
Zelfs Maserati, meester in het bouwen van uitstekend klinkende V8-motoren, stelt zich een elektrische toekomst voor. De Maserati GranTurismo en GranCabrio worden bijvoorbeeld volledig elektrisch en ook de MC20 krijgt een versie zonder brandstofmotor. Het merk neemt niet meteen een duik in het diepe, maar steekt eerst voorzichtig de tenen in het water. Eerst kwam de Ghibli Hybrid als eerste geëlektrificeerde drietand, en nu is er de Maserati Levante Hybrid.
Het hybridesysteem
Net als de Ghibli is de Maserati Levante Hybrid geen auto die je oplaadt met een stekker. Achter in de kofferbak ligt een kleine accu die zijn stroom haalt uit een generator die op de brandstofmotor zit. De plaatsing zorgt voor een 50/50-gewichtsverdeling. De generator geeft de motor een zetje bij het accelereren. Een compressor tapt ook stroom af van de accu om de turbo op lage toeren een handje te helpen. Er is dus geen elektromotor die de wielen aandrijft. De viercilinder produceert 330 pk en 450 Nm en is 24 kilo lichter dan de V6.
De Maserati Levante Hybrid is zuiniger dan de V6
Volgens Maserati is de Levante Hybrid 18 procent zuiniger in het verbruik dan de V6 met ongeveer dezelfde prestaties. Het merk belooft dat de viercilinder fantastisch klinkt, zonder daarbij geluid via de speakers te sturen. De 0-100-tijd is trouwens 6 seconden en de top 240 km/u. Je herkent de hybride Levante aan de blauwe elementen, zoals blauwe luchtroosters op de zijkanten en blauwe remklauwen. De prijs voor Nederland is nog niet bekend, maar naar verwachting wordt deze Levante hier de goedkoopste in het aanbod – vanwege de lagere uitstoot.
Meer van TopGear


David Beckham gaat Maserati’s verkopen

Maserati Levante Trofeo

Maserati Levante GTS

Deze Levante met 430 pk wacht op jou

Maserati Levante Allegra Antinori is zeer exclusief

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

Is zo’n chique Maserati Ghibli na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Juist de mensen die een dure elektrische auto kunnen betalen, willen er geen, aldus automerk

Maserati MC20: supercar waarmee we toevallig 1 op 11 haalden

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

In deze provincie heb je de grootste kans om achter een langzame caravan te zitten

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Ook zonder subsidies zullen Nederlanders (vrijwillig) elektrische auto’s blijven kopen

Bij deze Chinese auto met Nederlands tintje krijg je peperdure velgen voor weinig

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen
