
Zoals de nacht op de dag volgt, volgen grote elektrische SUV’s op grote elektrische sedans. Dit is de Mercedes EQS SUV. Het is de derde auto van Mercedes die het EVA2-platform toepast – we hadden al de EQS en EQE. Zeker, wij vinden het ook verwarrend dat de elektrische SUV’s van Mercedes geen ‘G’ in de naam krijgen, zoals hun andere offroaders. Er kunnen maximaal zeven personen in deze nieuwe EQS SUV.
De wielbasis (3.210 mm) is gelijk aan die van de EQS sedan. Wel staat deze SUV 20 centimeter hoger op zijn poten. Tussen de wielen ligt een accu van 107,8 kWh en je kunt kiezen uit achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. De achterwielen sturen standaard mee met 4,5 graden en optioneel met 10 graden. De laatste optie verkleint de draaicirkel met 0,9 meter.
Vermogen van de Mercedes EQS SUV
De achterwielaangedreven EQS 450 produceert 360 pk en 568 Nm. De 450 met vierwielaandrijving heeft hetzelfde vermogen, maar het koppel bedraagt 800 Nm. De EQS 580 heeft altijd vierwielaandrijving met 544 pk en 858 Nm. De actieradius van de instapper is met maximaal 660 kilometer het grootst. De andere twee doen maximaal 613 kilometer.
Je kunt de EQS SUV specificeren als auto met vijf zitplaatsen – die tot 880 liter bagageruimte achterin biedt – of als een zevenzitter met twee afzonderlijke stoelen achterin. Ook voor de EQS SUV is het zogenoemde Hyperscreen beschikbaar. Dit transformeert het dashboard tot één forse glasplaat met drie grote schermen erin. Standaard staat de Mercedes EQS SUV op luchtvering.
Meer hoofdruimte
Een van onze grote kritiekpunten van de EQS sedan was dat de hoofdruimte achterin wat tegenviel. Grote kans dat deze Mercedes EQS SUV dat probleem oplost dankzij een conventionelere daklijn. De keerzijde is dat je wel zo’n 100 kilometer actieradius inlevert. We vinden het moeilijk om toe te geven, maar de Mercedes EQS SUV is misschien wel de juiste EQS.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

‘Mercedes werkte aan EQS met een verbrandingsmotor, maar stopt ontwikkeling’

Door deze toevoeging is de elektrische EQS een echte Mercedes

Bekijk hier een crashtest met een Mercedes EQS SUV en een Mercedes EQA

Mercedes EQS SUV review: Hoe rijdt de elektrische über-Mercedes?

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Blijkbaar worden er miljoenen euro’s verdiend aan 30 rijden binnen de bebouwde kom (maar niet door wie je denkt)

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Elektrische steps worden eindelijk legaal in Nederland – dit zijn de voorwaarden

Wordt de diesel (per ongeluk) ineens weer heel aantrekkelijk in Nederland door de nieuwe wegenbelasting?
