
Nee, Litchfield is niet die Eurodance-zangeres die in de jaren negentig allerlei blije hitjes had. Het is wél een Britse tuner die nogal veel pk’s uit toch al potente auto’s weet te toveren. Denk aan een Audi RS 6 en een Toyota Supra, maar ook aan de vederlichte Nissan GT-R met 1.100 pk die een paar jaar terug de Nürburgring aanviel. Ook aan Porsches sleutelden ze al eerder. Maar deze nieuwste Litchfield 911 is in het bijzonder het vermelden waard. Omdat ie Turbo-kracht levert voor een niet-Turbo-prijs.
Wat dacht je van 590 pk uit je standaard 992 Carrera of Carrera S? Dat is meer vermogen dan de 911 Turbo S van de vorige generatie levert. En dat allemaal dankzij een stiekeme ECU-remap – er komt geen steeksleutel aan te pas. Zo haal je dus zomaar even ruim 200 extra pk’s uit de 3,0-liter zescilinder boxermotor. Ah, de wonderen van turbo’s.
Ook het koppel neemt toe – met 120 Nm, tot 650 Nm. Wel verloopt de koppelkromme anders, minder vlak, met een meer piekend karakter bij hoge toeren. Voor het uitlaatsysteem van de Litchfield 911 werkte de tuner samen met Remus en Akrapovic. Iets met meer power én meer geluid.
Wat kost een Litchfield 911?
Bizar weinig eigenlijk. Na de initieel prijzige aanschaf van een 911, dan. Als je bedenkt dat je al zo’n 500 euro verder bent als je het mapje van de handleiding van je nieuwe Porsche in koolstofvezel laat afwerken, is 1.300 euro voor een opvoersessie van meer dan 200 pk een schijntje. Vooral ook omdat je het rijkarakter van de Porsche er niet mee aantast. Je maakt ‘m alleen sneller, veel sneller. Mocht je een nieuwe 911 hebben staan, mogen we dan voorstellen dat je ‘m langs Litchfield stuurt?
Meer van TopGear


Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Litchfield Toyota GR Yaris groeit naar 305 pk

Litchfield Toyota Supra doet 425 pk

Honda NSX vs Litchfield GT-R

Litchfield Porsche 911 T

Litchfield Alpine A110 is listchtig

Audi RS 3 door Litchfield is een koopje

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren
