Voor de AMG-fan hoeft Mercedes hier alleen nog maar een GT Black Series naast te parkeren om de moderne droomgarage te completeren. Je ziet de nieuwe Mercedes W12 staan en zijn afstammeling voor de straat, de Mercedes-AMG One. Het echte nieuws op deze fotoreeks is echter de meest praktische van het stel, want hier zouden we voor het eerst de Mercedes-AMG GT 73 4-door kunnen zien. Het gaat om een plug-in hybride met naar verluidt 800 pk. Mercedes is nog niet heel scheutig met informatie, helaas.

Mercedes-AMG GT 73 4-door E Performance

De officiële naam zal waarschijnlijk een draak zijn als ‘Mercedes-AMG GT 73 4-door E Performance 4Matic+’, maar dat is nu nog niet zeker. E Performance is het label waarmee AMG aangeeft dat het gaat om een potente plug-in hybride. De nieuwe C-klasse van AMG draagt dat label waarschijnlijk ook. De techniek voor de aandrijflijn maakt AMG samen met het F1-team, vandaar ook dat ze de F1-auto van stal halen voor het fotomomentje. Het F1-team helpt AMG bijvoorbeeld bij de koeling, de batterijen en de turbo’s.

De specificaties van de Mercedes-AMG GT 73 4-door

De exacte specificaties van deze vermeende Mercedes-AMG GT 73 4-door zijn dus nog niet bekend. Verschillende geruchten hebben het over 800 pk en met wat deductie, kom je daar redelijk op uit. De 63 S produceert al 639 pk dankzij een 4,0-liter V8. De 73 zal meer wegen dan de 63 dankzij zijn batterij en elektromotor, dus daar moet ook voor gecompenseerd worden. Hou er dus zeker rekening mee dat deze AMG naar de 800 pk gaat, of zelfs eroverheen.

Is het niet wat overdreven?

Een vermogen van 800 pk in een sedan-achtige auto, dat is inderdaad fors, maar het is niet de eerste. De GT 73 4-door is een directe concurrent van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. Niet alleen qua naamlengte, maar ook qua prestaties. De krachtige stekker-Panamera produceert 700 pk en gebruikt daarvoor eveneens een 4,0-liter V8. De twee zullen elkaar dus weinig ontlopen. Nog een voordeel: door de hybride aandrijflijn zal de uitstoot van de 73 lager liggen en de aanschafprijs waarschijnlijk onder die van de 63. Mercedes en AMG werken ook nog aan 73-uitvoeringen van de GLS en de S-klasse.

Niet de eerste 73

Hoewel AMG het de laatste jaren bij 63 mooi genoeg vond, is het niet de eerste keer dat ze het label 73 gebruiken. Je moest tussen 1997 en 2001 een Mercedes SL 600 kopen en de sleutels plus 40.000 euro aan AMG overhandigen (toen nog een los bedrijf). De tuner boorde de 6,0-liter V12 op tot 7,3 liter en monteerde (onder meer) titanium drijfstangen om de boel heel te houden. Het resultaat was een voor die tijd bizarre 525 pk en 750 Nm. Daarnaast zouden ze zelfs nog ongeveer 15 exemplaren van de S-klasse met die motor hebben gebouwd.

Reacties

  • Thomas heeft op 4 maart 2021 geschreven:

    EDIT: Is aangepast, thanks!

    Reageer
  • Miguel heeft op 3 maart 2021 geschreven:

    Hé jongens weten jullie nog dat ooit een supersedan 500 pk had en dat dat al heel veel was. Maar ja dat was 5 jaar geleden…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)