Kleiner, krachtiger, minder onderdelen en een trillingvrije loop – de wankelmotor kent best wat voordelen. Daarom stopte Mazda de bijzondere motortechniek van uitvinder Felix Wankel in 1967 in de Cosmo Sport. Het gebrek aan vermogen onder in het toerenbereik en een brandstofverbruik waardoor zelfs een Land Rover eruitziet als een Prius, dat maakte toen niet veel uit. De Cosmo met zo’n 110 pk bewees dat de wankelmotor als concept werkte, en het merk ging op zoek naar andere toepassingen.
Sinds 1964 bouwde Mazda de Light Bus, een klein busje met 25 stoelen dat bekendstond om zijn comfort. Dankzij de praktische achterdeuren werd de bus bijvoorbeeld ook gebruikt als ambulance. In 1972 kwam de opvolger van de bus met hoogstaande technologie als een radio (oké, voor die tijd allemaal heel vernuftig) en krachtige verwarming om alle inzittenden warm te houden. De nieuwe Mazda Parkway 26 werd beschouwd als de Mercedes S-klasse onder de bussen.
De Mazda Parkway 26 had een wankelmotor
Zoals je al kon opmaken uit de titel, besloot Mazda een wankelmotor in het busje te leggen. De bus kwam door de emissietesten, dus alles leek in orde. Helaas liep het in de praktijk net even anders. De al vrij zware bus had twee 70-liter brandstoftanks nodig om de wankelmotor verzadigd te houden. Een losse 1-liter motor was nodig om de airconditioning te laten draaien. In totaal woog de bus ineens 400 kilo méér.
In drie jaar tijd verkocht het merk precies 44 exemplaren van de Mazda Parkway 26. Niet 44.000, gewoon 44. Vijf jaar na de introductie van de Mazda Parkway 26 kwam een nieuwere generatie, eentje die gewoon een dieselmotor had. Mazda bleef busjes verkopen tot 1995, maar nooit meer met een wankelmotor. De wankelmotor bleef wel in productie tot en met 2012, toen de laatste generatie RX-8 werd uitgezwaaid.
De Mazda Parkway 26 is waarschijnlijk het zeldzaamste voertuig ter wereld met een wankelmotor. Wil je er eentje zien? Rij dan even langs het Mazda Classic Museum in Augsburg, Duitsland.
Reacties