‘We begonnen goed, de auto is snel. Of was snel’, zegt de commentator in deze video. Dan weet je al wat er gaat gebeuren. Het gaat mis bij de beruchte Schwedenkreuz, die zelfs na de werkzaamheden niet onderschat mag worden. De Nürburgring claimt hier in enkele seconden 250.000 euro aan Mercedes-blik en -koolstofvezel.
Bij een snelheid van zo’n 190 km/u verliest de Mercedes-AMG GT R de grip op de achterwielen en haalt de achterkant de voorkant in. Achterstevoren vliegt de GT R de vangrail in met een snelheid van zo’n 100 km/u – dat is tenminste wat de snelheidmeter aangeeft, die niet ontworpen is om onder deze omstandigheden te werken. Het tempo ligt hoe dan ook hoog genoeg om de ruim 1.600 kilo zeven keer te laten tollen.
De auto landt uiteindelijk op z’n dak en de cockpit wordt een heel stuk claustrofobischer dan normaal. De inzittenden konden uitstappen en maken het goed. De uploader adviseert om altijd een helm te dragen op het circuit, zelfs in productieauto’s. Als de beelden niet overtuigend genoeg zijn: één helm raakte licht beschadigd en de andere helm was zelfs helemaal kaduuk. Dat zijn klappen die anders tegen de knar waren gekomen.
Mercedes-AMG GT R flipt zeven keer op de Nürburgring
Foto: Screenshot RatDog / YouTube
Kevin heeft op 2 december 2020 geschreven:
Die nummerplaat P1 VLN, oh my …
Rene bogaard heeft op 28 november 2019 geschreven:
Opletten heeft hier niets mee te maken. De linkerwielen raken het gras en hij laat het gas los en de wagen begint daardoor te draaien. Nu vind ik de banden die ik zie ook niet echt geschikt voor dit circuit
Thom heeft op 19 november 2020 geschreven:
Zo te zien zijn het Pilot cup sport 2 R banden. Een van de betere banden die onder veel sport auto’s zit, noem porsche gt3 rs etc. zijn al meerdere records verbroken op de nordschleife met die band. gevalletje te hard op de “heuvel” en gas los terwijl hij stuurt en de auto omhoog komt door over de “heuvel” te komen.
Chris heeft op 27 november 2019 geschreven:
Die auto heeft of een slechte wegligging of de bestuurder heeft niet goed opgelet als je op die positie van de baan vliegt.
SB heeft op 1 december 2019 geschreven:
Dit heeft niks te maken met de wegligging van de auto en de bestuurder neemt deze bocht (schwedenkreuz) op de juiste manier. Schwedenkreuz vind ik een van de lastigste bochten van de Nürburgring, je daalt en de bocht knikt op de racelijn. Als je weinig tot geen ervaring hebt op de Nürburgring kan je bij deze bocht beter rechts wijken van de ideale lijn en van je gaspedaal af.