TopGear stapt zojuist uit de nieuwe Mazda 3. In ons komende nummer, dat half maart in de winkels ligt, lees je het volledige testverslag, hier alvast de highlights.

Testobject: Mazda 3 hatchback
Uitvoering: 2.0 Skyactiv-G 122 6MT
Locatie: Lissabon
Weer: droog, zonnig, een graadje of 17

Ziet er goed uit, die Mazda 3!

Zeker, als je de hatchback bedoelt. De Mazda 3 sedan is wat minder dynamisch, maar klaarblijkelijk is er nog voldoende vraag naar dat soort modellen volgens Mazda, anders zouden ze ‘m vast niet maken. Zullen we even wat vertellen over Koko-design (of was het Kiki, nee, Komo, of zoiets) en allerlei fraaie nieuwe vindinkjes waarmee je je voelt samensmelten met je auto?

Dat boeit niemand toch?

Hmm, ja, niet iedereen wellicht. Bovendien, de foto’s spreken voor zich. Maar om de vraag te beantwoorden die iedereen stelt: nee, er is geen elektrische versie en die komt er ook niet. Sterker: Mazda denkt dat we voorlopig – tot 2030 – nog wel op fossiele brandstoffen blijven rijden. Al zijn ze wel een samenwerking met Toyota aangegaan om hybrides te ontwikkelen.

Oké, dus ze komen nu gewoon met diesels en zo?

Correct. Nou ja, eentje slechts, met 116 pk en een gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km bij een gemiddelde CO2-uitstoot van 109 g/km. Als je de handgeschakelde versie neemt, met 18-inch wielen. Slaap je al? Van 0 naar 100 in dik 10 seconden en een top van net geen 200 km/u.

De benzinemotor, ook daar is vooralsnog maar één versie van leverbaar, heeft een dikke 6 pk meer, is ook redelijk zuinig (5,2 l/100 km bij 119 g/km CO2 gemiddeld) en net zo traag. Wel heeft de benzinemotor in de Mazda 3 een elektro-hulpje dat energie bij remmen opslaat.

Het hulpje springt weer bij om de stroomvoorziening in de auto te regelen zodat de brandstofmotor dat niet hoeft te doen. Zonder die unit zouden het verbruik en de CO2-uitstoot fractioneel hoger uitvallen, dus het lijkt op een soort groene pleister.

Heel vooruitstrevend klinkt het niet. Rijdt ie wel goed?

Tja, we vinden ‘m er redelijk spetterend uitzien, z’n prestaties zijn dat nou niet bepaald. Maar binnenkort komt er een nieuwe motor voor de Mazda 3 aan die 181 pk levert. Z’n rijgedrag is fijn, maar neutraal; een potje scheuren is niet per se z’n ding, daarvoor mist ie iets als een sport-knop waarmee je het onderstel wat strakker zou kunnen zetten.

Binnenin is duidelijk te zien dat de Mazda 3 op een veel hoger niveau staat dan z’n voorganger: mooie materialen, een fijne, ergonomische indeling van knopjes en tellers – hierin voel je je gelijk thuis. En je kunt er met vier volwassen comfortabel in zitten.

Dus, wat is jullie conclusie?

Kort door de bocht: motorisch een beetje futloos in een lekker trainingspak. Als het gaat om technieken is het allemaal weinig hightech, al is zelfs de basisversie al voorzien van allerlei rijhulpjes en veiligheidsdingetjes. Maar door het ontbreken van hybride of elektrische versies wordt zichtbaar dat Mazda heel snel hun koers moet bijstellen om de groene, milieubewuste boot niet in het geheel te gaan missen.

We hopen dat het ze gaat lukken, maar hun voorspelling dat we over tien jaar nog steeds lekker de fik zetten in brandbare vloeistoffen, belooft weinig goeds. Anderzijds: tot die tijd heb je aan de nieuwe Mazda 3 een van de best smoelende allemansvrienden op de markt. En wacht gewoon op de versie met 181 pk.

Nederlandse prijzen van de nieuwe Mazda 3:

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G 122 Hatchback (handbak op benzine): vanaf € 27.160
Mazda 3 2.0 Skyactiv-G 122 Sedan (handbak op benzine): vanaf € 27.660
Mazda 3 2.0 Skyactiv-D 116 Hatchback (handbak op diesel): vanaf € 31.590
Mazda 3 2.0 Skyactiv-D 116 Sedan (handbak op diesel): vanaf € 33.840

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)