
De eerste Mazda 3 MPS was een dwaze ondeugd. Terwijl andere hete hatchbacks zich keurig gedroegen met om en nabij de 200 pk, stuwde de Mazda een voor die tijd knotsgekke 260 pk naar de voorste wielen. De twee voorbanden wisten negen van de tien keer geen raad met het vermogen, met een hoop wielspin tot gevolg. En bovendien een hoop plezier.
De Mazda 3 is inmiddels zijn wilde haren kwijt. De huidige generatie kreeg al geen MPS-versie meer en ook de nieuwe Mazda 3 krijgt geen dolle versie. Akira Marumoto, eindbaas van Mazda, bevestigt het slechte nieuws aan het Australische Drive. Een nichemarkt is niet interessant genoeg voor een relatief klein merk als Mazda.
Zonde, want de nieuwe techniek met SkyActiv-X (standaard al bijna 200 pk) leek zo veelbelovend voor een extra performante versie. En als de SkyActiv-X niet geschikt bevonden werd, was het misschien de nieuwe 2,5-liter turbomotor (in Amerika is het merk van z’n atmosferische geloof gevallen) die kon zorgen voor een hilarische portie torquesteer.
Technisch zou het niet de grootste uitdaging moeten zijn, zou je denken. Meer dan 300 pk op de voorwielen is tegenwoordig de normaalste zaak ter wereld. Moderne systemen zorgen ervoor dat de voorwielen het nog kwijt kunnen ook, om er zo een Nürburgring-record mee neer te zetten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mazda 3 2.5 Turbo komt niet naar Nederland

Ford Focus vs Mazda 3 vs Opel Astra

De Mazda 3 TCR is de MPS die we willen

Mazda 3 Skyactiv-X: 1e rij-indruk

Mazda 3 SkyActiv-X: prijs en leveringsdatum bekend

Deze betaalbare auto’s hebben heel erg rare deuren (maar soms is dat best handig)

Waarom nog Tesla kopen als je voor bijna dezelfde prijs deze prachtige Mazda 6e haalt?

Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Nieuwe motoren van Mazda lopen nog gewoon op benzine, waarom eigenlijk?

Mazda EZ-6: 1.300 kilometer actieradius voor 18.026 euro

Mazda verbrandt (letterlijk) billen van klanten, maar wil niet op de blaren zitten

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Deze bekende modelnaam uit het verleden komt weer terug naar Nederland

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Honda wil niet meer fuseren met Nissan, maar dat is niet direct slecht nieuws voor Nissan

Bestuurders van dit automerk hebben het vaakst spijt van hun aankoop, volgens onderzoek

Europese automerken hebben het al zwaar, maar gaan het vanaf 2 april nog zwaarder krijgen

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Deze bekende modelnaam uit het verleden komt weer terug naar Nederland

Pre-order: TopGear Aston Martin Special

Reacties