
Zelfs Maserati, meester in het bouwen van uitstekend klinkende V8-motoren, stelt zich een elektrische toekomst voor. De Maserati GranTurismo en GranCabrio worden bijvoorbeeld volledig elektrisch en ook de MC20 krijgt een versie zonder brandstofmotor. Het merk neemt niet meteen een duik in het diepe, maar steekt eerst voorzichtig de tenen in het water. Eerst kwam de Ghibli Hybrid als eerste geëlektrificeerde drietand, en nu is er de Maserati Levante Hybrid.
Het hybridesysteem
Net als de Ghibli is de Maserati Levante Hybrid geen auto die je oplaadt met een stekker. Achter in de kofferbak ligt een kleine accu die zijn stroom haalt uit een generator die op de brandstofmotor zit. De plaatsing zorgt voor een 50/50-gewichtsverdeling. De generator geeft de motor een zetje bij het accelereren. Een compressor tapt ook stroom af van de accu om de turbo op lage toeren een handje te helpen. Er is dus geen elektromotor die de wielen aandrijft. De viercilinder produceert 330 pk en 450 Nm en is 24 kilo lichter dan de V6.
De Maserati Levante Hybrid is zuiniger dan de V6
Volgens Maserati is de Levante Hybrid 18 procent zuiniger in het verbruik dan de V6 met ongeveer dezelfde prestaties. Het merk belooft dat de viercilinder fantastisch klinkt, zonder daarbij geluid via de speakers te sturen. De 0-100-tijd is trouwens 6 seconden en de top 240 km/u. Je herkent de hybride Levante aan de blauwe elementen, zoals blauwe luchtroosters op de zijkanten en blauwe remklauwen. De prijs voor Nederland is nog niet bekend, maar naar verwachting wordt deze Levante hier de goedkoopste in het aanbod – vanwege de lagere uitstoot.
Meer van TopGear


David Beckham gaat Maserati’s verkopen

Maserati Levante Trofeo

Maserati Levante GTS

Deze Levante met 430 pk wacht op jou

Maserati Levante Allegra Antinori is zeer exclusief

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

Is zo’n chique Maserati Ghibli na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Juist de mensen die een dure elektrische auto kunnen betalen, willen er geen, aldus automerk

Maserati MC20: supercar waarmee we toevallig 1 op 11 haalden

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland
