Moet je nu een nieuw automerk beginnen om de markt te veroveren of een bekend merk gebruiken en dat logo een beetje afstoffen? Het lijkt er op dat het eerste het geval is. We kregen de Europese verkoopcijfers binnen en daarbij vallen een paar dingen op. Naast het feit dat Tesla halveert, is het vooral Lancia dat het bijzonder lastig heeft. De verkoopcijfers van Lancia daalden namelijk met 72 procent. En dat terwijl ze juist enorm aan het uitbreiden zijn.

Lancia is bezig om zichzelf opnieuw uit te vinden. Het merk was nog actief in Italië, maar opent dealers in Nederland, Spanje, Frankrijk, Duitsland, België en Portugal. Voor het eerst in jaren was er een nieuw model, de nieuwe Ypsilon. Het resultaat? Vorig jaar werden er nog 8.098 auto’s verkocht, in dezelfde periode dit jaar waren dat slechts 2.208 auto’s. Dat is enorm weinig. Voor de millenniumwisseling verkocht Lancia meer auto’s in Nederland per jaar. In 2022 boekte het merk nog een verkooprecord.

Waarom zijn de verkoopcijfers van Lancia ineens zo slecht?

Is het allemaal zo’n drama als het lijkt? Nou, nee, niet helemaal. Kijk, Lancia zit in een zogenaamde transitionele fase. Het merk verkocht jarenlang enkel in Italië de oude Ypsilon. Die eenvoudige benzineauto kon je voor minder dan 20.000 euro kopen en in Italië waren er zat mensen die dat deden. De nieuwe Ypsilon is geheel elektrisch of hybride en kost minimaal 25.000 euro. Dat betekent dat niet alle oude klanten in aanmerking komen voor de nieuwe.

Lees ook: De Ypsilon boekte in 2022 nog een verkooprecord

We zien op de Italiaanse site van Lancia dat de modellen al behoorlijk zijn afgeprijsd. De nieuwe Lancia Ypsilon wordt ook buiten Italië verkocht, maar nog niet in alle Europese landen. Daarnaast heeft Lancia natuurlijk concurrentie uit eigen huis. Lancia valt onder het Stellantis-concern en de technisch identieke Opel Corsa en Peugeot 208 zijn goedkoper en staan bij bekende dealers om de hoek. Dus het is niet gek dat het niet zo wil vlotten.

Het is geen verrassing

Toevallig spraken we de Lancia-CEO Luca Napolitano enkele weken geleden en hij zag het al een beetje aankomen. De Ypsilon verkocht relatief goed in Italië en Napolitano voorzag dat de Italiaanse consument eventjes moest wennen aan een duurdere auto. Van kiloknaller is de Ypsilon een nicheproduct geworden en dat zie je dus terug in de verkoopcijfers. Kortom: de naam van de Ypsilon is hetzelfde, maar het is een compleet ander product. Goed om te weten is dat er nog twee Lancia-modellen aankomen.

Lees ook: Lancia opent volgend jaar zes nieuwe dealers in Nederland

In 2026 komt de Lancia Gamma, een middelgrote crossover. Aanvankelijk was het de bedoeling dat die elektrisch zou zijn, maar daar komt ook een hybride-versie van. Hetzelfde geldt voor de Lancia Delta, die daarna nog moet arriveren. Ook keert het sportieve HF-label weer terug. Dus hopelijk kunnen we binnenkort melden dat de verkopen enorm zijn gestegen. Want voor een merk uit 1906 met zo veel historische significantie zou het zonde zijn als het kwam te verdwijnen.

23 reacties op “Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen”

  1. Ieder merk heeft wel zijn hoogtes en laagtes. Eind jaren ’60 had Fiat >12% van de Belgische markt met een gamma dat liep van de 500 tot de Fiat 2300 (zescilinder in lijn) en de Fiat Dino’s (coupé en cabrio) met Ferrarimotor. Drie zaken nekten Fiat: de beroerde kwaliteit, de vele stakingen in Italië èn de komst van Toyota en andere Japanse merken op de Belgische markt.
    Lancia hield iets langer stand in de hogere prijsklasse, terwijl Alfa Romeo het merk was van de “echte” autoliefhebber.
    Fiat is zijn “slechte” faam nooit meer kwijt geraakt, Lancia heeft net te veel eigenzinnig design ingevoerd en Alfa, tja Alfa was en bleef Alfa.
    Ondertussen wordt de Europese markt overspoeld met Aziatische producten die kwalitatief best wel in orde zijn, maar waarvan vele modellen de aantrekkingskracht van een straatbezem hebben. Jammer voor de Italiaanse designers.

  2. @Guy Follong. Dank voor uw bericht uit het hiernamaals. U heeft blijkbaar al 40 jaar onder een steen gelegen. Alfa’s zijn tegenwoordig zeer betrouwbare auto’s (in statistieken vaak zelfs beter dan het Duitse VW).

  3. Stellantis maakt van de Italiaanse merken wel een serieus zooitje. Ten eerste die (onbetrouwbare) puretech motor in de drie Italiaanse merken, terwijl ze eelf uitstekende motoren in huis hebben. Ze zouden beter de Italiaanse motoren in de franse, duitse en Amerikaanse merken monteren. Ten tweede de naam : de Ypsilon is bekend als een kleine, prima en mooie auto. De nieuwe Stellantis Ypsilon is zeker mooi, maar hadden ze beter bijv. Fulvia genoemd in analogie met vroeger. De komende Gamma hadden ze beter Flavia of Aurelia genoemd, de oude Gamma was prachtig maar was redelijk fragiel. En de Delta die nog moet komen is onvervangbaar, kan alleen maar tegenvallen. Daarvoor hadden ze Stratos kunnen kiezen in navolging van het schitterende prototype PU+RA. In combinatie met topmarketing (Made in Italy daar waar het mag) en (her)investeringsbudget voor de jongere generaties die niet weten wat Lancia is zouden slaagkansen redelijk zijn. O ja, de kleine Y net als de Pandina nog even levend houden, in heel Europa aanbieden en in combinatie met de toekomstige kleine Panda de kleine Y vervangen.

  4. Naar mijn weten hangen zelfs de Russen geen homo’s in kranen… Dus iets met een klok en een klepel… Èn ook iets met kant noch wal. I’ll rest my case.

  5. Lancia is zoals Alfa-rommel. In mijn onderdelenzaak had ik van dag 1 wisselstukken voor fiat, lancia en vooral alfa-romeo in stock. Bij Duitsers was dat vanaf 2 jaar en bik Japanners na 5 jaar. Chinezen zijn van voor mijn tijd, maar alle Chinezen waar ik mee samenwerkte waren een soort van bedriegers. (altijd overdrijven)

  6. Operatie geslaagd maar de patiënt is al lang overleden. Met dank aan het Fiat syndroom en hun medewerkers zonder gevoel voor het merk. Groeten van een van de grootste Lancia dealers 2 decennia geleden en blij dat ik er op tijd ben uit gestapt. Dealers willen ze anno 2025 niet meer na al dat gestuntel.

  7. Het is een enorme domme fout geweest om Lancia uit de markt te halen. De laatste Delta was een geweldige auto, fijne motoren, enorm veel ruimte van binnen en zag er sportief uit.
    Was er toen een opvolger geweest, dan had ik die, na mijn derde en laatste Delta, zeker aangeschaft.
    Nu ben ik inmiddels na alweer 10 jaar gehecht aan een ander Europees merk en zal niet snel teruggaan naar Lancia.
    Ik zal niet de enige zijn die zo denkt.

  8. Lancia was al jaren op sterven na dood…hadden nauwelijks nog modellen. De revival zal nog niet gemakkelijk worden want de gouden tijden én de reputatie uit de tijd van de Delta’s zijn al lang voorbij

  9. Dit is nou wat je noemt nepnieuws. Het is juist andersom de verkoop is juist gestegen. Maar dit nepnieuws is juist wat de linkse media wilt dat je gelooft

  10. Ik geniet altijd erg van Top Gear, maar ik wordt een beetje moe van de media die constant op Tesla aan het bashen zijn. Ja het klopt dat de CEO er rare ideeën op na houdt, maar ik vindt dat als je je auto vult of je huis verwarmd met vloeistof uit een land waar ze homo’s in kranen hangen dat je GEEN recht van spreken hebt.

  11. Ik geniet altijd erg van Top Gear, maar ik wordt een beetje moe van de media die constant op Tesla aan het bashen zijn. Ja het klopt dat de CEO er rare ideeën op na houdt, maar ik vindt dat als je je auto vult of je huis verwarmd met vloeistof uit een land waar ze homo’s in kranen hangen dat je hem recht van spreken hebt.

  12. Tja elke wagen die stellantis produceert heeft wel veel problemen of het nu om diesel ging of benzine met hun pure pech of vti moter en de elektrische varianten waar je na zoveel km niet meer kan laden door een defecte voeding het zijn over het algemeen mooie auto’s en de eerste 100000km gaan ze wel mee daarna kun je ze in de kliko gooien

  13. Lancia is natuurlijk een legendarisch merk maar is nu niet meer dan een gereanimeerd logo……….. op Stellantis basis wordt een platform voor zowel Peugeot, Opel als Lancia gebruikt; de echte Lancia ziel is al meer dan een decennium uit het bedrijf

  14. Auto’s zeggen mij weinig, behalve dat ze praktisch zijn. Maar een Lancia daar voel ik pure liefde voor . Met mijn Ypsilon (momo design) van 2006 voel ik me Queen of the road. Hij laat me nooit in de steek, is een bom op de weg en het allerleukste is dat niemand dat verwacht ..en ik de grootste lol heb in m’n Lanciatje ❤️

  15. Is Dubost synoniem voor dood paard dan? Elektrisch is de enige oplossing als we met z’n allen auto willen blijven rijden. Bovendien rijd elektrisch véél luxueuzer en vlotter dan een plofmotor in welke vorm dan ook.

  16. De kopregel “Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen” is niet juist.
    Er moet staan: “Naast Tesla is er een ander merk dat je juist wel weer kan kopen”. Want ruim 10 jaar was er buiten Italie geen enkel land waar je nog een Lancia kon kopen. Sinds september 2024 kan dat gelukkig weer. Lancia moet nu vanaf “0” weer beginnen merkbekendheid te krijgen. Dat kost tijd. Wacht maar af als volgend jaar de Lancia Gamma en in 2028 de Lancia Delta op de markt verschijnen. Dan heeft Lancia weer een compleet gamma.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *