
Een nieuwe dag, een nieuwe elektrische SUV. De Mercedes EQB is voor gezinnen een waardevolle aanvulling op het aanbod, want het is een volwaardige zevenzitter. Tot nu toe was de Tesla Model X de enige elektrische zevenzitter op de markt. De nieuwkomer volgt dezelfde lijn als de EQA en de EQC: ongeveer hetzelfde ontwerp als de brandstofversie, maar dan met een dichte grille en wat andere EV-elementen. En de sleutel is koperkleurig.
Een elektrische auto met zeven zitplaatsen
Het interieur is in grote lijnen gelijk aan dat van de brandstofdrinkende GLB. Dat houdt in dat de achterste zitrij geschikt is voor mensen die niet veel langer zijn dan 1,65 meter. Wie de achterste zitrij weglaat bij het samenstellen, kan met neergeklapte achterbank tot wel 1.710 liter spullen kwijt. Met een neergeklapte derde zitrij is het zo’n 100 liter minder. De achterste zitrij is naar voren en naar achteren te schuiven om de bagageruimte tot wel 190 liter groter te maken.
Specificaties Mercedes EQB
Voor de Mercedes EQB bedacht het merk verschillende configuraties met uiteenlopende vermogens en voor- of vierwielaandrijving. De eerste versies bieden een accu van 66 kWh en later komt er een versie met een grotere actieradius. Het maximale vermogen is 272 pk. Verdere specificaties noemt Mercedes nog niet, maar waarschijnlijk komt er ook een EQB 250 met 190 pk, net als bij de EQA. De versie met 272 pk luistert naar de naam EQB 350, heeft vierwielaandrijving en een actieradius van 419 kilometer.
Wanneer komt de Mercedes EQB?
Mercedes’ elektrische zevenzitter komt tegen het einde van dit jaar naar de Nederlandse dealers. Mercedes koos de fabriek in Hongarije om de auto in elkaar te sleutelen. Een prijs is nog niet bekend, maar verwacht dat de prijzen van de EQB net iets hoger zullen zijn dan die van de EQA, dus een stukje boven de 50.000 euro voor de instapper. Het elektrische aanbod van Mercedes bestaat nu uit de EQA, EQB, EQC, EQV en EQS.
Meer van TopGear


Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Groot automerk lijdt miljarden verlies, hoe komt dat eigenlijk?

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

In jouw toekomstige auto is het stuur niet fysiek verbonden met de wielen – is dat niet gevaarlijk?
