
In Nederland hebben we niet een heel erg grote auto-industrie, maar de auto’s die uit ons land komen, zijn bijna allemaal bijzonder. Denk aan Donkervoort, Spyker en natuurlijk het exotisch klinkende Rizovari, wat stond voor Rinus, zoon van Arie. Echt waar. Maar het waren zeker niet allemaal sportwagens, met Lightyear had Nederland een eigen elektrisch automerk waarbij het zonnepaneel centraal stond. Lightyear ging kopje-onder, en daardoor hebben we deze Lightyear 2 moeten missen.
Dat was het model waarmee Lightyear grote aantallen wilde produceren. Waar de Lightyear 0 een prijzig vlaggenschip was, was de 2 een stuk betaalbaarder. De 2 was kleiner, voorzien van kleinere motoren en accupakketten en eenvoudigere uitrusting. Je zou de 0 kunnen zien als een soort Tesla Model S en de 2 als een Model 3.
De Lightyear 0 kwam niet van de grond (en dus de 2 ook niet)
De ‘buzz’ omtrent de 2 was heel erg groot, alleen moest de Nederlandse autofabrikant daarvoor wel geld genereren met de Lightyear 0. Daar ging het juist een beetje mis, want de productie van de Lightyear 0 is nauwelijks Voor een beginnend automerk is de productie opstarten een van de grootste uitdagingen: het kost enorm veel geld en het duurt voordat er omzet binnenkomt.

Veel informatie over de Lightyear 2 bleef onduidelijk, waaronder het exterieurdesign. Echter, Robert Verdonschot laat op zijn LinkedIn-pagina zien hoe de auto 2 eruit kwam te zien. De Lightyear 2 werd ontworpen in samenwerking met Granstudio. Uiteraard stonden de zonnepanelen en aerodynamica ook bij de 2 centraal, net als bij zijn grote broer. Daardoor lijken ze ook erg veel op elkaar. Omdat de 2 iets kleiner is, oogt hij wat gedrongener. We gaan niet zeggen sportief, maar wel iets meer die kant op.
Richtprijs van 40.000 euro was een tikkeltje ambitieus
Het was de bedoeling dat de Lightyear 2 verkrijgbaar was vanaf 40.000 euro, het liefst nog flink daaronder. Ook was het de bedoeling dat de auto in Europa geproduceerd ging worden. Om de productie op gang te krijgen, moest er cash dat verdiend ging worden met de grotere en duurdere Lightyear 0 binnenkomen. Dat kwam er niet, waardoor Lightyear zijn activiteiten moest staken.
Lees ook: Lightyear krijgt miljoeneninvestering, maar dat is geen goed nieuws voor de zonneauto
Hoewel Lightyear bekendstaat om de zonnepanelen, waren het verder ‘gewone’ elektrische auto’s. Net als de ‘0’ had de Lightyear 2 een accu en elektromotor. Die panelen moesten ervoor zorgen dat de accu’s tijdens het buiten rijden (en parkeren) konden laden voor een beetje extra actieradius. Tot nu toe zijn er geen fabrikanten die de technologie hebben afgekeken en hebben toegepast op de eigen modellen.