
Leer van onze fouten. Zeg nooit als je partner naast je zit in de auto dat je het gevoel hebt dat ‘de auto net even 20 kilo te veel weegt’. Kost je minimaal een grote bos bloemen. Waar je natuurlijk op doelde, was de onafgeveerde massa van de velgen. Hebben wij even goed nieuws: je kunt de Bentley Bentayga nu kopen met koolstofvezel wielen die 24 kilo lichter zijn.
Bentley en het Italiaanse Bucci Composites werkten vijf jaar aan de nieuwe hoepels. Later dit jaar kun je eindelijk 1 procent van het gewicht van de Bentley Bentayga afsnoepen. De velgen zijn per stuk 6 kilo lichter dan hun aluminium evenknieën. Het zijn de grootste koolstofvezel wielen ooit gemaakt voor massaproductie, zegt Bentley. Het zouden ook de eerste zijn met volledige TÜV-keuring.
De koolstofvezel wielen voor de Bentley Bentayga zijn uitvoerig getest
Uiteraard zijn de koolstofvezel wielen getest op de Nürburgring. Er werd extra goed gelet op de luchtdichtheid van de vezels na intensief gebruik. Het schijnt namelijk zo te zijn dat koolstofvezel na een paar harde klappen een beetje ‘lek’ raakt. Hierdoor lopen de banden langzaam leeg. Heel irritant, want dan moet je assistent of persoonlijke monteur telkens lucht bijvullen.
De prijs van de wielen is nog niet bekend. Ergens tussen schreeuwend duur en godallemachtig prijzig, vermoeden we zo. In ieder geval te duur om je Bentayga met een gerust hart uit te lenen aan iemand die erom bekend staat dat ie zo nu en dan een velg langs de stoeprand haalt. Misschien toch maar een wat dikkere band erop laten monteren voor de zekerheid?
Meer van TopGear


Range Rover vs BMW iX vs Bentley Bentayga review: Welke luxe SUV is de beste?

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Mansory bouwt de Bentley Bentayga Speed om tot Feroza

De Bentley Bentayga Extended Wheelbase moet de Mulsanne vervangen

Mansory geeft de Bentley Bentayga Speed 900 pk en heel veel koolstofvezel

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n luxe Bentley Continental GT na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
