
We weten allemaal dat auto’s steeds groter worden. Als we onze cijfers goed op een rijtje hebben, is de nieuwste Skoda Fabia nu even groot als de Rolls-Royce Phantom uit 2003. Maar de compactere modellen zijn ook een stuk geavanceerder geworden. De derde-generatie Fabia is prettig volwassen, met grote-autotrekjes als een panoramisch schuifdak, stuurverwarming, led-sfeer-verlichting en adaptieve cruisecontrol.
Dan hebben we het nog niet eens over de ‘simply clever’-dingen waar Skoda zo trots op is – 42 stuks maar liefst, zo blijkt. Allemaal zijn ze vrij begeerlijk op een middelbare-leeftijdachtige manier. Zo zit er een klein netje onder de hoedenplank om je jas in te proppen en vind je natuurlijk een plu in de bestuurdersdeur.
Het is niet heel erg TopGear om blij te worden van zo’n verstandige auto (er zit een klein clipje naast de pook om je parkeerticket in te klemmen terwijl je naar de slagboom rijdt), maar ook wij willen soms gewoon in een auto kunnen springen om een compleet vergetelijke tocht te gaan maken. De Fabia belichaamt de 24/7-bruikbaarheid die we van een moderne hatchback verlangen – de moeiteloze dag-tot-dag-kwaliteit waar je de VW Golf altijd om kon prijzen, tot die met de achtste generatie van het padje raakte met een knoploos, traag en dystopisch interieur.
Meer-heb-je-niet-nodig-auto van het Jaar 2021
Nee, het is niet modieus om een nieuw model te introduceren zonder een greintje elektrificatie. Maar de Fabia is zuinig, heeft zich bewezen en doet niet moeilijk. Hij heeft het juiste formaat om 99 procent van het leven aan te kunnen, en dat doet hij net even beter dan al z’n tegenstrevers.
Meer van TopGear


De Skoda Fabia is niet meer het lachertje van autoland

Skoda Fabia RS (2005) vs Octavia RS (2021)

Nieuwe Skoda Fabia lijkt de beste keuze

Skoda Fabia RS TDI is de vergeten hete hatchback

Matt LeBlanc en kornuiten gaan even melk halen

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Officieel: dit wordt de nieuwe volledig elektrische (!) auto van de politie

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

TopGears Auto van het Jaar 2021: Hyundai i20 N

Familieauto van het Jaar 2021: Ford Mustang Mach-E

Sedan van het Jaar 2021: BMW i4

Crossover van het Jaar 2021: Kia EV6

Amerikaanse auto van het Jaar 2021: Ford Bronco

Luxeauto van het Jaar 2021: Mercedes EQS

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Het is niet de derde generatie van de Fabia maar al de vierde. Grote fout in jullie artikel. Van de derde generatie zijn er nog een paar keer facelift geweest. Terwijl je dit niet had bij de 2 eerste modellen van de Fabia. Die verkochten heel goed. De derde veel minder.
Grove fout, JF , de Fabia 1&2 hadden WEL facelifts ….
Helaas maar 50 kg kogeldruk toegestaan. Niet toereikend voor drager en 2 E-bikes ☹️.
Hoezo een e bike zonder accu en een fietsdrager zijn ongeveer 50 kg
Dan mis je de tweede e-bike nog?
De Rolls Royce Phantom uit 2003 is volgens Google bijna 6 meter x 2 meter x 1,5 meter.
De Skoda Fabia hatchback komt volgens Skoda niet verder dan 4,1 x 1,9 x 1,5 meter.
Overdrijven jullie niet een klein beetje?
Jij bent vast leuk op feestjes!