
Dat was het dan. Dit zijn de negen laatste Aston Martin DB9’s ooit gebouwd. Graag een moment stilte voor deze gracieuze creaties die jarenlang ons straatbeeld gesierd hebben. En dat voorlopig gelukkig ook nog wel even blijven doen.
‘We zeggen een icoon vaarwel. De laatste negen Aston Martin DB9’s zijn nu klaar voor hun eindinspectie’, tweette Aston Martin bij de foto. Snik.
De eerste DB9 verscheen al in 2004, en in vergelijking met de huidige line-up aan hypercars zou je kunnen zeggen dat hij inmiddels wel lichtelijk verouderd begint te raken. Toch is het een van de meest tijdloze ontwerpen die de autowereld ooit heeft gezien.
De laatste negen zijn allemaal GT-uitvoeringen, uiteraard met de bekende 547 pk sterke V12. Met een sprinttijd van 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u was het nooit de snelste sportauto die je kon kopen, maar altijd wel een van de meest elegante. Je wordt ook niet zomaar de auto van James Bond. De BMW 7-serie even niet meegerekend.
De Aston Martin DB11 is hier
De Aston Martin DB11 is inmiddels ten tonele verschenen om de DB9 af te lossen. Het prachtige lijnenspel van de DB9 blijft deels behouden, maar de vele futuristische details maken er een compleet andere auto van. Meest opvallend zijn de aluminiumkleurige dakbogen, die vlak voordat ze de rest van de carrosserie raken op een zwarte lijn stuiten, wat de indruk van een zwevend dak geeft. Ook de DB11 heeft gelukkig weer een potente V12, deze keer een volledig nieuwe 5,2-liter met twee turbo’s. Volgens Aston levert de twaalfcilinder 608 pk en 700 Nm. Daarmee is de auto goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden en een topsnelheid van 320 km/u.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Russische Aston Martin is geslaagd

Luister: de nieuwe Aston Martin V12

De coolste auto’s: Alfa’s en meer

Aston Martin DB9-opvolger wordt DB11

Aston Martin DB10, voor Bond

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Speed Week 2024: Aston Martin Valkyrie over het circuit

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
