Lewis Hamilton bracht dus een bezoek aan ons winderige vliegveld, om eenmaal achter het stuur van onze machtige Suzuki Liana geen seconde meer aan zijn 850-pk sterke McLaren uit de Formule 1 te denken. Als je Top Gear een beetje volgt, dan weet je dat de Liana als Reasonably Priced Car al een tijdje van een welverdiend pensioen geniet. Maar hij blijft wel stand-by voor die zeldzame gevallen dat we een F1-coureur in de uitzending hebben.
 
Lewis had behoorlijk de pest erin toen hij het natte circuit zag, omdat hij daarmee zijn kansen om de snelste ronde van The Stig – 1.44.40 op een droge baan – te overtreffen, in rook zag opgaan. Daarbij lag er ook nog eens behoorlijk wat olie op de baan, afkomstig uit de Vauxhall VXR8 die we eerder die dag aan de tand hadden gevoeld.
 
Wat die olie betreft hebben we overigens een aardige theorie. Lewis stond dus voor de taak om de snelste tijd op een nat testcircuit op de klokken te zetten. De enige coureur die dat eerder heeft gedaan, is Mark Webber. En dat is een Australiër. We verdenken Mark ervan dat hij, na het zien van de weersvoorspellingen, de VXR8 deskundig heeft gesaboteerd. Die auto is namelijk ook Australisch, dus Webber weet precies waar hij iets los moet draaien om het ding olie te laten lekken.
 
Maar goed, nadat Lewis de instructies van The Stig had aangehoord, stelden we onze stopwatch in en was de jonge held vertrokken. Zijn fantastische rondetijd – 1.44,7 in de Suzuki Liana – was werkelijk een opzienbaring en ik kan je zeggen dat ik tijdens het monteren van de beelden verschillende keren zijn voorlaatste bocht opnieuw heb bekeken. Ik heb namelijk nog nooit zoiets gezien. De wereld hangt aan elkaar van allerlei natuurkundige wetten, maar blijkbaar heeft Einstein voor sommige mensen een uitzondering gemaakt.
 
Na de opnames van de show moest ik op weg naar huis nog steeds aan Lewis denken. Dat doe ik op zich wel vaker, om na te denken over welke delen van het interview erin te laten, en hoe een bepaalde gast op televisie overkomt. Maar in dit geval dacht ik na over Lewis zelf. Ook ik heb natuurlijk gezien wat hij op een circuit allemaal kan, maar als je hem ontmoet dan merk je pas wat voor bijzonder persoon hij is. Het is een tijd geleden dat ik iemand van zijn leeftijd heb ontmoet die zo beleefd en zelfbewust is, maar het is vooral ‘the force’ die hij in zich lijkt te hebben die hem zo speciaal maakt.
 
We kunnen rustig zeggen dat Hamilton de komende jaren honderden miljoen euro’s gaat verdienen. Maar hij is een van de weinige die ik zou geloven als hij zegt dat geld er niet toe doet. Net als Schumacher en Senna is ook Lewis met een onzichtbare draad aan een raceauto verbonden. Racen is in feite de enige reden van zijn bestaan. Toen hij voorafgaand aan het interview wat boeken stond te signeren, herinnerde ik hem aan een uitspraak die hij een tijdje geleden deed. Ooit zei Hamilton dat als hij op een circuit aan zijn einde zou komen, dat het dan zo zou moeten zijn. Geconfronteerd met die uitspraak knikte hij alleen maar, om vervolgens verder te gaan met signeren, alsof er niets was gebeurd.
 
Wat ook opvalt, is hoe zelfstandig Lewis met zijn 22 jaar is. De meeste van zijn collega’s in de F1 hebben meer verzorging nodig dan hun auto, maar Lewis lijkt niemand nodig te hebben. Tijdens het interview zat hij tegenover een van de meest ervaren en botte televisiemakers ter wereld, maar toch wist hij zelf ook een aantal verbale voltreffers te plaatsen. Jeremy vroeg hem bijvoorbeeld naar zijn belangstelling voor de andere sekse en een leven vol glitter en glamour, maar daar wilde Lewis het dus niet over hebben. Ik heb nog nooit iemand op zo’n elegante wijze een vraag zien ontwijken.
 
In de pause na het interview stond ik samen met een groepje verstokte rokers achter de hangar een sigaretje te roken. Lewis kwam erbij staan om een praatje te maken, en vroeg of hij nog een keer mocht terugkomen om op een droge baan een tijd te klokken. In eerste instantie dachten we dat hij gewoon probeerde om beleefd te zijn, maar al snel werd duidelijk dat hij het serieus bedoelde. Ik bedacht me alleen maar dat hij in de maanden juni en juli wel iets anders aan zijn hoofd heeft, bijvoorbeeld een wedstrijdje autorijden op Silverstone of Monza.
 
Maar wat hem betreft heeft hij met Top Gear dus nog een appeltje te schillen. Dat is Lewis Hamilton ten voeten uit.
 
Andy Wilman
Producer Top Gear
 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)