Mercedes verkocht de afgelopen tien jaar meer exemplaren van de C-klasse dan van elk model dan ook. Goed nieuws dus, want de sedan is verre van afgeschreven. En nu we toch bezig zijn over goed nieuws: hier is de nieuwe Mercedes C-klasse. Hij gaat de strijd aan met de 3-serie van BMW en de Audi A4. Hij komt gelijk als sedan en als Estate. Zullen ze in het thuisland leuk vinden, want in Duitsland is tweederde van alle verkochte C’s een Estate.

Net als bij alle moderne Mercedessen, is het ontwerp van de C-klasse minimalistisch, vrij van lastige vouwen of onnodige lijnen. Het profiel van de zijkant gezien is volgens Mercedes rustiger zodat de nadruk meer op de schouderlijn ligt. Gewoon ja-knikken en doen alsof je het begrijpt. Doen wij ook. Twee langwerpige bobbels op de motorkap zijn standaard op elke uitvoering en duiden helaas niet op een V8. De wielbasis van deze ‘W206’-generatie is 25 millimeter langer dan de uitgaande generatie, de W205.

Hoewel Mercedes een van de eerste was die twee schermen in elkaar liet doorlopen op het dashboard, stappen ze daar nu weer van af. Als trendsetter moet je immers weten wanneer je moet doorgaan op de volgende trend. Ze plaatsen nu weer twee losse schermen, zoals in de S-klasse. Er is keuze uit een combinatie van een 10,25- en 12,3-inch scherm of een 9,5-inch plus een 11,9-inch scherm.

Specificaties Mercedes C-klasse

Belangrijk om te weten is dat elke motor een vorm van elektrificatie heeft en dat zescilinders niet meer te krijgen zijn. Om te beginnen zijn er twee benzinemotoren met verschillende vermogens. Van de 1,5-liter viercilinder is er een C 180 met 170 pk en een C 200 met 204 pk. De C 300 krijgt een 2,0-liter viercilinder met 258 pk. De 200 en 300 zijn als vierwielaandrijvers te krijgen en alle motoren hebben een 48-volt hulpje.

Voor de dieselaars zijn er de C 220 d en de C 300 d die alleen maar als achterwielaandrijvers te krijgen zijn. Beide zijn 2,0-liter diesels met 200 of 265 pk. Ook de diesels krijgen een 48-volt mildhybrid-systeem. De nieuwe Mercedes C-klasse PHEV volgt ‘snel na de introductie’. De PHEV krijgt een bijzonder grote actieradius van 100 kilometer. Het systeemvermogen is 313 pk en 550 Nm, uiteraard ook deels van een viercilinder.

En de AMG?

Er gaan wilde geruchten dat de volgende AMG-versie van de C-klasse géén V8-motor meer krijgt. Er zijn zelfs websites die het melden als feit. De volgende generatie Mercedes-AMG C 63 S zou de viercilinder uit de A-klasse AMG krijgen met een vermogen van tegen de 500 pk. We houden voor nu nog even hoop.

Reacties

  • McB heeft op 23 februari 2021 geschreven:

    Mooie bak! Doe de station maar! Sedan trekt een beetje naar de CLA toe.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)