Vanaf afgelopen week kun je op de Nederlandse snelwegen legaal ingehaald worden door iemand die met twee handen naar je zwaait. Ford heeft als eerste automerk goedkeuring gekregen van Europa om op ‘Level 2+’ autonoom te mogen rijden. De Mustang Mach-E mag alles zelf doen zolang degene achter het stuur maar oplet. Wellicht dat het ‘Intelligent Drive’ van Mercedes en Tesla’s FSD snel volgen.

Het klinkt misschien futuristisch, maar we staan nu nog maar aan het begin. Over enkele jaren moeten we het vijfde en laatste level bereiken. Bij level 5 rijdt de auto helemaal zelf en zou je nooit het stuur hoeven overnemen. Wanneer we dit niveau bereiken, kunnen mensen zonder rijbewijs ook alleen in een rijdende auto zitten. Voor je het weet, stuur je je auto vol kinderen richting de basisschool terwijl jij thuis nog een kop koffie inschenkt.

Zelfrijdende auto’s worden veel meer gebruikt

Doordat autonome auto’s van het hoogste level door iedereen gebruikt mogen worden, gaan we volgens het Belgische Federaal Planbureau 18 tot 23 procent meer gebruik maken van de auto. Waarom zou je nog op een overvolle trein staan wachten als je ook in je auto alvast de laptop kunt openklappen? Ook gaan fietsers liever met de zelfrijdende auto dan met hun tweewieler, verwacht het bureau.

Meer gebruik van de auto wil zeggen meer auto’s op de weg. Daardoor ontstaan er langere files, voornamelijk op plaatsen waar nu vaak files staan. Door deze opstoppingen zou de gemiddelde snelheid met vijf procent dalen. Geen gigantisch verschil dus, maar op plaatsen zoals rondom Brussel verwacht het Federaal Planbureau een snelheidsdaling van 28 procent.

Wel zou er een betere doorstroming moeten zijn, omdat er minder ongelukken gebeuren. Daarnaast zouden zelfrijdende auto’s tegen die tijd software kunnen hebben die files vermijdt. Nu zijn er al auto’s die je attenderen op een snellere route. Het is dus geen voldongen feit dat zelfrijdende auto’s voor meer en langere files gaan zorgen.

Reacties

  • Wim heeft op 15 oktober 2023 geschreven:

    En wie is de schuldige als het fout gaat?? De bestuurder? De autofabrikant?? Onvoorstelbaar dat dit is goedgekeurd. Waar is het nut. En straks kinderen naar school sturen met de auto zonder toezicht??? Waar zijn we mee hezig. En dan zijn er veel mensen bang voor China en Rusland en hun hackers. Laten we die computer rotzooi gauw weer uit de auto halen. Dat is veiliger

    Reageer
  • Chris heeft op 13 oktober 2023 geschreven:

    In Nl heeft het in de stad in ieder geval weinig zin zolang fietsers en voetgangers zich nergens aan houden, dat gaat heel veel ongelukken geven.

    Reageer
  • Joost heeft op 12 oktober 2023 geschreven:

    Alsof iedereen bakken met geld aan het sparen is om straks allemaal tegelijk in de autonoom rijdende auto te stappen… Het duurt nog wel even voordat die techniek zo uitontwikkeld is dat we het terugzien in betaalbare auto’s

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear