Lamborghini Centenario: waaah

Je hebt verjaardagen, en dan heb je Lamborghini-verjaardagen. Aangezien het 100 jaar geleden is dat grondlegger Ferruccio Lamborghini het levenslicht zag, vindt men het in Sant'Agata een goed moment om de allerkrachtigste toro ooit uit de stal te laten ontsnappen. Dit is de Lamborghini Centenario.

Je kijkt naar een bijna geheel uit koolstofvezel opgetrokken monster met een ernstig geval van aerodynamische dwangneurose en een 8.600 tpm draaiende V12 als kloppend hart. Hij is gebaseerd op de Aventador, maar is langer en nog opvallender. We geloven niet dat we ooit een meer bizarre diffuser op een auto voor de openbare weg hebben gezien, en ook de enorme openingen in de neus – bedoeld als knipoog naar de supercars van de jaren '70, maar ook om meer downforce op de vooras te creëren – zijn niet bepaald subtiel te noemen. Zelfs de koplampen hebben kleine luchtinlaatjes en zorgen er samen met de spatborden en sideskirts voor dat de V12 genoeg koeling krijgt.

De monocoque en de carrosserie zijn zoals gezegd van koolstofvezel, en dit benadrukt Lamborghini door de auto die in Genève wordt voorgesteld in blanke lak uit te voeren. Klanten kunnen uiteraard een kleurtje kiezen, als ze dat willen. Het punt is: de Centenario is licht. Hoewel alles relatief is, want 1.520 kilo is vooral licht voor een Lamborghini – het scheelt 55 kilo met de Aventador.

De motor is de bekende 6,5-liter V12, nu nog sterker dan de 750 pk die hij al in de Aventador SV leverde. Met 770 pk is de Centenario niet alleen de krachtigste Lamborghini ooit, het is ook een van de krachtigste straatauto's zonder turbo. Dankzij vierwielaandrijving en een zeventraps sequentiële bak gaat de Centenario in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u en in 23,5 seconden van 0 naar 300 km/u. De topsnelheid? 'Meer dan 350 km/u', volgens Lambo.

De Centenario beschikt verder over vierwielbesturing, een adaptief onderstel en dynamische besturing. Het interieur bulkt van het koolstofvezel en alcantara (of niet, als je het anders wilt) en je kunt zowel je sms-berichtjes als je trackday-data op een 10,1 inch scherm tevoorschijn toveren.

Lamborghini gaat slechts 40 Centenario's bouwen; twintig coupés en twintig roadsters. Vanaf eind dit jaar worden ze geleverd, en je raadt het al: ze zijn inderdaad allemaal al uitverkocht. En dat voor 1,75 miljoen euro per stuk, plus belastingen.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws