Hoewel de Volkswagen Golf R32 niet écht heel veel sneller was dan de GTI, was er één heel goede reden om toch voor hem te gaan: het geluid. Zeker met een kleine aanpassing aan de uitlaten klinken de VR6-motoren uit de R32 tamelijk geniaal. Om toch meer tempo aan het geluid toe te voegen, kun je twee dingen doen. Of je gaat naar tuners als HGP voor een nette turbokit, of je verruilt de auto die om de motor heen zit voor een lichter exemplaar.
De Nederlander Roy koos voor het laatste. Hij vond zijn Toyota MR2 Spyder geweldig, maar de motor sprak hem niet zo aan. Een V10 stond boven aan het wensenlijstje, maar dan had ie toch echt een MX-5 moeten kopen. Daar past zelfs een V12 in. Uiteindelijk viel zijn keuze op de VR6-motor van Volkswagen. Deze klinkt geweldig, is redelijk compact en heeft genoeg koppel.
De motorwissel kostte ongeveer een jaar om uit te voeren. Zaken als de aandrijfassen moesten op maat gemaakt worden en dienen als een verloopje van Volkswagen-delen naar Toyota-delen. Een VR6-uitlaat voor een Toyota MR2 is ook niet zomaar te koop, dus zulke dingen moesten los gefabriceerd worden. Na het afstellen noteerde de rollerbank 260 pk en 350 Nm. De 0-100-tijd is zo’n 5 seconden.
Toyota MR2 met de VR6 uit een Golf R32 is handgeschakeld
De versnellingsbak komt ook uit de schappen van Volkswagen. Origineel was het een bak voor een auto met 4Motion-vierwielaandrijving. Bij deze Toyota MR2 gaat het vermogen nog altijd gewoon naar de achterwielen. Een DSG werd nog even kort overwogen, maar die was volgens de bouwer te zwaar – en een MR2 hoort gewoon handgeschakeld te zijn. Daarnaast werd er een strakker onderstel gemonteerd met een BC-schroefset, plus een sperdifferentieel.
En nu staat de Toyota MR2 met de VR6 uit een Golf R32 te koop. De verkoper wil 12.750 euro hebben voor zijn ‘MR32’. Moet je alleen voor jezelf nog even beslissen of je de auto voor onderhoud naar een Volkswagen- of een Toyota-dealer brengt.
Reacties