
We weten allemaal dat auto’s steeds groter worden. Als we onze cijfers goed op een rijtje hebben, is de nieuwste Skoda Fabia nu even groot als de Rolls-Royce Phantom uit 2003. Maar de compactere modellen zijn ook een stuk geavanceerder geworden. De derde-generatie Fabia is prettig volwassen, met grote-autotrekjes als een panoramisch schuifdak, stuurverwarming, led-sfeer-verlichting en adaptieve cruisecontrol.
Dan hebben we het nog niet eens over de ‘simply clever’-dingen waar Skoda zo trots op is – 42 stuks maar liefst, zo blijkt. Allemaal zijn ze vrij begeerlijk op een middelbare-leeftijdachtige manier. Zo zit er een klein netje onder de hoedenplank om je jas in te proppen en vind je natuurlijk een plu in de bestuurdersdeur.
Het is niet heel erg TopGear om blij te worden van zo’n verstandige auto (er zit een klein clipje naast de pook om je parkeerticket in te klemmen terwijl je naar de slagboom rijdt), maar ook wij willen soms gewoon in een auto kunnen springen om een compleet vergetelijke tocht te gaan maken. De Fabia belichaamt de 24/7-bruikbaarheid die we van een moderne hatchback verlangen – de moeiteloze dag-tot-dag-kwaliteit waar je de VW Golf altijd om kon prijzen, tot die met de achtste generatie van het padje raakte met een knoploos, traag en dystopisch interieur.
Meer-heb-je-niet-nodig-auto van het Jaar 2021
Nee, het is niet modieus om een nieuw model te introduceren zonder een greintje elektrificatie. Maar de Fabia is zuinig, heeft zich bewezen en doet niet moeilijk. Hij heeft het juiste formaat om 99 procent van het leven aan te kunnen, en dat doet hij net even beter dan al z’n tegenstrevers.
Meer van TopGear


De Skoda Fabia is niet meer het lachertje van autoland

Skoda Fabia RS (2005) vs Octavia RS (2021)

Nieuwe Skoda Fabia lijkt de beste keuze

Skoda Fabia RS TDI is de vergeten hete hatchback

Matt LeBlanc en kornuiten gaan even melk halen

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

In Nederland kopen we meer EV’s, maar Tesla’s laten we liggen

TopGears Auto van het Jaar 2021: Hyundai i20 N

Familieauto van het Jaar 2021: Ford Mustang Mach-E

Sedan van het Jaar 2021: BMW i4

Crossover van het Jaar 2021: Kia EV6

Amerikaanse auto van het Jaar 2021: Ford Bronco

Luxeauto van het Jaar 2021: Mercedes EQS

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Flitsapps zijn in deze Europese vakantielanden verboden (en kun je dus een boete krijgen)

Waarom je vooral in de nacht goed moet op letten op de snelwegen rond Apeldoorn

Van deze goedkope SUV met veel vermogen werden er in 24 uur tijd meer dan 10.000 verkocht

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Het is niet de derde generatie van de Fabia maar al de vierde. Grote fout in jullie artikel. Van de derde generatie zijn er nog een paar keer facelift geweest. Terwijl je dit niet had bij de 2 eerste modellen van de Fabia. Die verkochten heel goed. De derde veel minder.
Grove fout, JF , de Fabia 1&2 hadden WEL facelifts ….
Helaas maar 50 kg kogeldruk toegestaan. Niet toereikend voor drager en 2 E-bikes ☹️.
Hoezo een e bike zonder accu en een fietsdrager zijn ongeveer 50 kg
Dan mis je de tweede e-bike nog?
De Rolls Royce Phantom uit 2003 is volgens Google bijna 6 meter x 2 meter x 1,5 meter.
De Skoda Fabia hatchback komt volgens Skoda niet verder dan 4,1 x 1,9 x 1,5 meter.
Overdrijven jullie niet een klein beetje?
Jij bent vast leuk op feestjes!