Het is nu de normaalste zaak ter wereld om een VW Golf tegen te komen op het circuit. In 1975 moeten de bezoekers van het circuit Zolder in België vol verwondering hebben opgekeken toen ze deze felrode Golf voor het eerst zagen. Veiler RM Sotheby’s is er vrij zeker van dat dit de eerste race-Golf ter wereld is. Niet lang na zijn debuut op Zolder won hij zijn eerste race op de Hockenheimring. De ontwikkelaars van de oer-GTI zullen ongetwijfeld iets hebben afgekeken bij deze racer.
Rolf Nothelle sleutelde deze Volkswagen Golf MKI Groep 2 in elkaar. Omdat hij de eerste was die met een Golf ging racen, moest hij veel onderdelen zelf fabriceren. Voor de motor werkte hij nauw samen met Solex. De eerste versie had een 1,6-liter viercilinder met 165 pk bij 8.000 tpm. Een latere versie kreeg een 1,8-liter met dubbele Webers, zo’n 175 pk, BBS-wielen, stuggere Uniball-ophanging en raceremmen met vier zuigers vóór. De krachtigere 1.8 is wat er nu in de rode verschijning ligt.
In 2011 restaureerde Marcus Nothelle de eerste race-Golf ter wereld volledig voor Volkswagen en een jaar later stond hij op de beursvloer van Techno Classica in Essen. De auto verkeert in perfecte staat en is klaar om te racen. Bij de aankoop krijg je diverse reserve onderdelen zoals een tweede motor en meerdere originele Groep 2-onderdelen. De Volkswagen Golf MKI Groep 2 zou deze maand naar de hoogste bieder gaan tijdens Techno Classica in Essen, maar om dezelfde reden dat alles is uitgesteld, moet je tot juni 2020 wachten om een bod te plaatsen op deze Golf. Een richtprijs voor de eerste race-Golf ter wereld is niet afgegeven.
Reacties