
Ongemakkelijk: op de familiefoto van Mercedes staat een stel familieleden waarvan je niet helemaal zeker weet of ze niet van de melkboer zijn. Vooral het knaaggereedschap verschilt onderling. Een voor een stuurt Mercedes zijn modellen naar de orthodontist om deze bastaardeske trekjes te verhelpen.
De nieuwe auto’s in het gamma van Mercedes krijgen de nieuwe Panamerica-grille, zoals geïntroduceerd door de Mercedes-AMG GT R. De gefacelifte Mercedes S-klasse Cabriolet en Coupé krijgen ‘m nu ook. En laten we het vooral even over AMG-versies hebben.
Mercedes-AMG S 63 Coupé en Cabriolet
De motor krimpt, maar het blijft een V8 en het vermogen is niet mals. Wist je dat elke AMG-motor met de hand in elkaar gezet wordt door één medewerker? De naam van deze specialist pronkt op een stukje koolstofvezel op de motor.
De minder krachtige (612 pk/900 Nm en over minder krachtig spreken…) versie heeft vierwielaandrijving en sprint in 3,5 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is 250 km/u en 300 km/u met het AMG Driver’s Package. Schakelen doet een negentrapsautomaat. De Mercedes-AMG S 63 Coupé weegt 2.080 kilo en de Cabriolet schept daar 100 kilo bovenop.
Mercedes-AMG S 65 Coupé en Cabriolet
Dit is de meest potentie versie met 630 pk en 1.000 Nm koppel. Maar NIET de snelste: hij strompelt in 4,1 seconden naar de 100 km/u, de stakker. Het vermogen van de 6,0-liter V12 (oh, mama) gaat alleen naar de achterwielen. En de Mercedes-AMG S 65 Coupé weegt 2.185 kilo. De Cabriolet zelfs 2.255 kilo. Een grapje over je schoonmoeder is te makkelijk. Al vond de melkboer het geen probleem. De topsnelheid is identiek aan zijn snellere broertje.
Dus waarom zou ik een langzamere S 65 nemen?
Ja, dat is een goede vraag. De lichtere en snellere S 63 met V8 moet de sportieve van de twee zijn. Bij de V12 draait het niet om snelheid, maar om ultieme luxe en souplesse. In Nederland betaal net geen 100.000 euro meer voor de V12. Je kunt ons niet wijsmaken dat de S 65 een ton beter is dan de S 63. Wie koopt ‘m dan wel? Tja, als iets zoekt om de blits te maken in een willekeurige woestijnstad met je tamme luipaard op de bijrijdersstoel, dan kun je echt niet met de sub-topversie aankomen. Zelfs als ie sneller is.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De politie heeft een creatieve nieuwe manier om in de zomer hardrijders te pakken (zonder dat je ze ziet)

Vanaf deze week krijg je het nieuwe rijbewijs in Nederland (met een bijzonder verborgen trucje)

Dit is de bestverkochte gebruikte auto van Nederland, nu de Volkswagen Golf op nummer twee staat

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

Dit is het ultieme Vaderdagcadeau!

Is die dame in die cabrio nou zo klein of zijn de deuren zo hoog?