Het begin van de S-klasse

Mercedes bouwt niet alleen auto’s, het bouwt de toekomst. Elke Mercedes-Benz S-klasse bevat weer nieuwe techniek die enkele jaren later doodnormaal is. Sta ons toe een blik werpen op het verleden van de autofabrikant om te zien waarmee de S-klasse op de proppen kwam. Wat je hierboven ziet, is het begin van de S-klasse-familie. Het chique rode busje staat bekend als de Mercedes Simplex 60PS en hij komt uit 1903. Hij werd destijds gepresenteerd als sedan en was het eigendom van Emil Jellinek, die een belangrijke rol speelt in de geschiedenis van het automerk. Zijn dochter Mercedes gaf het merk de bekende naam. De autofabrikant vertelt ons dat ze sinds de onthulling van de 220 in 1951 zo’n vier miljoen S-klasses hebben verkocht. Maar hun geschiedenis gaat veel verder terug, dat bewijst dit vrolijke busje.

Mercedes-Benz Nürburg 460

Carl Benz en Gottlieb Daimler voegden in 1926 hun bedrijven samen en vormden daarmee Daimler-Benz AG. Om dat te vieren, bouwden ze in 1928 de eerste productieauto van Mercedes met een achtcilinder: de Nürburg, die je hierboven ziet. De auto stond tot 1939 in de verkoop, maar toen begon er een periode waarin mensen in Europa even, eh, afgeleid waren door een man met een malle snor.

Mercedes-Benz 770

Dit was een erg uit de kluiten gewassen Duitse auto, met een enorme en behoorlijk krachtige 7,7-liter achtcilinder. Een auto met een duister verleden, dat wel. Deze Mercedes 770 werd, volgens de fabrikant, vooral gebruikt door ‘ongekroonde hoofden van de staat en mensen van hoge rang’. Eén daarvan was de man die we hierboven noemden. Toch straalt de 770 de rijkdom en grenzeloosheid van 1930 uit. Een tijd geleden werd er een verkocht voor 9 miljoen pond. Dat was de auto van Hitler.

Mercedes-Benz 300

Bij onthulling was de Mercedes-Benz 300 de snelste Duitse productieauto, met een topsnelheid van 160 km/u. Onder de motorkap vond je een 3,0-liter zescilinder. De Zweedse pers noemde het destijds ‘een mijlpaal in de geschiedenis van de autotechniek’. Een deel van die ontwikkeling was een veiligheidsslot dat ervoor zorgde dat de deuren niet open konden slaan, een elektrisch aangestuurde torsie-as die de hoogte van de achterwielen compenseert wanneer de auto zwaar geladen is, en zelfs een standaard ingebouwde verwarming met blazer.

Mercedes-Benz 220

Deze 220 markeerde de naoorlogse wederopstanding van Mercedes en de terugkeer van het bedrijf naar het produceren van luxe auto’s. En natuurlijk een hoop technologie. Deze serie, die al snel de ‘S’-markering kreeg, had zowel aan de voor- als achterzijde een kreukelzone. Dat was de eerste keer dat die überhaupt te zien waren bij een productieauto. De auto bevatte ook een bekleed stuur, zogenoemde wedge-pin deursloten (met een grote metalen pin die ervoor zorgde dat de deuren niet zomaar open vlogen), remschijven en een remsysteem met twee circuits. De 220 a, 220 S en 220 SE beschikten zelfs over meer ruimte dankzij de carrosserie zonder treeplanken of losse wielkasten (de Duitsers noemen dit Pontonkarrosserie), een automatische koppeling, handmatig bedienbare brandstofinjectie en zelfs aparte verwarming voor bestuurder en passagier. Wat een luxe!

Mercedes-Benz 600

De 600 verscheen anderhalf jaar nadat de laatste 300 van de productielijn rolde. Hij kwam met een 6,3-liter V8 en werd daarmee de duurste Mercedes-Benz. Keurig gebouwd, zoals je ook mag verwachten van het automerk. Met luchtvering en een wielbasis die groot genoeg was om comfortabel in te zitten en plannen te schrijven om volkeren te onderdrukken.

Mercedes-Benz 250S/300SEL

Deze W108 en W109 sedans waren de vervangers van de oude ‘Heckflosse’ Benz uit 1965. Ze waren erg innovatief, met technologie als een compensatieveer op de achteras en luchtvering. En deze W108 kwam ook nog eens in een SEL-variant. Dat betekent natuurlijk dat hij aangedreven werd door de 6,3-liter V8 met 250 pk. Een variant hiervan eindigde als tweede tijdens de 24 Uur van Spa in 1971. De auto kreeg de bijnaam ‘Die Rote Sau‘, oftewel Het Rode Varken. De Duitse pers was lovend over het biggetje met 430 pk. ‘Verwarrend voor bestuurders van een Porsche 911 en 911 S, die gewend zijn om de koning van de Autobahn te zijn. Nu lijken ze maar langzaam naast de onschuldig uitziende Mercedes.’

Mercedes-Benz S-klasse (W116)

Na jarenlang spelen met de letter ‘S’ in hun populairste modellen, benoemde Mercedes eindelijk hun paradepaardje tot de Mercedes-Benz S-klasse. Nu moest de auto natuurlijk wel voldoen aan zijn nieuwe status als ‘Koning van de Sterren’. Vanaf 1978 was de S-klasse ook de eerste productielijn met ABS. Dat was destijds een grote stap op het gebied van veiligheid. Ook was de S-klasse de eerste productieauto met een turbodieselmotor: de 300SD uit 1978.

Mercedes-Benz S-klasse (W126)

1979 was het jaar dat Mercedes besloot hun glimmende bumpers te vervangen door plastic bumpers. Voor de liefhebbers van chromen bumpers waren het duistere tijden. Maar voor de rijke elite die de W126 S-klasse kocht, betekende het dat ze zonder de bumper te beschadigen tegen inferieure volkskarretjes konden botsen. De nieuwe S-klasse had ook airbags, vergaande veiligheidsmaatregelen, lichtere V8-motoren en tractiecontrole als optie voor alle V8-modellen.

Mercedes-Benz S-klasse (W140)

Dit was een mooie periode voor de S-klasse, want voor het eerst kreeg de sedan een V12-motor. Het was op dat moment de meest krachtige passagiersauto van het merk, samen met de 600 SE en de 600 SEL. Uiteraard was er onder de motorkap weer gloednieuwe technologie te vinden. Een elektronisch stabilisatieprogramma (ESP), remassistent, parkeersensoren, een navigatiesysteem, adaptieve dempers, zelfsluitende deuren, dubbel glas voor de zijramen en Linguatronic-stembesturing.

Mercedes-Benz S-klasse (W220)

Mercedes-pioniers van weleer draaiden zich om in hun graf toen ze hoorden dat het merk explosiewerende metalen, lood en andere zware materialen dumpten en lichtgewicht legeringen en plastic gebruikten. Plastic! In een S-klasse! Dat maakte ze wel weer goed met de eerste AMG-versie van de S-klasse, de S 55 AMG. Ook lag de focus op de veiligheid van de inzittenden. Verder kreeg de W220 actieve ophanging, geventileerde stoelen, cilinderuitschakeling, een lage luchtweerstand en keyless entry.

Mercedes-Benz S-klasse (W221)

Wij werden behoorlijk enthousiast door deze generatie S-klasse. Dit zal je waarschijnlijk weinig boeien, maar het was de eerste auto die een milieucertificaat ontving. Je zult blij worden van zijn uitrustingsopties. Een nachtcamera, parkeerhulp, het pre-safe remsysteem, adaptieve cruisecontrol (met automatisch remmen), rijbaanassistent en snelheidsherkenning.

Mercedes-Benz S-klasse (W222)

We zijn beland bij de nieuwste generatie van de S-klasse. Mercedes werkte fanatiek aan het verfijnen van het geluid, vibraties en het comfort van de auto. Ze introduceerden een optie genaamd Magic Body Control. Deze S-klasse was de eerste Mercedes met die optie. Via een sensor scant het systeem de weg 15 meter voor de auto. Daarmee detecteert hij oneffenheden in de weg met een nauwkeurigheid tot en met 3 millimeter en tot een snelheid van 80 km/u. Het systeem stuurt die data naar het ‘brein’ van de auto, dat vervolgens de ophanging aanpast aan de conditie van de weg. Hierdoor wordt de rijervaring zo comfortabel mogelijk. Deze auto is alles wat Mercedes weet op het gebied van luxe, verpakt in een grote, aluminium sedan. En coupé. En cabriolet. Volgens Mercedes hebben ze sinds 2013 zo’n half miljoen exemplaren gebouwd van de W222.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)