McLaren Automotive zoals we het nu kennen is een piepjong bedrijf. Nog geen tien jaar geleden (in 2009) begon het bedrijf opnieuw met produceren. Nu vervangt het voor het eerst een van zijn kernmodellen volledig met een nieuw exemplaar. De McLaren 650S en 675 LT gaan eruit, en de McLaren 720S komt erin.
Zoals de naam verraadt produceert de nieuwste auto uit Woking 720 pk. De McLaren 720S accelereert in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u en in 7,8 seconden zit hij op 200 km/u. Het kost de Mclaren slechts 21,8 seconden om naar 300 km/u te schieten.
Na acht jaar heeft McLaren zijn eigen identiteit gevonden. Het begon met de generieke 12C, die net zo goed van Volkswagen kon zijn. Toen ging het naar de P1 en die designtaal is doorontwikkeld tot het kunstwerkje dat je nu ziet. Elke lijn of welving die je ziet, heeft een functie. Zelfs de koplampen, of eigenlijk oogkassen, happen lucht. Het saaie is er definitief vanaf. Qua krankzinnigheid komt de 720S in de buurt van Pagani of oude Lamborghini’s.
De McLaren 720S is stijver en lichter dan zijn voorganger. Dat komt door de nieuwe Monocage II: de koolstofvezelkuip is de basis van de auto en omvat nu ook de a-stijl en het grootste deel van het dak. Het leeggewicht is nu 1.283 kilo. Dat is 18 kilo minder dan zijn voorganger.
De 4,0-liter V8 bestaat voor 41 procent uit nieuw onderdelen. Turbo’s, intercoolers, cilinderkoppen, zuigers en de uitlaat zijn nieuw. De twee turbo’s spoelen nu een stuk sneller op voor betere gasrespons en minder turbogat.
Het Proactive Chassis Control ontving interessante revisies. Zoals voorheen mag je kiezen uit Comfort, Sport en Track Mode. Nu helpen twaalf sensoren extra je mee met het vinden van grip. Elk wiel heeft nu een acceleratiemeter die ook meet hoeveel van de band contact heeft met het wegdek. PCC past aan de hand daarvan de dempers individueel aan. Al die optimalisatie kun je vergeten als je de Drift Mode selecteert bij de ESP-draaiknop. Feest.
Reacties