Figureer je in je vrije tijd in Royal Club-reclames en roep je bij de Mercedes-dealer: ‘doe maar een prijzige vierdeurs’, dan heb je vooraf geen idee waarmee je naar huis gaat. Het kan de gloednieuwe GT Coupé zijn, de nieuwe CLS, een hete E-klasse of een S-klasse van Maybach zijn. En dan rekenen we nog niet eens de SUV’s mee.

Het kan dan ook niet anders dat de ideeën-generator van Mercedes binnenkort volledig leeg is. We vroegen de gesnorde eindbaas van Mercedes, Dieter Zetsche, of ze niet inmiddels elke denkbare carrosserievorm gehad hebben.

‘Natuurlijk, elke nieuwe auto die we lanceren heeft overlappende aspecten met het bestaande modellenportfolio’, zegt de sympathieke Duitser. ‘Maar meestal hebben we een groter kannibaliserend effect op onze concurrenten, en daar mikken we op.’ Onder zijn kenmerkende snor verschijnt een brede grijns.

Hij geeft aan dat de tijden van Henry Ford, waar je één model in één kleur kon kiezen, lang vervlogen zijn. ‘Er is een niveau van fragmentatie waarbij de klant verward raakt en je geen waarde meer toevoegt. De juiste balans vinden is niet makkelijk.’

Toegeven dat de Mercedes-klanten het ingewikkelde en overlappende modellengamma lastig zou kunnen vinden, is een interessante bekentenis. Zetsche bedrukt snel dat dat het te maken heeft met het feit dat dat Mercedes zich op onontgonnen terrein begeeft.

‘Er zijn weinig niches over om te vullen, natuurlijk. Maar, we blijven creatief en innovatief. Ik kan je niet vertellen welke ideeën we hebben voor morgen. Maar het plaatje is aardig compleet.’ Dus, wat zou Mercedes nog van plan zijn? Een cabriolet pick-up met stoelen achterin? Oh, wacht: die is er al.

Reacties

  • Haye Mellema heeft op 8 maart 2018 geschreven:

    Misschien moeten merken zich maar weer gaan bemoeien met de modellen waar de merken eigenlijk bekend om stonden….

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)