Het is toch een beetje de Duitse Droom: met een hele dikke Mercedes over de Autobahn rijden. Ongegeneerd blaffen. Niet zozeer omdat je haast hebt of omdat je sneller wil zijn dan een ander. Nee, puur om Duitse techniek te ervaren. Om met een rijdend slagschip van meer dan 2.000 kilo in alle rust en comfort met 250 km/u te kunnen reizen. De droom valt in duigen bij het laatste bericht: deze dikke Mercedes met ‘Drive Pilot’ mag namelijk niet harder dan 95 km/u over de Autobahn.
Zowel de elektrische Mercedes EQS als de S-klasse krijgen de nieuwe Drive Pilot. Dit mag je zien als de tegenhanger van Tesla’s Autopilot, maar dan van Mercedes. Daarmee is het mogelijk om niveau 3 autonoom te rijden op de ruim 1.300 kilometer van de Duitse Autobahn. Een primeur, want Mercedes is het eerste merk dat niveau 3 autonoom mag rijden in Europa. Gratis is het niet: het systeem kost je 5.995 euro.
Volgens het Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid kunnen auto’s met niveau 3 ‘onder specifieke omstandigheden zelfstandig rijden’. Ze leggen uit: ‘Hierbij kun je denken aan een voertuig dat doorgaans zelfstandig op de snelweg kan rijden, maar dit niet meer kan wanneer het hard regent of wanneer de belijning op de weg wegvalt.’ In veel gevallen rijdt de Mercedes dus helemaal zelf.
Mercedes Drive Pilot mag nog geen Autobahn-snelheden
Drive Pilot kun je niet gelijk instellen op 250 km/u en lekker achterover gaan zitten. Als je het automatische systeem inschakelt, dan gaat de auto niet harder dan 95 km/u. Het merk hoopt binnen vijf jaar de topsnelheid van het systeem te verhogen naar 130 km/u. Om heel eerlijk te zijn denken we dat deze snelheden prima zijn: vertrouw je de auto echt met 200 km/u?
Mercedes Drive Pilot is dus het eerste systeem dat van de KBA dat niveau 3 mag gebruiken op de openbare weg. KBA staat voor Kraftfahrt-Bundesamt en is de Federale Autoverkeersautoriteit van Duitsland. Mocht je al Drive Pilot hebben besteld op jouw Mercedes, dan wordt het geactiveerd middels een softwareupdate. Je hoeft niet naar de garage voor extra sensoren.
Lees ook: ‘Zelfrijdende auto’s gaan zorgen voor meer files en een lagere snelheid’
Dat betekent dat je gewoon – geheel legaal – andere dingen kan gaan doen aan boord. Borduren, Tetris, Feesboeken, TopGear Magazine lezen (of deze site), aardappelen schillen, kantklossen of dat lastige stukje uit je neus halen: je kan er nu echt tijd voor nemen. Nu klinkt 95 km/u niet als een hoge snelheid, maar het is ideaal voor in de spits als je elke dag tussen Oberhausen en Frankfurt moet forensen.
Piet heeft op 19 december 2024 geschreven:
Het is geen equivalent van autopilot van tesla. Want die mag wel en is gratis op alle modellen. Fsd zou eerder dan de vergelijker zijn maar zo goed is dat van Mercedes absoluut niet.
Wel goed voor elkaar bij Mercedes dat zo zoveel geld hebben gegeven dat ze als eerste mogen. Zal wel even duren voor dat volk een ander land toelaat met testen, ookal zijn andere systemen veel beter.
Maarten heeft op 19 december 2024 geschreven:
Maar er moet een voorligger zijn, het mag niet regenen, het mag niet mistig zijn, het mag niet donker zijn en het werkt alleen daar waar je navigatie speciale “high definition” kaarten heeft geladen. Het werkt dus ook nooit in de stad, alleen snelwegen.
Voldoe je aan al deze voorwaarden, dan activeert het systeem. Het is trouwens niet zo dat je zoals het artikel suggereert kan “Borduren, Tetris, Feesboeken, TopGear Magazine lezen (of deze site), aardappelen schillen, kantklossen”, want je moet beschikbaar blijven het stuurwiel elk moment over te kunnen nemen, bijvoorbeeld wanneer je voorligger de snelweg af rijdt.