
De ultieme lifehack is om een zeldzame Ferrari te kopen en daar wat jaartjes in rond te rijden. De brandstofrekening is pittig, maar waarschijnlijk verkoop je de auto daarna met dikke winst. En wist je dat het onderhoud aan een Ferrari de eerste zeven jaar gratis is? Het probleem is dat je wel wat startkapitaal nodig hebt. Moet het allemaal wat verstandiger? Dan kun je naar de meest waardevaste auto kijken als slimme aankoop.
Zelfs de meest waardevaste auto van dit moment mag je eigenlijk geen investering noemen, want de auto schrijft alsnog af. Deze auto behoudt volgens de ANWB na vijf jaar nog 70 procent van zijn waarde. Als je hem tweedehands zou kopen voor 28.900 euro, dan is hij na vijf jaar nog 25.900 euro waard. Dat is 600 euro per jaar aan afschrijving. Klinkt als een goede deal. De keerzijde is dat je een auto rijdt die nog saaier is dan de Toyota Prius. En ja, dat is mogelijk.
Wat is de meest waardevaste auto van dit moment?
De meest waardevaste auto is volgens de ANWB de Toyota Prius+ met zeven zitplaatsen, voorheen bekend als Prius Wagon. Je zou denken dat de plus staat voor extra ruimte, maar in dit geval staat het voor extra rijverdriet. En dat maakt niet uit. Als je een auto zoekt die ruim, betrouwbaar en zuinig is, dan is dit zonder twijfel de beste optie. Het is het advies dat niet iedereen wil horen, maar wel iedereen moet horen. Als je puur kijkt naar van-A-naar-B-vervoer, dan is dit misschien wel de beste auto ter wereld.

Het is ook niet voor niets dat deze Prius+ ingezet werd als taxi in New York, al heet ie daar Prius V. Een taxi zijn in het decor van Friends is hard werken. Je wilt dus een auto die zich moeiteloos door de werkdagen heen slaat, zonder daarbij zijn problemen weg te drinken. Ze worden inmiddels niet meer geproduceerd, maar je ziet ze nog weleens rijden. De oude taxi’s worden ook regelmatig geëxporteerd naar Oost-Europa.
Wat kost zo’n Prius+ of Prius Wagon dan?
Een waardevaste auto betekent ook dat ze net wat duurder zijn in aanschaf. De duurste die we op dit moment te koop zien staan, komt uit 2021, heeft 104.000 kilometer op de klok en kost nog 28.495 euro. Zelfs uit 2019 met 91.000 kilometer moeten ze nog 27.000 euro kosten. Voor 18.000 euro heb je er bijvoorbeeld wel eentje uit 2012 met slechts 30.000 kilometer op de klok. Een hoop geld voor een auto van deze leeftijd, maar volgens de ANWB krijg je er dus ook een hoop geld voor terug.
Er zijn trouwens ook zeker goedkopere exemplaren. Voor net iets minder dan 10.000 euro vind je ze al met 300.000 tot 350.000 kilometer. Je hebt vooral keuze uit wit en grijs. Heel soms zit er een blauwe of een zwarte tussen. Dit zijn waarschijnlijk ook de meest waardevaste kleuren, dus misschien moet je jezelf inhouden en geen rode kopen. Koop ook geen crèmewitte, want dit was waarschijnlijk een Duitse taxi.
Het kan ook nog veel leuker en is zwaar onderbelicht: Lexus GS 450h
De kracht van een V8 met het verbruik van een 4 cilinder én ontzettend betrouwbaar!
Rijdt een Porsche Panamera zoek.