Het is een van de grootste ergernissen in het verkeer. We hebben het natuurlijk over linksplakkers. Van die mensen die om onduidelijke redenen op de linkerbaan blijven rijden en niemand er langs laten. Dit terwijl er op de rechterbaan zat ruimte is om WhatsApp-berichten te sturen, Instagram-reels te plaatsen of zelfs een YouTube-video op te nemen. Gelukkig heeft Nissan de oplossing tegen linksplakkers. Nee, dat is niet een 1 april-grap, want het is 20 september.

Heel eventjes hadden we gehoopt op een feature van Nissan die ervoor zorgt dat andere verkeersdeelnemers naar rechts gaan. Iets in de vorm van een sneeuwschuiver of 3.000 watt-verlichtingsbalk op het dak. Nee, Nissan neemt zijn verantwoordelijk en pakt de eigen chauffeurs keihard aan. Dat is misschien eigenlijk een nog beter idee, want dit betekent dus dat alle Nissans niet meer links zullen blijven plakken.

Hoe werkt de oplossing van Nissan tegen linksplakkers dan?

De werking ervan is eigenlijk te simpel. Zo ontzettend eenvoudig dat wij ons afvragen waarom er geen andere fabrikant is die hetzelfde idee heeft toegepast. Het werkt via het Nissan ProPilot-systeem. Dat is een combinatie van adaptieve cruisecontrol en diverse rij-assistenten. Bij het ProPilot 2.1-systeem is er een feature die herkent dat de Nissan in kwestie een auto aan het inhalen is. Het systeem kan vervolgens herkennen dat de inhaalactie succesvol is verlopen.

Nissan Rogue Pro Pilot 2.1 uitleg oplossing linksplakkers

Vervolgens geeft het ProPilot 2.1-systeem op subtiele wijze aan dat jij met je Nissan naar rechts moet gaan middels een geluidje en waarschuwing op het scherm. Op deze manier weet je dat je weer naar rechts mag, zodat het verkeer achter jou ook weer door kan rijden. Het systeem is niet helemaal perfect voor de professionele bumperklever, want het is niet zo dat de Nissan daadwerkelijk naar rechts stuurt. Dat moet de chauffeur alsnog zelf doen.

Lees ook: Oplossingen tegen linksplakkers op de A2

Technisch gezien zou het wel kunnen. De wetgeving loopt nog een beetje achter, waardoor het veranderen van rijstrook nog niet automatisch mag. Het ProPilot 2.1-systeem is voor nu aangekondigd voor de Rogue en Armada, beide modellen voor de VS, alhoewel de Rogue kennen als X-Trail. De Nissan Ariya heeft op dit moment nog het ProPilot 2.0-systeem, dus hopelijk krijgt deze snel een update. Evenals alle andere auto’s die op de linkerbaan rijden.

Reacties

  • henkj heeft op 21 september 2024 geschreven:

    Tja vandaag weer naar het westen gereden. Vanaf Amersfoort merk je de westerling invloeden. Waar de Duitser van denkt dal ons NL voor staat “nur links” als je na t inhalen naar rechts zou gaan is er zoveel meer weg voor iedereen. Maar ja ik zie daar alweer n vrachtauto die ik in moet halen en mijn plekje/positie in de linkerrij wil ik eigenlijk ook niet verliezen dus blijft men maar links rijden. En dat kopieert de rest dan maar. Jammerlijk maar waar.

    Reageer
  • Theo heeft op 21 september 2024 geschreven:

    In bija alle staten van Amerika haal je links en rechts in. “Stay in your lane” is het devies. Zo ben ik als Nederlander door de politie aangehouden omdat ik steeds naar rechts ging. Alcohol controle. U slingert over de weg. Nee, zo gaat dat in Nederland. Raar land dat Nederland, vond de agent.
    Na enig wennen, rijdt dat erg relaxed. Het geeft een rustig verkeersbeeld en je hebt nooit knipperende en naar het voorhoofd wijzende idioten achter je.

    • Elly heeft op 22 september 2024 geschreven:

      De volkswagen heeft dat al een aantal jaren als
      Je inhaald en terug lan dan geeft hij via de buitenspiegels een signaal af met verlichting

      Reageer
    Reageer
  • Beirre heeft op 20 september 2024 geschreven:

    Je bedoelt als ne snelheidsduivel links rijdt natuurlijk en hoe je wil voorsorteren om naar rechts te rijden moet je uwe pinker leren gebruiken , om zo u ertussenin te laten ritsen
    Als men op een drievaksbaan in het midden rijdt kunnen nog altijd oprijdend verkeer zwaar verkeer zoals opliggers en zo , vlotjes oprijden en kan als bv verkeer die een lang traject afrijdt bv het land doorkruist zonder al te veel opstoppingen doorrijden en kan als desgewenst de achterligger nog altijd links passeren dus wat is het probleem , ze begrijpen gewoon nog altijd niet hoe een drievaksbaan te gebruiken

    • Maarten heeft op 24 september 2024 geschreven:

      Jouw type haal ik 20x per rit rechts in. Stoicijns in middelste baan rijden. Liefst 5kmh langzamer dan geldende max snelheid. Een irritatie voor iedereen op de weg.

      Reageer
    • Micha heeft op 21 september 2024 geschreven:

      Dat is toch helemaal niet zo?
      Voor oprijdend verkeer gaat het vlotter gaan? Waar heb je het over man.
      Ik weet ook niet hoe jij middenvakrijders ervaart? Maar hoogstwaarschijnlijk ben jij zelf één omdat je duidelijk zelf gelooft dat dat het beste is en iedereen anders het gewoon niet begrijpt…. Enkel jij hebt het door Beirre… 🤣 GENIAAL ben je!

      Jouw plaats is zo RECHTS mogelijk!
      Hou je daar toch aan man!
      Even inhalen, op het 2de of eerste vak, dan terug helemaal naar rechts indien mogelijk.

      Hoogstwaarschijnlijk laat je ook lekker veel ruimte in een file tot jij zin hebt om aan te sluiten wegens “te vermoeiend”. Ook hier denkend dat je de code gekraakt hebt en aansluiten geen hol uitmaakt, “want de file is er toch”.
      Wel dus!

      Of vind jij op bepaalde moeilijke punten binnen of buiten de bebouwde kom op een punt waar jij voorrang hebt en de andere partij in een lange rij staat en er maar eentje om de minuut tussen geraakt het niet nodig een keer te stoppen om er een deel door te laten?
      Want ja, zo werkt de wegcode niet, de de regeringen bedacht hebben.
      Maar 3-vaksbanen kennen ze niet…

      Jij bent simpelweg een rotman, een middenvakrijdende egoïst.

      Het is door mensen als jij dat het zo’n soep is.

      Leer rijden of blijf van de baan!
      Als jij, in godsnaam, te tam bent eventjes één vak naar links te verhuizen om opkomend verkeer erop te laten terwijl auto’s van tegenwoordig bijna vanzelf rijden?
      Gast, blijf dan gewoon thuis en vergroei met uwe zetel ofzo, het zal ons, “snelheidsduivels” die de weg correct gebruiken, niet lui zijn en vlot kunnen rijden heel wat tijd en frustratie schelen!

      Knuppel….

      Reageer
    Reageer
  • Beire heeft op 20 september 2024 geschreven:

    Als men op een drievaksbaan midden rijd laat men als het druk is plaats over voor degene die autosnelweg opkomen je weet wel van die opliggers en zo veel minder opstoppingen zeker als je ver gaat rijden bv land doorkruisen vele minder vermoeiender dan altijd wachten op gevaarlijke situatie opstoppingen oprijdend verkeer ,en kan als desgewenst de achterligger alsnog voorbij steken op het linkervak dus op alle vlakken gewonnen ,ze begrijpen gewoon niet zelf hoe een drievaksbaan te gebruiken

    Reageer
  • RinTinTin heeft op 20 september 2024 geschreven:

    Tja, is ook typisch Qashqai rijders hè

    Reageer
  • Eric heeft op 20 september 2024 geschreven:

    Ow, en verder zouden de enigen die topgear groot hebben gemaakt de vloer aanvegen met dit soort betuttlende systemen.

    • Micha heeft op 21 september 2024 geschreven:

      DAT DUS!

      Reageer
    Reageer
  • Eric heeft op 20 september 2024 geschreven:

    Ehhh … nee … Ik wil niet weten hoeveel liter ik per 100 km verbruik want ik rij zeer zelden precies 100 km. Dus ik wil weten hoeveel km ik op 1 liter rij. Dat rekent (beter nog dat schat) een stuk makkelijker.

    Aantal liter per 100 km. vermelden is veel onduidelijker.

    • love_fysica heeft op 22 september 2024 geschreven:

      Dat vind ik nu net veel moeilijker rekenen, Eric! Je wil aan het einde van de rit toch weten hoeveel je verbruikt heb? En een verbruik wordt ten eerste al uitgedrukt in bijvoorbeeld liter per zoveel km. Een getal dat uitgedrukt wordt in km per liter is geen verbruik maar een rijbereik.
      Ten tweede: mensen rekenen ook veel makkelijker door te vermenigvuldigen dan door te delen!
      Stel dat je wagen 16,13 km/l doet en na een familiebezoek zie je dat je in totaal 60 km hebt afgelegd. Wat is dan je verbruik? Ah, “simpel” 60 gedeeld door 16,13 en dat is eh, hm, eh, moment ik neem een calculator!
      Met de getallen van verbruik, namelijk in dit geval 6,2 liter per 100 km, weet je dat je na een rit van 60 km 0,6 maal 6,2 liter hebt verbruikt en dat is veel simpeler: 0,6 maal 6 is 3,6 en 0,6 maal 0,2 is 0,12 dus samen 3,72 liter verbruikt. Of nog eenvoudiger: 60 km is gelijk aan 50 km (3,1 liter want de helft van verbruik na 100 km) plus 10 km (0,62 liter want een tiende van verbruik bij 100 km) dus samen 3,72 liter. Veel eenvoudiger hoor!

      Reageer
    • Roger Vermeir heeft op 21 september 2024 geschreven:

      Ik rijd nog veel zeldener een afstand die mij precies één liter brandstof kost!

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)