Waarom Fiat-baas zijn merk afknijpt

'We moeten on-emotioneel zijn. Fiat zal een steeds minder relevante rol gaan spelen in Europa', zegt Sergio Marchionne. Heftig

Fiat 500L (2017)
fiat 500 riva
fiat 124 spider
Fiat 500L (2017)
fiat 500 riva
fiat 124 spider

Fiat, ooit een van de meest interessante en bestverkopende automerken in Europa, hobbelt snel achteruit. De grote baas van Fiat Chrysler Group, Sergio Marchionne, maakt zich geen zorgen. Hij vertelde aan TopGear dat ze beter in andere dingen kunnen investeren.

‘We hebben hard gewerkt aan Jeep en aan de ontwikkeling van Alfa Romeo en Maserati. Daar zijn onze middelen beter besteed’. Hij kijkt naar de Europese baas Alfredo Altavilla: ‘Sorry Alfredo, dat klinkt misschien als een slecht antwoord.’

Hij zegt dat hij denkt dat de Fiat 500, 500X en de Panda nog de moeite waard zijn. ‘Ik ben minder gecharmeerd van de Tipo. We moeten voorzichtig zijn bij het inzetten van veel kapitaal in een overvolle markt.’ Misschien hadden ze aan het begin meer kapitaal moeten investeren, want zo’n overweldigende auto is de Tipo inderdaad niet. Over de Punto, die nog wat doormoddert op diverse Europese markten, heeft hij het niet eens.

‘Al onze merken ontwikkelen met de markt mee. We overleggen over SUV’s in Europa. Jullie gok over waar dit ooit ophoudt, is zo goed als de mijne, maar we schatten dat 40 procent van de Europese markt binnenkort uit SUV’s bestaat. Het is nonsens om Fiat daarin te laten meebewegen als we daar Jeep voor hebben.’

‘Ik vond het vreselijk om Lancia in te perken. Ik heb zelf een Integrale. Maar emoties mogen nooit de boventoon voeren. Fiat zal een steeds minder relevante rol gaan spelen in Europa’, zegt hij. Al voegt hij toe dat Latijns-Amerika nog wel de moeite waard is.

Overigens wil het ook nog maar niet vlotten met de wederopstanding van Alfa Romeo. In 2014 stelde FCA als doel voor Alfa Romeo om 400.000 units per jaar te verkopen in 2018. Dat bleek nogal optimistisch. ‘Mijn fout’, zegt hij nu en hij geeft toe dat het veel langer gaat duren. Voor Alfa Romeo komen er nog een SUV en nog een sedan aan. Ook de vervanger van de Giulietta en de MiTo zijn onderweg, zij het niet meer als driedeurs, omdat die carrosserievorm nauwelijks nog verkocht wordt.

‘Maar Alfa Romeo is op een geloofwaardige manier nieuw leven ingeblazen. We moesten er een geheel nieuwe technische structuur voor opzetten en dat is gelukt. Het is nu aan de commerciële jongens om de rest te doen.’

Reacties
  1. Haye Mellema zegt op 8 maart 2018 om 14:15:

    Ik heb er niet echt verstand van, maar wat ik als eerste dacht toen ik dit artikel las was: ‘Laat Fiat, Maserati, Alfa Romeo en Lancia eens heul gauw van een Europees bedrijf zijn!

    • Maestro zegt op 11 maart 2018 om 12:15:

      Allemaal Italiaans, dus hoe europees wil je het hebben?

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws