
Hete hatches worden niet veel heter of meer hardcore dan deze twee. Hoe je er ook naar kijkt, wat je er ook van vindt: de Renault Mégane R26.R is het absolute ijkpunt voor gestripte, raceklare boodschappenkarretjes. We vermoeden dat hij nooit meer zal worden verbeterd.
Waarom vermoeden jullie dat?
De technici achter de Renault Mégane R26.R was verteld dat ze niet meer vermogen of koppel uit de 230 pk sterke 2,0-liter turbo mochten knijpen, dus zochten ze hun toevlucht tot de op een na beste route om een auto sneller te maken: een laag gewicht. Alles wat eruit en eraf kon worden gesloopt, verdween in de prullenbak. Alles wat geen bijdrage aan de snelheid leverde: weg ermee.
Het scheelde in totaal maar liefst 123 kilo. Dat betekent geen stoelen achterin, geen radio, geen geluidsisolatie en maar één enkele airbag. Bovendien werden er dure, exotische materialen toegevoegd om ’m lichter te maken: plexiglas (het verhaal gaat dat dat acht keer duurder is dan gewoon glas), koolstofvezel kuipstoelen, een koolstofvezel motorkap (een primeur voor een auto in dit segment) en, waarom niet, een titanium uitlaat.
Heeft de Trophy-R dezelfde behandeling ondergaan?
Ja. En technisch gezien heeft de Trophy-R daar nog een jasje meer bij uitgetrokken dan de standaardauto (want 130 kilo), maar hij was ook wat dikker om mee te beginnen. Maar z’n dieet is minder rigoureus geweest. Kijk goed naar de Renault Mégane R26.R en je ziet dat hij geen koplampwissers meer heeft, noch een wisser achterop – hij is echt behoorlijk naakt.
Was ie niet de snelste op de Ring?
Jazeker. De Renault Mégane R26.R is waarschijnlijk de aanstichter van de huidige hot-hatchstrijd op de ’Ring. Indertijd was alles anders. Z’n rondetijd van 8:17,54 was 19 seconden sneller dan die van de vorige snelste voorwielaandrijver. En Renault heeft zich de kroon niet laten ontglippen – de Trophy-R is de huidige voorwielaangedreven recordhouder met een ongelooflijke tijd van 7:40,01. Leve de vooruitgang, wat je zegt.
Hoe rijdt de Renault Mégane R26.R?
Het is een pleziertje: een echte, heuse, actieve autosportervaring. Hoewel hij pas zo’n tien jaar oud is, biedt ie een totaal andere ervaring dan z’n Trophy-R-kleinzoon. Waar de Trophy-R een ware berg aan koppel heeft en rechtuit knalhard gaat, raakt de R26.R op het rechte stuk achterop. Je moet ’m stevig aanpakken en de schade in de bochten compenseren. Je roert constant in de korte versnellingen, ramt ’m de bocht in en laat daar de kleverige Toyo R888-banden hun werk doen. Omdat ie zo licht is, heeft de R26.R een zachtere ophanging dan de standaardauto waarop hij is gebaseerd – waardoor hij comfortabeler rijdt en ongelooflijk graag op drie wielen door de bochten gaat.
Had ik de R26.R moeten kopen?
Achteraf bezien wel, ja. De prijzen zitten nu met zo’n 30.000 euro op ongeveer hetzelfde niveau als toen Renault de auto nieuw te koop aanbood in 2008, en exemplaren met de titanium uitlaat, rolkooi en circuitbanden zijn nog veel prijziger. Aangezien een nieuwe Trophy-R met extra’s op 80.000 euro komt, was de oude R een absoluut koopje.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Renault Megane E-Tech: 1e rij-indruk

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Is zo’n comfortabele Renault Talisman na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Automerk legt uit waarom het onmogelijk is om een goedkope auto te maken voor Nederland

De Renault Megane RS Ultime is de laatste Renault met een RS-badge

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Bieden? Een oude Mégane RS van de Franse politie

Renault Mégane RS Trophy R

Renault Mégane RS Trophy-R is de snelste voorwielaandrijver

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)
