'Flinke korting op nieuwe auto door coronacrisis'

Gaan dealers stunten met prijzen?

Foto('s): Alexunder Hess / Unsplash
Foto('s): Erik McLean / UnsplashBMW M2 bij dealer
Foto('s): Fabio Romano / Unsplash
Foto('s): Jeroen JansenFerrari 488 GTB in Showroom Dealer
Foto('s): Azmar Za / UnsplashMercedes Showroom bij Dealer
BMW M2 bij dealer
Ferrari 488 GTB in Showroom Dealer
Mercedes Showroom bij Dealer

In Duitsland ligt de volledige auto-industrie op zijn gat. Fabrieken zijn gesloten en dealers houden (verplicht) de deuren dicht, wat resulteerde in een krimp van 38 procent in 2020. Ook in Nederland maken autodealers zich zorgen om de teruglopende omzet. Anders trouwens dan de werkplaatsen, waar de omzet vorige week steeg met 15 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, zo meldt adviesbureau Wesp. Marktanalist Ferdinand Dudenhöffer van de Zwitserse Universiteit St. Gallen verwacht dat autobedrijven als gevolg van de coronacrisis hoge kortingen gaan geven op nieuwe auto’s.

Hij meldt aan het weekblad Focus dat slimme aanbiedingen de pijn voor de auto-industrie kunnen verzachten. Bijvoorbeeld kortlopende auto-abonnementen voor mensen die zich zorgen maken om hun financiële situatie op lange termijn. Of hoge korting op nieuwe auto’s. ‘Kortingen tot 50 procent zijn niet ondenkbaar’, zegt hij over dealers in Duitsland. Ongelooflijk veel, als je nagaat dat de marge op nieuwe auto’s in de meeste gevallen geen 50 procent bedraagt. Het betekent niet automatisch dat de autoprijzen hier ook zullen dalen, maar de markt hier zal bijna niet kunnen achterblijven. Slimme dealers zullen bijvoorbeeld hun auto’s uit Duitsland halen om ze hier aan te bieden.

Dudenhöffer verwacht dat de autoproductie in Duitsland dit jaar zakt van 4,7 miljoen auto’s naar 3,8 miljoen. Volgens de Financial Times kunnen autofabrikanten cumulatief tot wel 100 miljard dollar omzet verliezen als alles wereldwijd tot het einde van april dichtblijft. Op dit moment kan niemand voorspellen hoe de coronacrisis verder zal verlopen. Laten we hopen voor dealers (en natuurlijk andere bedrijven) dat ze snel weer hun normale omzet kunnen gaan draaien.

Via: AD

Reacties
  1. Chris Jansen. zegt op 7 april 2020 om 17:20:

    Marge op nieuwe auto”s 50%? Ik denk dat geen enkele autodealer dat haalt, dat ligt denk ik eerder op 5-15%, Of het moet een heel zeldzaam exemplaar zijn. Zelfs op een Bentley of Bugatti maken de fabrikanten verlies.

    • Nu zegt op 7 april 2020 om 18:02:

      Beter lezen

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws