De eerste Mazda 3 MPS was een dwaze ondeugd. Terwijl andere hete hatchbacks zich keurig gedroegen met om en nabij de 200 pk, stuwde de Mazda een voor die tijd knotsgekke 260 pk naar de voorste wielen. De twee voorbanden wisten negen van de tien keer geen raad met het vermogen, met een hoop wielspin tot gevolg. En bovendien een hoop plezier.

De Mazda 3 is inmiddels zijn wilde haren kwijt. De huidige generatie kreeg al geen MPS-versie meer en ook de nieuwe Mazda 3 krijgt geen dolle versie. Akira Marumoto, eindbaas van Mazda, bevestigt het slechte nieuws aan het Australische Drive. Een nichemarkt is niet interessant genoeg voor een relatief klein merk als Mazda.

Zonde, want de nieuwe techniek met SkyActiv-X (standaard al bijna 200 pk) leek zo veelbelovend voor een extra performante versie. En als de SkyActiv-X niet geschikt bevonden werd, was het misschien de nieuwe 2,5-liter turbomotor (in Amerika is het merk van z’n atmosferische geloof gevallen) die kon zorgen voor een hilarische portie torquesteer.

Technisch zou het niet de grootste uitdaging moeten zijn, zou je denken. Meer dan 300 pk op de voorwielen is tegenwoordig de normaalste zaak ter wereld. Moderne systemen zorgen ervoor dat de voorwielen het nog kwijt kunnen ook, om er zo een Nürburgring-record mee neer te zetten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)