
Ongemakkelijk: op de familiefoto van Mercedes staat een stel familieleden waarvan je niet helemaal zeker weet of ze niet van de melkboer zijn. Vooral het knaaggereedschap verschilt onderling. Een voor een stuurt Mercedes zijn modellen naar de orthodontist om deze bastaardeske trekjes te verhelpen.
De nieuwe auto’s in het gamma van Mercedes krijgen de nieuwe Panamerica-grille, zoals geïntroduceerd door de Mercedes-AMG GT R. De gefacelifte Mercedes S-klasse Cabriolet en Coupé krijgen ‘m nu ook. En laten we het vooral even over AMG-versies hebben.
Mercedes-AMG S 63 Coupé en Cabriolet
De motor krimpt, maar het blijft een V8 en het vermogen is niet mals. Wist je dat elke AMG-motor met de hand in elkaar gezet wordt door één medewerker? De naam van deze specialist pronkt op een stukje koolstofvezel op de motor.
De minder krachtige (612 pk/900 Nm en over minder krachtig spreken…) versie heeft vierwielaandrijving en sprint in 3,5 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is 250 km/u en 300 km/u met het AMG Driver’s Package. Schakelen doet een negentrapsautomaat. De Mercedes-AMG S 63 Coupé weegt 2.080 kilo en de Cabriolet schept daar 100 kilo bovenop.
Mercedes-AMG S 65 Coupé en Cabriolet
Dit is de meest potentie versie met 630 pk en 1.000 Nm koppel. Maar NIET de snelste: hij strompelt in 4,1 seconden naar de 100 km/u, de stakker. Het vermogen van de 6,0-liter V12 (oh, mama) gaat alleen naar de achterwielen. En de Mercedes-AMG S 65 Coupé weegt 2.185 kilo. De Cabriolet zelfs 2.255 kilo. Een grapje over je schoonmoeder is te makkelijk. Al vond de melkboer het geen probleem. De topsnelheid is identiek aan zijn snellere broertje.
Dus waarom zou ik een langzamere S 65 nemen?
Ja, dat is een goede vraag. De lichtere en snellere S 63 met V8 moet de sportieve van de twee zijn. Bij de V12 draait het niet om snelheid, maar om ultieme luxe en souplesse. In Nederland betaal net geen 100.000 euro meer voor de V12. Je kunt ons niet wijsmaken dat de S 65 een ton beter is dan de S 63. Wie koopt ‘m dan wel? Tja, als iets zoekt om de blits te maken in een willekeurige woestijnstad met je tamme luipaard op de bijrijdersstoel, dan kun je echt niet met de sub-topversie aankomen. Zelfs als ie sneller is.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Dit is de eerste legale elektrische step voor Nederland (en dit kost ie)

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is die dame in die cabrio nou zo klein of zijn de deuren zo hoog?