
Ongemakkelijk: op de familiefoto van Mercedes staat een stel familieleden waarvan je niet helemaal zeker weet of ze niet van de melkboer zijn. Vooral het knaaggereedschap verschilt onderling. Een voor een stuurt Mercedes zijn modellen naar de orthodontist om deze bastaardeske trekjes te verhelpen.
De nieuwe auto’s in het gamma van Mercedes krijgen de nieuwe Panamerica-grille, zoals geïntroduceerd door de Mercedes-AMG GT R. De gefacelifte Mercedes S-klasse Cabriolet en Coupé krijgen ‘m nu ook. En laten we het vooral even over AMG-versies hebben.
Mercedes-AMG S 63 Coupé en Cabriolet
De motor krimpt, maar het blijft een V8 en het vermogen is niet mals. Wist je dat elke AMG-motor met de hand in elkaar gezet wordt door één medewerker? De naam van deze specialist pronkt op een stukje koolstofvezel op de motor.
De minder krachtige (612 pk/900 Nm en over minder krachtig spreken…) versie heeft vierwielaandrijving en sprint in 3,5 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is 250 km/u en 300 km/u met het AMG Driver’s Package. Schakelen doet een negentrapsautomaat. De Mercedes-AMG S 63 Coupé weegt 2.080 kilo en de Cabriolet schept daar 100 kilo bovenop.
Mercedes-AMG S 65 Coupé en Cabriolet
Dit is de meest potentie versie met 630 pk en 1.000 Nm koppel. Maar NIET de snelste: hij strompelt in 4,1 seconden naar de 100 km/u, de stakker. Het vermogen van de 6,0-liter V12 (oh, mama) gaat alleen naar de achterwielen. En de Mercedes-AMG S 65 Coupé weegt 2.185 kilo. De Cabriolet zelfs 2.255 kilo. Een grapje over je schoonmoeder is te makkelijk. Al vond de melkboer het geen probleem. De topsnelheid is identiek aan zijn snellere broertje.
Dus waarom zou ik een langzamere S 65 nemen?
Ja, dat is een goede vraag. De lichtere en snellere S 63 met V8 moet de sportieve van de twee zijn. Bij de V12 draait het niet om snelheid, maar om ultieme luxe en souplesse. In Nederland betaal net geen 100.000 euro meer voor de V12. Je kunt ons niet wijsmaken dat de S 65 een ton beter is dan de S 63. Wie koopt ‘m dan wel? Tja, als iets zoekt om de blits te maken in een willekeurige woestijnstad met je tamme luipaard op de bijrijdersstoel, dan kun je echt niet met de sub-topversie aankomen. Zelfs als ie sneller is.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Is die dame in die cabrio nou zo klein of zijn de deuren zo hoog?