Na een compleet redesign in 2016 vond Mercedes het tijd om de ruggengraat van hun weidse modellengamma, de E-klasse, van een facelift te voorzien. De grootste wijzigingen vonden plaats op het vlak van de techniek, maar ook qua uiterlijk valt er iets te melden. Zo hebben de basismodellen voortaan altijd de Avantgarde-neus (optioneel is er de Exclusive Line met chromen grille en logo op de motorkap – een beetje vreemd, blader maar even door de foto’s hierboven). Ook kreeg de sedan nieuwe, minder anonieme achterlichten. Led-lampen zijn nu altijd standaard, net als dubbele displays in het interieur. Al blijft de meest imposante widescreen-opzet een optie.
Hoeveel uitvoeringen heeft de Mercedes E-klasse facelift?
Veel. Mercedes meldt trots dat de E-klasse nu zeven plug-in hybridevarianten kent. Op benzine of diesel, optioneel met vierwielaandrijving en als sedan of Estate. Naast alle bekende motoren is er een nieuwe 2,0-liter benzine-viercilinder met ISG (Integrated Starter Generator) en 48-volt architectuur. De AMG E 53 4Matic+, het op-één-na-topmodel, ontving een stevige massage. Zijn motor, onderstel en remmen werden verbeterd om hem net even wat dynamischer te maken.
De talloze rijhulpsystemen werden van een flinke update voorzien. Zo hoef je in de semi-autonome modus het stuur nu alleen nog maar vast te houden, in plaats van er een lichte beweging mee te maken om te zorgen dat de auto niet begint te piepen dat je moet opletten. Het nieuwste MBUX-infotainmentsysteem heeft nu een PowerNap-functie (alleen op de plug-in versies). Die staat je bij met geluiden, licht en massage als je stopt om een dutje te doen/je accu’s op te laden.
De Mercedes E-klasse facelift verschijnt deze zomer bij de dealer.
Kees Jansen heeft op 4 maart 2020 geschreven:
Van bejaardensloep getransformeerd in een nauwelijks van een C-klasse te onderscheiden model.
Joop heeft op 4 maart 2020 geschreven:
Kees , elke blonde vrouw is ook niet blond ….