
Het is nu de normaalste zaak ter wereld om een VW Golf tegen te komen op het circuit. In 1975 moeten de bezoekers van het circuit Zolder in België vol verwondering hebben opgekeken toen ze deze felrode Golf voor het eerst zagen. Veiler RM Sotheby’s is er vrij zeker van dat dit de eerste race-Golf ter wereld is. Niet lang na zijn debuut op Zolder won hij zijn eerste race op de Hockenheimring. De ontwikkelaars van de oer-GTI zullen ongetwijfeld iets hebben afgekeken bij deze racer.
Rolf Nothelle sleutelde deze Volkswagen Golf MKI Groep 2 in elkaar. Omdat hij de eerste was die met een Golf ging racen, moest hij veel onderdelen zelf fabriceren. Voor de motor werkte hij nauw samen met Solex. De eerste versie had een 1,6-liter viercilinder met 165 pk bij 8.000 tpm. Een latere versie kreeg een 1,8-liter met dubbele Webers, zo’n 175 pk, BBS-wielen, stuggere Uniball-ophanging en raceremmen met vier zuigers vóór. De krachtigere 1.8 is wat er nu in de rode verschijning ligt.
In 2011 restaureerde Marcus Nothelle de eerste race-Golf ter wereld volledig voor Volkswagen en een jaar later stond hij op de beursvloer van Techno Classica in Essen. De auto verkeert in perfecte staat en is klaar om te racen. Bij de aankoop krijg je diverse reserve onderdelen zoals een tweede motor en meerdere originele Groep 2-onderdelen. De Volkswagen Golf MKI Groep 2 zou deze maand naar de hoogste bieder gaan tijdens Techno Classica in Essen, maar om dezelfde reden dat alles is uitgesteld, moet je tot juni 2020 wachten om een bod te plaatsen op deze Golf. Een richtprijs voor de eerste race-Golf ter wereld is niet afgegeven.
Meer van TopGear


De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Volkswagen Golf CityStromer is de eerste e-Golf

VW Golf 8 vs VW Golf 1

Man pompt 125.000 euro in VW Golf I GTI

Deze Volkswagen Golf I GTI kost zoveel als een nieuwe

De Volkswagen Golf GTI had bijna nooit bestaan

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg
