
Nee, het is niet bepaald een schok (haha!) dat Lotus, na een of ander Amerikaans bedrijfje te zien weglopen met een elektro-versie van hun Elise, nu zelf met een hybride sportwagen komt. Dit is de Evora 414E Hybrid.
Waarom 414E? Vanwege de 414 elektrische pk’s die het ding aan boord heeft, genoeg om binnen vier seconden van 0 naar 96 km/u te accelereren. Lotus noemt het een hybride, maar de benzinemotor aan boord fungeert alleen als range extender. Oftewel, hij laadt de accu’s bij en drijft de wielen verder niet aan. Gelukkig, want het is een poepzuinige 1.2 driecilinder met slechts 48 pk. Maar hij zorgt er wel voor dat de Evora 414E bijna 500 km ver komt op een lading/tank, prima voor dagelijks gebruik dus.
Voor hen die het echte Lotus-gevoel een beetje missen als ze in stilte naadloos voortzoemen is er een Sport-modus. Hierbij speelt de radio een leuk V6- of V12-geluidje af (of, als je dat wilt, eng ruimteschipgebliep) en wordt er een zeventraps versnellingsbak gesimuleerd die je kunt bedienen met de flippers achter het stuur. Zo is het net of je tóch een beetje autorijdt. Ook veilig voor voetgangers, want buiten kun je de digitale herrie ook horen. Alleen hierom al vinden we de Evora 414E bij voorbaat cool. Beam us up, Colin.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lotus Evora Sport 410

Lotus Evora Sport 410: 1e rij-indruk

Lotus Evora Sport 410: hárd

Lotus Evora 400

Lotus Evora 400: redelijk nieuw

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
