
‘We begonnen goed, de auto is snel. Of was snel’, zegt de commentator in deze video. Dan weet je al wat er gaat gebeuren. Het gaat mis bij de beruchte Schwedenkreuz, die zelfs na de werkzaamheden niet onderschat mag worden. De Nürburgring claimt hier in enkele seconden 250.000 euro aan Mercedes-blik en -koolstofvezel.
Bij een snelheid van zo’n 190 km/u verliest de Mercedes-AMG GT R de grip op de achterwielen en haalt de achterkant de voorkant in. Achterstevoren vliegt de GT R de vangrail in met een snelheid van zo’n 100 km/u – dat is tenminste wat de snelheidmeter aangeeft, die niet ontworpen is om onder deze omstandigheden te werken. Het tempo ligt hoe dan ook hoog genoeg om de ruim 1.600 kilo zeven keer te laten tollen.
De auto landt uiteindelijk op z’n dak en de cockpit wordt een heel stuk claustrofobischer dan normaal. De inzittenden konden uitstappen en maken het goed. De uploader adviseert om altijd een helm te dragen op het circuit, zelfs in productieauto’s. Als de beelden niet overtuigend genoeg zijn: één helm raakte licht beschadigd en de andere helm was zelfs helemaal kaduuk. Dat zijn klappen die anders tegen de knar waren gekomen.
Mercedes-AMG GT R flipt zeven keer op de Nürburgring
Foto: Screenshot RatDog / YouTube
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Duurste Mercedes van Nederland heeft geen voorruit

Bussink GT Speedlegend: AMG GT met halo

Mercedes-AMG GT R Black Series zonder camouflage

G-Power Mercedes-AMG GT R krijgt 215 pk extra

Mercedes-AMG GT R Roadster geeft toe aan verleiding

Mercedes-AMG GT R (achteruit) vs Renault Twizy

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Politie tikt (keurig) een auto van de weg, maar de reactie van de bestuurder is nog wel het bijzonderst

Tientallen achtergelaten Audi’s, BMW’s en Porsches worden met bulldozer opgeruimd (en met een goede reden)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Die nummerplaat P1 VLN, oh my …
Opletten heeft hier niets mee te maken. De linkerwielen raken het gras en hij laat het gas los en de wagen begint daardoor te draaien. Nu vind ik de banden die ik zie ook niet echt geschikt voor dit circuit
Zo te zien zijn het Pilot cup sport 2 R banden. Een van de betere banden die onder veel sport auto’s zit, noem porsche gt3 rs etc. zijn al meerdere records verbroken op de nordschleife met die band. gevalletje te hard op de “heuvel” en gas los terwijl hij stuurt en de auto omhoog komt door over de “heuvel” te komen.
Die auto heeft of een slechte wegligging of de bestuurder heeft niet goed opgelet als je op die positie van de baan vliegt.
Dit heeft niks te maken met de wegligging van de auto en de bestuurder neemt deze bocht (schwedenkreuz) op de juiste manier. Schwedenkreuz vind ik een van de lastigste bochten van de Nürburgring, je daalt en de bocht knikt op de racelijn. Als je weinig tot geen ervaring hebt op de Nürburgring kan je bij deze bocht beter rechts wijken van de ideale lijn en van je gaspedaal af.