
De laatste Ford GT is een bijzonder apparaat. Het is zeker geen Audi R8-achtige superauto voor de straat. Nee, zelfs voor de gemiddelde Ferrari- of Lamborghini-rijder is het een harde, luide en straffe auto. Zonder welke modificatie dan ook is ie al perfect voor trackdays. Het enige nadeel voor sommigen, is dat de motor slechts een 3,5-liter V6 is. De vorige generatie had wél een V8, maar was beduidend meer een allrounder. Deze Lynx GT1 brengt daar verandering in.
De basis is namelijk die eerste generatie Ford GT, die van 2003 tot 2006 gebouwd werd. Niet dat dat een goedaardige lobbes was (zie het meer als een grote Lotus Elise met V8 en je hebt een idee), maar die auto was wel op straatgebruik afgestemd. Deze Ford GT van Lynx is dat niet. Om even een idee te krijgen van wat het is: het is een doorontwikkeling van de Ford GT raceauto die Matech bouwde. Matech ging failliet en Lynx nam de inboedel over.
De Lynx GT1 is wel een beetje verwarrend
Nu wordt het nog verwarrender: op basis van de raceauto maakten ze een straatauto. Voordat je met zinnige argumenten aankomt dat zo’n raceauto weer gebaseerd is op een straatversie, zullen we aangeven waarom ze ervoor gekozen hebben. De raceauto is namelijk al ontworpen voor veel hogere snelheden dan de standaardauto, en deze Ford GT1 is veel sneller dan standaard.

De eenvoudigste instapversie heeft namelijk al 1.200 pk onder de kap, want waarom niet? Schakelen gebeurt met de hand en de aandrijving is alleen op de achterwielen. Dan zijn er nog twee snellere varianten. De GT1 ‘Eau Rouge’ heeft 1.400 pk, de ‘Gulf’ heeft 1.500 pk. De motoren zijn getuned door Roush, er komt geen elektromotor aan te pas. Het lijkt nu nog een theoretische folderpraat. Sowieso is het bijzonder dat er drie vermogensgradaties komen en er maar 28 auto’s gebouwd gaan worden.
Het klinkt weinig, maar verkoop ze maar eens
Dat klinkt hyper-exclusief, maar we hebben medelijden met de interim-salesmanager die 28 klanten moet werven. In dit enorm specifieke, gedeelte van de markt is 28 stuks nog heel lastig te verkopen, zeker als er geen Bugatti, Koenigsegg of Pagani op staat. Uiteraard kun je de Lynx GT1 helemaal naar wens samenstellen. Dus wil je meer een raceversie voor de betere trackdays? Dat kan. Wil je daar kentekenplaten op? Regelen ze voor je.
Lees ook: Deze eigenaar verbouwde zijn geweldige Ford GT40 en Mustang met YouTube-kennis
Maar als je juist een intensere, snellere en exclusievere Ford GT wenst, kan dat ook. Je kunt hem zelfs krijgen met een fraai leren interieur. Dan rest ons nog om twee vragen te beantwoorden. Ten eerste: wat kost de Lynx GT1? Vanaf omgerekend 1,55 miljoen euro. Ten tweede: is het niet zonde om een originele Ford GT om te bouwen? Dat mag je zelf bepalen. Met een oplage van ruim 4.000 exemplaren is de Ford GT voor een supercar niet extreem zeldzaam.
Lees ook: De eigenaar van deze Nederlandse Ford moest na drie jaar ineens 100.000 euro belasting aftikken
