstofvezel wielen ooit gemaakt voor massaproductie, zegt Bentley. Het zouden ook de eerste zijn met volledige TÜV-keuring.
De koolstofvezel wielen voor de Bentley Bentayga zijn uitvoerig getest
Uiteraard zijn de koolstofvezel wielen getest op de Nürburgring. Er werd extra goed gelet op de luchtdichtheid van de vezels na intensief gebruik. Het schijnt namelijk zo te zijn dat koolstofvezel na een paar harde klappen een beetje ‘lek’ raakt. Hierdoor lopen de banden langzaam leeg. Heel irritant, want dan moet je assistent of persoonlijke monteur telkens lucht bijvullen.
De prijs van de wielen is nog niet bekend. Ergens tussen schreeuwend duur en godallemachtig prijzig, vermoeden we zo. In ieder geval te duur om je Bentayga met een gerust hart uit te lenen aan iemand die erom bekend staat dat ie zo nu en dan een velg langs de stoeprand haalt. Misschien toch maar een wat dikkere band erop laten monteren voor de zekerheid?
Meer van TopGear


De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Range Rover vs BMW iX vs Bentley Bentayga review: Welke luxe SUV is de beste?

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Mansory bouwt de Bentley Bentayga Speed om tot Feroza

De Bentley Bentayga Extended Wheelbase moet de Mulsanne vervangen

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt
