
De eerste Mazda 3 MPS was een dwaze ondeugd. Terwijl andere hete hatchbacks zich keurig gedroegen met om en nabij de 200 pk, stuwde de Mazda een voor die tijd knotsgekke 260 pk naar de voorste wielen. De twee voorbanden wisten negen van de tien keer geen raad met het vermogen, met een hoop wielspin tot gevolg. En bovendien een hoop plezier.
De Mazda 3 is inmiddels zijn wilde haren kwijt. De huidige generatie kreeg al geen MPS-versie meer en ook de nieuwe Mazda 3 krijgt geen dolle versie. Akira Marumoto, eindbaas van Mazda, bevestigt het slechte nieuws aan het Australische Drive. Een nichemarkt is niet interessant genoeg voor een relatief klein merk als Mazda.
Zonde, want de nieuwe techniek met SkyActiv-X (standaard al bijna 200 pk) leek zo veelbelovend voor een extra performante versie. En als de SkyActiv-X niet geschikt bevonden werd, was het misschien de nieuwe 2,5-liter turbomotor (in Amerika is het merk van z’n atmosferische geloof gevallen) die kon zorgen voor een hilarische portie torquesteer.
Technisch zou het niet de grootste uitdaging moeten zijn, zou je denken. Meer dan 300 pk op de voorwielen is tegenwoordig de normaalste zaak ter wereld. Moderne systemen zorgen ervoor dat de voorwielen het nog kwijt kunnen ook, om er zo een Nürburgring-record mee neer te zetten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit zijn 4 betrouwbare Golf GTI-alternatieven die je voor een leuk bedrag kunt kopen

Mazda 3 2.5 Turbo komt niet naar Nederland

Ford Focus vs Mazda 3 vs Opel Astra

De Mazda 3 TCR is de MPS die we willen

Mazda 3 Skyactiv-X: 1e rij-indruk

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze betaalbare auto’s hebben heel erg rare deuren (maar soms is dat best handig)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
