
Hoewel de Volkswagen Golf R32 niet écht heel veel sneller was dan de GTI, was er één heel goede reden om toch voor hem te gaan: het geluid. Zeker met een kleine aanpassing aan de uitlaten klinken de VR6-motoren uit de R32 tamelijk geniaal. Om toch meer tempo aan het geluid toe te voegen, kun je twee dingen doen. Of je gaat naar tuners als HGP voor een nette turbokit, of je verruilt de auto die om de motor heen zit voor een lichter exemplaar.
De Nederlander Roy koos voor het laatste. Hij vond zijn Toyota MR2 Spyder geweldig, maar de motor sprak hem niet zo aan. Een V10 stond boven aan het wensenlijstje, maar dan had ie toch echt een MX-5 moeten kopen. Daar past zelfs een V12 in. Uiteindelijk viel zijn keuze op de VR6-motor van Volkswagen. Deze klinkt geweldig, is redelijk compact en heeft genoeg koppel.
De motorwissel kostte ongeveer een jaar om uit te voeren. Zaken als de aandrijfassen moesten op maat gemaakt worden en dienen als een verloopje van Volkswagen-delen naar Toyota-delen. Een VR6-uitlaat voor een Toyota MR2 is ook niet zomaar te koop, dus zulke dingen moesten los gefabriceerd worden. Na het afstellen noteerde de rollerbank 260 pk en 350 Nm. De 0-100-tijd is zo’n 5 seconden.
Toyota MR2 met de VR6 uit een Golf R32 is handgeschakeld
De versnellingsbak komt ook uit de schappen van Volkswagen. Origineel was het een bak voor een auto met 4Motion-vierwielaandrijving. Bij deze Toyota MR2 gaat het vermogen nog altijd gewoon naar de achterwielen. Een DSG werd nog even kort overwogen, maar die was volgens de bouwer te zwaar – en een MR2 hoort gewoon handgeschakeld te zijn. Daarnaast werd er een strakker onderstel gemonteerd met een BC-schroefset, plus een sperdifferentieel.
En nu staat de Toyota MR2 met de VR6 uit een Golf R32 te koop. De verkoper wil 12.750 euro hebben voor zijn ‘MR32’. Moet je alleen voor jezelf nog even beslissen of je de auto voor onderhoud naar een Volkswagen- of een Toyota-dealer brengt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


’De opvolger van de Toyota GT86 is geannuleerd’

Toyota MR2: zo mag ie eruitzien

Deze Toyota MR2 is een droomschuurvondst

Bestuurder Toyota MR2 gered door paspoort

10 bijzonder betaalbare cabrio’s

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
