Sinds KTM twaalf jaar geleden het geniale idee had om een motorfiets te bouwen met vier wielen en het een ‘auto’ te noemen, hoorden we niet veel meer van de enige autofabrikant uit Oostenrijk. Maar geen zorgen, de van oorsprong motorfietsfabrikant heeft de automarkt na de X-Bow nog niet opgegeven. Ze zijn druk bezig met deze KTM X-Bow GTX, een racer voor de nieuwe GT2-klasse. Een 2,5-liter vijfcilinder van Audi zorgt voor 530 pk – en de Nederlandse importeur fluisterde ons in dat er ook een straatversie komt, en wel naar Nederland. De racerij heeft er een – licht verwarrende – raceklasse bij. De nieuwe GT2-klasse vult het gat tussen GT3 en GT4. Iemand anders ook het gevoel dat ze beter een andere naam hadden kunnen kiezen? Hoe dan ook, de GT2-auto’s hebben een hogere topsnelheid en minder aerodynamica dan de GT3-auto’s en het is een klasse voor mensen met iets minder talent dan de professionals. Verwacht coole auto’s. En crashes. Deze KTX X-Bow GTX is het homologatiemodel, want ze moeten eerst een stel auto’s produceren en verkopen om mee te mogen doen.
KTM komt met twee versies: een GT2-racer die volledig voldoet aan de reglementen van de GT2-klasse en een onbeteugelde versie die niet mag racen in de nieuwe klasse. Deze is meer voor losse circuitdagen. De Oostenrijkse autobouwer komt eerst met een beperkte oplage van twintig stuks om te voldoen aan de homologatie, en later met meer. De GTX moet het opnemen tegen de GT2-racer van bijvoorbeeld Audi, dat een R8 met V10-motor prepareerde voor de klasse. Deze GTX met 530 pk weegt slecht 1.058 kilo. Het vermogen zou heel eenvoudig te verhogen zijn naar 650 pk, vertelt de importeur ons.

KTM GTX op kenteken in Nederland

De Nederlandse KTM-dealer DTMobility (die ook zo hier en daar 1.000 pk in een Audi RS 6 propt) vertelt ons dat er op een later moment ook een straatlegale uitvoering komt, die zo’n 230.000 euro zonder belastingen moet kosten. Wat betreft BPM kun je rekenen op zo’n 60.000 euro. Mocht je dus nog iets zoeken ter afwisseling van je Donkervoort D8 GTO, dan heb je nu eindelijk opties. Heel praktisch is de racetank van 120 liter. Je kunt er dus serieuze afstanden mee afleggen, als je dat volhoudt. Ook verklapt het bedrijf aan TopGear dat de eerste Nederlandse order al geplaatst is. We zijn érg benieuwd.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear