TopGear stapt net uit de nieuwe, elektrische Mazda MX-30. In ons augustusnummer (23 juli in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Mazda MX-30
Uitvoering: Luxury
Locatie: omgeving Waddinxveen
Weersomstandigheden: 23 graden en zonnig

Wat is dit precies?

Dit is Mazda’s eerste EV, de MX-30. MX staat voor ‘Mazda Experimental’, gereserveerd voor modellen die ‘uit de toon vallen’. Zoals de MX-5, destijds. De 30 werd hem toegekend omdat ie qua formaat te vergelijken is met Mazda’s crossover met verbrandingsmotor, de CX-30.

Hoe ver kom ik met de Mazda MX-30?

Ja, dat is vraag één, weten we. Het antwoord: niet erg ver, zo’n 200 kilometer volgens opgave. Dat is omdat Mazda de MX-30 ontwikkelde met milieu- en klimaatvriendelijkheid als uitgangspunt. Dat houdt in: geen onnodig grote accu, want dat kost grondstoffen en veroorzaakt meer slijtage en dus fijnstof van banden en remmen. Daarbij rijd jij volgens Mazda maar gemiddeld 48 kilometer per dag, en dus zou een reikwijdte van 200 kilometer zat moeten zijn.

Wat als ik het daar niet mee eens ben?

Kijk dan toch even iets verder dan alleen dat cijfertje. Om te beginnen: hij ziet er goed uit, nietwaar? Mazda koos voor een eigenzinnig design met suicide doors en een brede, doorlopende grille. De daklijn loopt naar achter af en er zijn forse beschermstukken rond de hoekige wielkasten. In het interieur vinden we ecologische materialen, zoals bekleding gemaakt van plastic flessen en accenten van speciaal behandeld kurk. Belangrijker dan dit alles: Mazda zou Mazda niet zijn als ze niet veel aandacht aan het rijgedrag hadden besteed.

Hoe rijdt de Mazda MX-30?

Bijzonder goed. Doordat de accu compact en relatief licht is, is het gewicht van de auto ook niet buitensporig. Hij weegt 1.620 kilo, maar het voelt eerder aan als 1.300 kilo. Korte bochtjes, lange bochten met golvend wegdek, snelle lastwisselingen – de MX-30 slikt ze standvastig en stabiel. Deze balans, het solide onderstel en de vlotte besturing zorgen dat dit een van die zeldzame EV’s is die ook vermakelijk is als het niet alleen rechtuit gaat.

Met 143 pk gaat de MX-30 van 0 naar 100 in 9,7 seconden, maar ook hier geldt: het voelt vlotter aan. Dit komt mede door het instelbare gaspedaal: met de flippers achter het stuur kun je kiezen uit vijf standen, van veel tot weinig regeneratie. Met het verminderen van de remwerking wordt ook de respons scherper – een verbetering ten opzichte van het prototype dat we eerder reden. e-GVC Plus, Mazda’s torque-vectoring-systeem, verdeelt de kracht tussen de voorwielen. Allemaal heel doeltreffend, logisch en natuurlijk. En dat voor een eerste EV-poging – een pluim voor Mazda.

Wat moet ik nog meer weten?

Met een 50-kW snellader heb je binnen 30 minuten een voor 80 procent volle accu – voor die drie keer per jaar dat je toch eens verder dan 200 kilometer wilt rijden. Daarover gesproken: de voorspelde actieradius van onze testauto bleek, over een route met veel binnendoorwegen en een toefje snelweg, tot op een paar kilometer accuraat. Hij maakt een cool geluidje als je het rechterpedaal bedient. Achterin is ie aan de krappe kant. En er zit een versie aan te komen met de coolste range-extender ooit: een klein wankelmotortje.

De Mazda MX-30 is vanaf nu te bestellen. De Nederlandse prijzen beginnen bij 33.990 euro, maar dat is eigenlijk 29.990 euro – want je krijgt vanaf 1 juli vier mille subsidie van de overheid.

Lees onze volledige rijtest van de Mazda MX-30 in TopGear Magazine 182 – vanaf 23 juli in de winkel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)