
Waarschijnlijk kunnen we ons de komende tijd gaan voorbereiden op een stroom van jubileummodellen van Mazda. De verkoopcijfers kunnen bij Mazda wel een opkikker gebruiken, maar er is ook echt een goede reden voor een klein feestje. Afgelopen week is in Japan namelijk een gifgroene Mazda 2 van de band gerold.
Dat is op zich niet zo bijzonder, ware het niet dat dit exemplaar precies de 40 miljoenste auto is die Mazda sinds oktober 1931 heeft geproduceerd. Het begon ooit allemaal met driewielers. Mazda had het over een lichte vrachtwagen, maar in onze ogen is het gewoon een veredelde motorfiets met drie wielen.
De eerste personenauto met vier wielen was voor Mazda pas in 1960 een feit, toen het op de proppen kwam met de onooglijke tweezits R360 Coupé. Echt bijzonder – en fraai – was de in 1967 geïntroduceerde Mazda Cosmo Sport, met een 110 pk sterke wankel- of rotatiemotor. Door de jaren heen zou Mazda als een van de weinige autofabrikanten het principe van de wankelmotor trouw blijven. Daarom worden we anno 2007 nog verwend met een auto als de RX-8, die dankzij zijn wankelmotor pas bij 9.000 toeren in de buurt komt van zijn grenzen. Wordt het niet eens tijd voor een retro-versie van de Cosmo Sport? Of desnoods een reïncarnatie van die rare R360 Coupé. Dat zou pas echt een mijlpaal zijn.
Meer van TopGear


Leuk nieuws: ‘De volgende Mazda 2 krijgt een wankelmotor’

Mazda 2 Bio Concept is een duurzame dieselracer

Mazda 2 Hybrid lijkt verdacht op een Toyota

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury

Mazda 2: 1e rij-indruk

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan
