
Nee, Litchfield is niet die Eurodance-zangeres die in de jaren negentig allerlei blije hitjes had. Het is wél een Britse tuner die nogal veel pk’s uit toch al potente auto’s weet te toveren. Denk aan een Audi RS 6 en een Toyota Supra, maar ook aan de vederlichte Nissan GT-R met 1.100 pk die een paar jaar terug de Nürburgring aanviel. Ook aan Porsches sleutelden ze al eerder. Maar deze nieuwste Litchfield 911 is in het bijzonder het vermelden waard. Omdat ie Turbo-kracht levert voor een niet-Turbo-prijs.
Wat dacht je van 590 pk uit je standaard 992 Carrera of Carrera S? Dat is meer vermogen dan de 911 Turbo S van de vorige generatie levert. En dat allemaal dankzij een stiekeme ECU-remap – er komt geen steeksleutel aan te pas. Zo haal je dus zomaar even ruim 200 extra pk’s uit de 3,0-liter zescilinder boxermotor. Ah, de wonderen van turbo’s.
Ook het koppel neemt toe – met 120 Nm, tot 650 Nm. Wel verloopt de koppelkromme anders, minder vlak, met een meer piekend karakter bij hoge toeren. Voor het uitlaatsysteem van de Litchfield 911 werkte de tuner samen met Remus en Akrapovic. Iets met meer power én meer geluid.
Wat kost een Litchfield 911?
Bizar weinig eigenlijk. Na de initieel prijzige aanschaf van een 911, dan. Als je bedenkt dat je al zo’n 500 euro verder bent als je het mapje van de handleiding van je nieuwe Porsche in koolstofvezel laat afwerken, is 1.300 euro voor een opvoersessie van meer dan 200 pk een schijntje. Vooral ook omdat je het rijkarakter van de Porsche er niet mee aantast. Je maakt ‘m alleen sneller, veel sneller. Mocht je een nieuwe 911 hebben staan, mogen we dan voorstellen dat je ‘m langs Litchfield stuurt?
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Litchfield Toyota GR Yaris groeit naar 305 pk

Litchfield Toyota Supra doet 425 pk

Honda NSX vs Litchfield GT-R

Litchfield Porsche 911 T

Litchfield Alpine A110 is listchtig

Audi RS 3 door Litchfield is een koopje

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje
