
De eerste Mazda 3 MPS was een dwaze ondeugd. Terwijl andere hete hatchbacks zich keurig gedroegen met om en nabij de 200 pk, stuwde de Mazda een voor die tijd knotsgekke 260 pk naar de voorste wielen. De twee voorbanden wisten negen van de tien keer geen raad met het vermogen, met een hoop wielspin tot gevolg. En bovendien een hoop plezier.
De Mazda 3 is inmiddels zijn wilde haren kwijt. De huidige generatie kreeg al geen MPS-versie meer en ook de nieuwe Mazda 3 krijgt geen dolle versie. Akira Marumoto, eindbaas van Mazda, bevestigt het slechte nieuws aan het Australische Drive. Een nichemarkt is niet interessant genoeg voor een relatief klein merk als Mazda.
Zonde, want de nieuwe techniek met SkyActiv-X (standaard al bijna 200 pk) leek zo veelbelovend voor een extra performante versie. En als de SkyActiv-X niet geschikt bevonden werd, was het misschien de nieuwe 2,5-liter turbomotor (in Amerika is het merk van z’n atmosferische geloof gevallen) die kon zorgen voor een hilarische portie torquesteer.
Technisch zou het niet de grootste uitdaging moeten zijn, zou je denken. Meer dan 300 pk op de voorwielen is tegenwoordig de normaalste zaak ter wereld. Moderne systemen zorgen ervoor dat de voorwielen het nog kwijt kunnen ook, om er zo een Nürburgring-record mee neer te zetten.
Meer van TopGear


Dit zijn 4 betrouwbare Golf GTI-alternatieven die je voor een leuk bedrag kunt kopen

Mazda 3 2.5 Turbo komt niet naar Nederland

Ford Focus vs Mazda 3 vs Opel Astra

De Mazda 3 TCR is de MPS die we willen

Mazda 3 Skyactiv-X: 1e rij-indruk

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter
