Twee dikke Duitsers

Na vorige maand de eerste echte foto’s te hebben gezien kunnen we in maart in Genéve kennismaken met de nieuwe SL-klasse van Mercedes. De keuze wordt er echter niet makkelijker op nu we ook de nieuwe SL 63 en SL 65 van tuner AMG hebben mogen aanschouwen.

Dit zijn natuurlijk de echte krachtpatsers van de reeks. Om met de SL 65 AMG te beginnen: die is net als zijn voorganger voorzien van een 6,0-liter V12 die door de aanwezigheid van twee turbo’s een vermogen van 612 pk ontwikkelt. En met 1.000 Nm aan trekkracht kun je ook de sprint tot 100 km/u met vertrouwen tegemoet zien.

Voor aandrijving van de SL 63 AMG zorgt de bekende 6,3-liter V8 met een vermogen van 525 pk en een koppel van 630 Nm. Een nieuwe zeventraps Speedshift transmissie moet dat vermogen overbrengen op de achterwielen. Dat is al een duidelijke verbetering ten opzichte van de vijftraps automaat van de SL 55 AMG, maar Mercedes durft het nog altijd niet aan om een systeem met een dubbele koppeling toe te passen. Dat zou namelijk niet bestand zijn het geweld van de V12 van de SL 65 AMG, reden waarom deze ook nog beschikt over een vijftraps automaat.

Hoewel uiterlijk niet alles is, moet je met dit soort auto’ natuurlijk wel iets doen om enig verschil met de standaad modellen te creëren. Ook wat dat betreft hebben de Duitsers hun best gedaan, want de nieuwe AMG-outfit bestaat uit wat aërodynamische aanpassingen, grotere ventilatieopeningen achter de voorwielen, donkere xenon koplampunits en nog een lange lijst opties uit de winkel van AMG. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een AMG Performance onderstel, een paar vierkante meter carbonfiber en een kleiner racestuur.

Uiteraard moet je een enigszins gezwollen spaarvarken meenemen, want de SL 63 AMG staat straks in de showroom met een prijskaartje van 207.805 euro. De SL 65 AMG kost met 313.718 euro nog een aardige duit extra.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken