Ongemakkelijk: op de familiefoto van Mercedes staat een stel familieleden waarvan je niet helemaal zeker weet of ze niet van de melkboer zijn. Vooral het knaaggereedschap verschilt onderling. Een voor een stuurt Mercedes zijn modellen naar de orthodontist om deze bastaardeske trekjes te verhelpen.

De nieuwe auto’s in het gamma van Mercedes krijgen de nieuwe Panamerica-grille, zoals geïntroduceerd door de Mercedes-AMG GT R. De gefacelifte Mercedes S-klasse Cabriolet en Coupé krijgen ‘m nu ook. En laten we het vooral even over AMG-versies hebben.

Mercedes-AMG S 63 Coupé en Cabriolet

De motor krimpt, maar het blijft een V8 en het vermogen is niet mals. Wist je dat elke AMG-motor met de hand in elkaar gezet wordt door één medewerker? De naam van deze specialist pronkt op een stukje koolstofvezel op de motor.

De minder krachtige (612 pk/900 Nm en over minder krachtig spreken…) versie heeft vierwielaandrijving en sprint in 3,5 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is 250 km/u en 300 km/u met het AMG Driver’s Package. Schakelen doet een negentrapsautomaat. De Mercedes-AMG S 63 Coupé weegt 2.080 kilo en de Cabriolet schept daar 100 kilo bovenop.

Mercedes-AMG S 65 Coupé en Cabriolet

Dit is de meest potentie versie met 630 pk en 1.000 Nm koppel. Maar NIET de snelste: hij strompelt in 4,1 seconden naar de 100 km/u, de stakker. Het vermogen van de 6,0-liter V12 (oh, mama) gaat alleen naar de achterwielen. En de Mercedes-AMG S 65 Coupé weegt 2.185 kilo. De Cabriolet zelfs 2.255 kilo. Een grapje over je schoonmoeder is te makkelijk. Al vond de melkboer het geen probleem. De topsnelheid is identiek aan zijn snellere broertje.

Dus waarom zou ik een langzamere S 65 nemen?

Ja, dat is een goede vraag. De lichtere en snellere S 63 met V8 moet de sportieve van de twee zijn. Bij de V12 draait het niet om snelheid, maar om ultieme luxe en souplesse. In Nederland betaal net geen 100.000 euro meer voor de V12. Je kunt ons niet wijsmaken dat de S 65 een ton beter is dan de S 63. Wie koopt ‘m dan wel? Tja, als iets zoekt om de blits te maken in een willekeurige woestijnstad met je tamme luipaard op de bijrijdersstoel, dan kun je echt niet met de sub-topversie aankomen. Zelfs als ie sneller is.

Reacties

  • Maestro heeft op 5 september 2017 geschreven:

    Is die dame in die cabrio nou zo klein of zijn de deuren zo hoog?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)