Nieuwe Mazda 3 helpt de benzinemotor verder

Vers Kodo-design gekoppeld aan de unieke SkyActiv-X-motor

Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3
Nieuwe Mazda 3

Vannacht werd in Los Angeles de nieuwe Mazda 3 onthuld. Niet dat de oude per se aan vervanging toe was – wij vonden ‘m nog altijd een van de mooiste en fijnst rijdende hatchbacks. Misschien wel daarom besloot Mazda om met de nieuwe een stap verder te gaan dan alleen bijgewerkte styling en fris infotainment.

Dit is namelijk de eerste Mazda die gebruikmaakt van de nieuwe SkyActiv-X-technologie van het merk. De aanloop hiernaartoe is lang geweest: we lezen al tijden over hoe Mazda de benzinemotor van de ondergang gaat redden met revolutionaire ideeën. We reden zelfs al in een prototype. Eind 2019 wordt SkyActiv-X leverbaar in de nieuwe Mazda 3.

Wat is SkyActiv-X?

De Mazda SkyActiv-X-motor heeft een ontstekingssysteem dat het merk Spark Plug Controlled Compression Ignition noemt. Net als bij een dieselmotor is er sprake van zeer hoge compressie en een arm mengsel dat onder die druk ontbrandt. Er komt belachelijk ingewikkelde techniek bij kijken om te zorgen dat de motor niet gewoon een pingelend zootje wordt, maar het resultaat is ernaar. Mede door het gebruik van mild-hybridetechniek zou de SkyActiv-X een snelle respons, veel koppel en een laag verbruik moeten hebben.

En de nieuwe Mazda 3 zelf?

Ja, je zou het bijna vergeten: die is ook geheel op de schop gegaan. Het design houdt vast aan het Kodo-principe waar Mazda al jaren goed mee scoort, maar oogt toch nieuw en verkwikkend. De hatchback heeft een opvallend dikke c-stijl die volgens Mazda moet bijdragen aan ‘een krachtige uitstraling en een verleidelijk design’. Bij de sedan – ja, die is er ook nog – is bewust gekozen voor ‘sierlijk en elegant’. Beide hebben een laag en vloeiend design zonder loze lijnen en onnodige frutsels.

Het interieur werd verder versimpeld en tegelijk voorzien van de nieuwste technieken, waaronder Mazda’s HMI-systeem op een 8,8-inch scherm. Uiteraard perfectioneerden de ingenieurs de zitpositie en het zicht naar buiten – bij de nieuwe Mazda 3 draait het nog steeds om rijplezier.

Naast de SkyActiv-X-motor komen er verschillende benzines en diesels beschikbaar, plus i-Activ-vierwielaandrijving. Ook passieve en actieve veiligheid zijn op een hoger plan komen te staan, met onder andere vermoeidheidsherkenning en waarschuwingen voor kruisend verkeer.

In het voorjaar kunnen we de nieuwe Mazda 3 bij de dealers verwachten. Prijzen zijn nog niet bekend.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws