
AMG weet ook wel dat niet iedereen zit te wachten op een plug-in hybride. De tegenstanders vinden de PHEV’s maar zwaar en onhandig. Hoe je deze sceptici stil krijgt? Overstemmen met een belachelijke hoeveelheid vermogen – en dat is precies wat de nieuwe Mercedes-AMG GT 63 S E Performance doet. De nieuwe PHEV-versie is de krachtigste AMG ooit gebouwd. Het systeemvermogen van de V8-motor en de elektromotor op de achteras is 843 pk en meer dan 1.400 Nm.
Het cijfertje ’73’ blijft uit
Dat deze krachtige PHEV onderweg was, dat was al langer bekend. De algemene aanname was echter dat hij het cijfertje ’73’ zou krijgen. Mercedes en AMG kiezen er toch voor om de auto gewoon ’63’ te noemen. Als je je afvraagt waar dat voor staat: vroeger hadden AMG’s een 6,3-liter V8. Dat werd een paar jaar terug al 6,2 liter. De nieuwste generatie AMG’s heeft een 4,0-liter V8, maar houdt de 63-naam, zoals deze GT.
Specificaties Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Voorin ligt dezelfde 4,0-liter V8 met 639 pk als voorheen. De elektromotor van 204 pk zit op de achteras en is voorzien van een tweetraps transmissie die bij 140 km/u opschakelt. Zelfs in de volledig elektrische modus is vierwielaandrijving een mogelijkheid. Door de overdaad aan power is een 0-100-tijd van 2,9 seconden mogelijk. De 0-200-sprint duurt minder dan 10 seconden en een top van 316 km/u is haalbaar. Schakelen doet een negentraps automaat trouwens voor je. Zowel de V8 als de elektromotor is aangesloten op het vierwielaandrijvingssysteem.
De batterij
De batterij is 6,1 kWh groot en weegt 89 kilo. Volgens Mercedes is de energiedichtheid van de accu twee keer zo hoog als die van normale EV-batterijen. De cellen en de koeling zijn speciaal ontwikkeld om zo snel mogelijk de energie af te geven en terug te winnen. Dat betekent dat er altijd energie beschikbaar is om de 843 pk aan te spreken. De volledig elektrische actieradius is slechts 12 kilometer. Het totale gewicht van de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is nog niet bekend. Ook de prijzen volgen later.
Meer van TopGear


Dit gebeurt er wanneer Mansory een hybride Mercedes-AMG GT 4-Door aanpakt (880 pk!)

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4-Door Coupé review: Oneindig koppel

Will.i.am plakt met Mercedes de neus van een G-klasse op een AMG GT 4-door

De prijs van de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is bekend

Fostla pakt Brabus 800 nog een keer aan

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden
