Maximumsnelheid van 130 niet onveiliger

En het gemiddelde tempo lag nauwelijks hoger

Foto('s): Josbert LonneeSnelweg A2 Breukelen
Foto('s): TopGear Nederlandsnelheid A2 Amsterdam snelweg
Foto('s): TopGear NederlandPoar Neemn snelweg file vrachtwagen VW Crafter A2
Foto('s): Jeffrey Jim / Carismatic Visuals
Foto('s): Rijkswaterstaat / Harry van Reeken
Snelweg A2 Breukelen
snelheid A2 Amsterdam snelweg
Poar Neemn snelweg file vrachtwagen VW Crafter A2

Dus, hoe bevalt het zo om overdag 100 km/u te rijden? Is het al normaal? Scheelt het veel in de brandstofkosten? Of blijft het gewoon een bijzonder irritante beslissing om de maximumsnelheid van 130 te verlagen? Waarschijnlijk heb je gemerkt dat het qua tijd niet zo gek veel scheelt, maar dat het toch wel erg fijn was om op bepaalde stukken iets harder te mogen rijden.

Maar was het verlagen van de maximumsnelheid eigenlijk wel nodig? De ingreep zou immers maar voor minder dan 1 procent stikstofreductie zorgen. Nu hebben we hier een onderzoek waaruit blijkt dat een maximumsnelheid van 100 ten opzichte van 130 km/u ook maar weinig effect heeft op de verkeersveiligheid.

Belangrijk om te beseffen is dat het een onderzoek is naar de verhoging van de snelheid naar 130 km/u, enkele jaren geleden – niet naar de recentelijke verlaging van de maximumsnelheid naar 100 km/u. Daar kun je uiteraard wat voorzichtige conclusies uit trekken. Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onderzocht data van de snelheidsverhoging in 2012 tot nu. Zij concludeerden: ‘De toename van het aantal verkeersdoden die er de afgelopen jaren op autosnelwegen was te zien, kan niet eenduidig aan de verhoging van de snelheidslimiet naar 130 km/uur worden toegeschreven.’

De maximumsnelheid van 130 werd door velen niet gehaald

Daarnaast meldt de SWOV dat automobilisten gemiddeld slechts ‘enkele kilometers per uur sneller’ gingen rijden. Het gaat om 4 tot 7 km/u gemiddeld. Ook Flitsmeister concludeerde uit zijn data al eerder dat we toch al nauwelijks 130 km/u reden. Alleen die paar mensen die fanatiek de naald op de teller noordelijker lieten wijzen, hebben dus echt last van de nieuwe limiet. Laat die paar mensen die graag 130 rijden dan ook maar 130 rijden, zou je zeggen, als het voor de veiligheid en de uitstoot dus weinig uitmaakt. Klein detail: de hele ombouw naar 100 km/u met nieuwe borden en deels afgeplakte hectometerpaaltjes kostte 19 miljoen euro.

‘De gemiddelde snelheid op tweestrookswegvakken na de limietverhoging naar permanent 130 km/u is gestegen met ongeveer 2 km/u, zowel onder normale als optimale condities. Op driestrookswegvakken is de gemiddelde snelheid gestegen met ongeveer 4 km/u bij normale condities en met 6 à 7 km/u bij optimale condities’, laat het rapport weten. Hierbij is het uiteraard wel zo dat het ging om een snelheidsverhoging van 120 naar 130, dus het gemiddelde verschil in snelheid na de invoering van de nieuwe maximumsnelheid van 100 km/u zal iets groter zijn.

Reacties
  1. Renaat zegt op 24 juni 2020 om 17:20:

    100 km levensgevaarlijk!!! Auto zijn vaak niet geijkt.. waardoor de auto wel 100 rij maar in werkelijkheid misschien maar 90 rijd. Waardoor vrachtwagen steeds dichterbij komen. Ook filmpje genoeg te vinden dat een vrachtwagen niet snel stil staat met alle gevolgen van dien.

    Nee voor mij gewoon 120 km is veiliger en als je zelf graag 100km rijd vind ik dat iemand eigen keuze moet zijn.

    En ja minder ongelukken de laatste tijd 🙈🙈Corona zijn tijden geweest dat er zo weinig auto op de weg waren dat wij chauffeur dachten alleen op de wereld waren.

  2. Barbara zegt op 24 juni 2020 om 13:52:

    Idioot om zoiets te doen wat 19 miljoen kost…. steek dat geld liever in eigen land om je eigen volk te helpen

    • Pieter zegt op 24 juni 2020 om 15:56:

      19 miljoen is nog geen 2 euro per huishouden
      Dat had ik graag ervoor over zodat er weer gebouwd enz kon worden
      Het land zat op slot

  3. Boos zegt op 24 juni 2020 om 09:55:

    Voor al die 100 lief hebbers, je hebt altijd 100 kunnen rijden OP DE RECHTERBAAN, Wat een zwakke smoes ” nu heb ik meer tijd om rond te kijken” dat heb je altijd al gehad maar niet benut. En dan degenen die 125 op de linker baan gaan rijden om de rest te irriteren zout op naar de rechterbaan. Van mij mag alles terug naar 130km.

  4. Tobto zegt op 24 juni 2020 om 00:01:

    Wie voorstander is van 100 km/h op de snelweg zijn idiote personen.

  5. Richard zegt op 23 juni 2020 om 18:45:

    Zo slaapverwekkend die 100. En al die gasten die met 102 een auto inhalen die 101 rijdt…. Eerder hadden alleen vrachtwagens 5 km nodig om in te halen, nu de helft van de automobilisten….argghhh.

  6. Outsiders zegt op 23 juni 2020 om 14:52:

    I have the feeling that wass the plan .
    1 On A4 and A44 wass created the traffic , with no any reason . Now from seance is 100km /h no traffic at all . Avcorse is fu**ng slow and when you have someone who drive in the left lent is more funny …..

  7. Ron zegt op 23 juni 2020 om 14:08:

    Mooie snelheid, verbruik 4,5 liter ipv 6 liter bij 130. En in tijd scheelt het zo weinig, maar het rijd heerlijk ontspannen. Enige wat ik nu mis is adaptive cruise control.

    • Dirk zegt op 23 juni 2020 om 19:22:

      Jij kann voor mij ook met 80 km/h rijden is misschien voor u veilig maar dan graag op de rechte rijstrook achter de vrachtwagen blijven en niet inhalen aub en dat je minder brandstof nodig hebt is bullshit ik heb bij 130 5,8 liter nodig en bij 100 ook dus waar is de besparing

      • Arend zegt op 24 juni 2020 om 13:12:

        Besparing zit in je rechter voet

  8. Marcel zegt op 23 juni 2020 om 12:59:

    Gelijk Terug naar 130 die 100 km pu is slaapverwekkend en erg irritant met het vrachtverkeer en caravans

    • Gassertje zegt op 23 juni 2020 om 20:12:

      Dan mot je ok n kerrevèn koopuh jonguh 🤣🤣🤣🤣

  9. Ali Kizilirmak zegt op 22 juni 2020 om 21:09:

    100 os een slakken gang.Je komt nergens op tijd.Plus kost meer brandstof.

    • Hasan zegt op 25 juni 2020 om 20:19:

      Te laat uit bed 😭

  10. Kevin zegt op 22 juni 2020 om 20:36:

    Dus dit is gemeten over de verhoging van 120 naar 130. En daaruit concluderen we dat de verlaging naar 100 ook zo zal zijn?! 🤔 Tevens is er alleen naar dodelijke slachtoffers gekeken?! Meest ongelukken zijn zonder dodelijke afloop. Ook zijn de auto’s de laatste jaren veel veiliger geworden…
    Ik woon aan de snelweg Drachten naar Groningen. Met de 130 was het letterlijk 2 tot 3 keer raak. Nu nauwelijks nog. Oké, de corona helpt ook mee.
    Maar ja. Ook dit is niet onderbouwd met gedegen onderzoek. En puur op persoonlijke bevindingen.

  11. Erik zegt op 22 juni 2020 om 17:13:

    Idd 100km/u is een heel stuk beter. Heb nu eindelijk tijd om wat meer rond te kijken en wat vaker de sociaal media in de gaten te houden. Af en toe een beetje knikkebollen en voordat je het weet ben je op de plek van bestemming. Super!

  12. Fred Scholte zegt op 22 juni 2020 om 15:57:

    100. Ik dacht het heel vervelend te vinden, maar dag na dag begint ik het als prettiger en aangenamer te voelen. Al die bumperklevende opzijopzijopzij-jakkeraars op de linkerbaan, waar ik er ook eentje van was, nu gezamenlijk weer veilig naar huis, vrouw en kinderen. Helemaal niet leuk zo’n dodo papa en ook heel zonde van zijn dure speelgoed.

  13. eduard zegt op 22 juni 2020 om 14:18:

    100 km pu. Is hard genoeg

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines