
De eerste Mazda 3 MPS was een dwaze ondeugd. Terwijl andere hete hatchbacks zich keurig gedroegen met om en nabij de 200 pk, stuwde de Mazda een voor die tijd knotsgekke 260 pk naar de voorste wielen. De twee voorbanden wisten negen van de tien keer geen raad met het vermogen, met een hoop wielspin tot gevolg. En bovendien een hoop plezier.
De Mazda 3 is inmiddels zijn wilde haren kwijt. De huidige generatie kreeg al geen MPS-versie meer en ook de nieuwe Mazda 3 krijgt geen dolle versie. Akira Marumoto, eindbaas van Mazda, bevestigt het slechte nieuws aan het Australische Drive. Een nichemarkt is niet interessant genoeg voor een relatief klein merk als Mazda.
Zonde, want de nieuwe techniek met SkyActiv-X (standaard al bijna 200 pk) leek zo veelbelovend voor een extra performante versie. En als de SkyActiv-X niet geschikt bevonden werd, was het misschien de nieuwe 2,5-liter turbomotor (in Amerika is het merk van z’n atmosferische geloof gevallen) die kon zorgen voor een hilarische portie torquesteer.
Technisch zou het niet de grootste uitdaging moeten zijn, zou je denken. Meer dan 300 pk op de voorwielen is tegenwoordig de normaalste zaak ter wereld. Moderne systemen zorgen ervoor dat de voorwielen het nog kwijt kunnen ook, om er zo een Nürburgring-record mee neer te zetten.
Meer van TopGear


Dit zijn 4 betrouwbare Golf GTI-alternatieven die je voor een leuk bedrag kunt kopen

Mazda 3 2.5 Turbo komt niet naar Nederland

Ford Focus vs Mazda 3 vs Opel Astra

De Mazda 3 TCR is de MPS die we willen

Mazda 3 Skyactiv-X: 1e rij-indruk

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)
