
AMG weet ook wel dat niet iedereen zit te wachten op een plug-in hybride. De tegenstanders vinden de PHEV’s maar zwaar en onhandig. Hoe je deze sceptici stil krijgt? Overstemmen met een belachelijke hoeveelheid vermogen – en dat is precies wat de nieuwe Mercedes-AMG GT 63 S E Performance doet. De nieuwe PHEV-versie is de krachtigste AMG ooit gebouwd. Het systeemvermogen van de V8-motor en de elektromotor op de achteras is 843 pk en meer dan 1.400 Nm.
Het cijfertje ’73’ blijft uit
Dat deze krachtige PHEV onderweg was, dat was al langer bekend. De algemene aanname was echter dat hij het cijfertje ’73’ zou krijgen. Mercedes en AMG kiezen er toch voor om de auto gewoon ’63’ te noemen. Als je je afvraagt waar dat voor staat: vroeger hadden AMG’s een 6,3-liter V8. Dat werd een paar jaar terug al 6,2 liter. De nieuwste generatie AMG’s heeft een 4,0-liter V8, maar houdt de 63-naam, zoals deze GT.
Specificaties Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Voorin ligt dezelfde 4,0-liter V8 met 639 pk als voorheen. De elektromotor van 204 pk zit op de achteras en is voorzien van een tweetraps transmissie die bij 140 km/u opschakelt. Zelfs in de volledig elektrische modus is vierwielaandrijving een mogelijkheid. Door de overdaad aan power is een 0-100-tijd van 2,9 seconden mogelijk. De 0-200-sprint duurt minder dan 10 seconden en een top van 316 km/u is haalbaar. Schakelen doet een negentraps automaat trouwens voor je. Zowel de V8 als de elektromotor is aangesloten op het vierwielaandrijvingssysteem.
De batterij
De batterij is 6,1 kWh groot en weegt 89 kilo. Volgens Mercedes is de energiedichtheid van de accu twee keer zo hoog als die van normale EV-batterijen. De cellen en de koeling zijn speciaal ontwikkeld om zo snel mogelijk de energie af te geven en terug te winnen. Dat betekent dat er altijd energie beschikbaar is om de 843 pk aan te spreken. De volledig elektrische actieradius is slechts 12 kilometer. Het totale gewicht van de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is nog niet bekend. Ook de prijzen volgen later.
Meer van TopGear


Dit gebeurt er wanneer Mansory een hybride Mercedes-AMG GT 4-Door aanpakt (880 pk!)

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4-Door Coupé review: Oneindig koppel

Will.i.am plakt met Mercedes de neus van een G-klasse op een AMG GT 4-door

De prijs van de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is bekend

Fostla pakt Brabus 800 nog een keer aan

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
