Je kent de absurde KTM X-Bow GT nog wel. Daarmee bewees het Oostenrijkse merk dat ze naast motorfietsen ook prima overweg konden met vierwielers. Goed nieuws voor wie geen vliegjes lust: KTM is terug met deze wilde KTM X-Bow GT-XR. Het is de langverwachte dichte versie van de X-Bow GT, inclusief een van de coolste manieren om in te stappen.

De basis voor de KTM X-Bow GT-XR is zijn racebroertje, de GT2. Deze genen geven hem ook zijn agressieve look. Neemt niet weg dat hij genoeg eigenschappen van een straatauto heeft. Airco, bluetooth, een bagageruimte van 160 liter en zelfs een dashboardkastje zijn aanwezig. Om drempels te slim af te zijn krijgt hij, optioneel, een hydraulische lift.

Het dak van de KTM X-Bow GT-XR is tevens de deur. Als een straaljager gaat de volledige overkapping elektrisch naar boven en naar voren. Alleen onhandig als het regent; als je passagier in- of uitstapt, word jij ook nat. En je moet er maar niet mee op z’n kop belanden. Al heb je dan nog wel piepkleine raampjes om uit te kruipen.

Prestaties van de KTM X-Bow GT-XR

De carrosserie en monocoque zijn gemaakt van koolstofvezel, wat helpt bij het lage gewicht van 1.130 kilo. Vergis je dan ook niet in zijn prestaties. KTM leent de 2,5-liter vijfcilinder turbomotor uit de Audi RS 3 en kietelt hem naar 492 pk en 582 Nm koppel. De KTM X-Bow GT-XR moet een topsnelheid halen van 280 km/u.

KTM beweert dat het dankzij de 96 liter benzinetank mogelijk is om 1.000 kilometer te rijden op één tank. Je merkt dat er nog wat langeafstandsracer-genen aanwezig zijn. Als je er eentje wilt hebben, zul je er snel bij moeten zijn. KTM bouwt van de hele line-up X-Bow’s (dus de R, RR, GT4, GT, GTX en GT2 en GT-XR) ongeveer 100 auto’s waarvan slecht een handjevol GT-XR. Neem dan ook maar tenminste 284.900 euro (exclusief Nederlandse belastingen) mee.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)