
‘We begonnen goed, de auto is snel. Of was snel’, zegt de commentator in deze video. Dan weet je al wat er gaat gebeuren. Het gaat mis bij de beruchte Schwedenkreuz, die zelfs na de werkzaamheden niet onderschat mag worden. De Nürburgring claimt hier in enkele seconden 250.000 euro aan Mercedes-blik en -koolstofvezel.
Bij een snelheid van zo’n 190 km/u verliest de Mercedes-AMG GT R de grip op de achterwielen en haalt de achterkant de voorkant in. Achterstevoren vliegt de GT R de vangrail in met een snelheid van zo’n 100 km/u – dat is tenminste wat de snelheidmeter aangeeft, die niet ontworpen is om onder deze omstandigheden te werken. Het tempo ligt hoe dan ook hoog genoeg om de ruim 1.600 kilo zeven keer te laten tollen.
De auto landt uiteindelijk op z’n dak en de cockpit wordt een heel stuk claustrofobischer dan normaal. De inzittenden konden uitstappen en maken het goed. De uploader adviseert om altijd een helm te dragen op het circuit, zelfs in productieauto’s. Als de beelden niet overtuigend genoeg zijn: één helm raakte licht beschadigd en de andere helm was zelfs helemaal kaduuk. Dat zijn klappen die anders tegen de knar waren gekomen.
Mercedes-AMG GT R flipt zeven keer op de Nürburgring
Foto: Screenshot RatDog / YouTube
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Duurste Mercedes van Nederland heeft geen voorruit

Bussink GT Speedlegend: AMG GT met halo

Mercedes-AMG GT R Black Series zonder camouflage

G-Power Mercedes-AMG GT R krijgt 215 pk extra

Mercedes-AMG GT R Roadster geeft toe aan verleiding

Mercedes-AMG GT R (achteruit) vs Renault Twizy

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kabinet wil tenaamstellingsbelasting heffen op elke auto die op naam wordt gezet

Kijk uit in deze Nederlandse stad: als je niet oplet krijg je een wielklem (en moet jij de boetes betalen)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

GP Manager 2 uit 1996 was een racegame waar je niet mocht racen

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Die nummerplaat P1 VLN, oh my …
Opletten heeft hier niets mee te maken. De linkerwielen raken het gras en hij laat het gas los en de wagen begint daardoor te draaien. Nu vind ik de banden die ik zie ook niet echt geschikt voor dit circuit
Zo te zien zijn het Pilot cup sport 2 R banden. Een van de betere banden die onder veel sport auto’s zit, noem porsche gt3 rs etc. zijn al meerdere records verbroken op de nordschleife met die band. gevalletje te hard op de “heuvel” en gas los terwijl hij stuurt en de auto omhoog komt door over de “heuvel” te komen.
Die auto heeft of een slechte wegligging of de bestuurder heeft niet goed opgelet als je op die positie van de baan vliegt.
Dit heeft niks te maken met de wegligging van de auto en de bestuurder neemt deze bocht (schwedenkreuz) op de juiste manier. Schwedenkreuz vind ik een van de lastigste bochten van de Nürburgring, je daalt en de bocht knikt op de racelijn. Als je weinig tot geen ervaring hebt op de Nürburgring kan je bij deze bocht beter rechts wijken van de ideale lijn en van je gaspedaal af.