
Zoals de nacht op de dag volgt, volgen grote elektrische SUV’s op grote elektrische sedans. Dit is de Mercedes EQS SUV. Het is de derde auto van Mercedes die het EVA2-platform toepast – we hadden al de EQS en EQE. Zeker, wij vinden het ook verwarrend dat de elektrische SUV’s van Mercedes geen ‘G’ in de naam krijgen, zoals hun andere offroaders. Er kunnen maximaal zeven personen in deze nieuwe EQS SUV.
De wielbasis (3.210 mm) is gelijk aan die van de EQS sedan. Wel staat deze SUV 20 centimeter hoger op zijn poten. Tussen de wielen ligt een accu van 107,8 kWh en je kunt kiezen uit achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. De achterwielen sturen standaard mee met 4,5 graden en optioneel met 10 graden. De laatste optie verkleint de draaicirkel met 0,9 meter.
Vermogen van de Mercedes EQS SUV
De achterwielaangedreven EQS 450 produceert 360 pk en 568 Nm. De 450 met vierwielaandrijving heeft hetzelfde vermogen, maar het koppel bedraagt 800 Nm. De EQS 580 heeft altijd vierwielaandrijving met 544 pk en 858 Nm. De actieradius van de instapper is met maximaal 660 kilometer het grootst. De andere twee doen maximaal 613 kilometer.
Je kunt de EQS SUV specificeren als auto met vijf zitplaatsen – die tot 880 liter bagageruimte achterin biedt – of als een zevenzitter met twee afzonderlijke stoelen achterin. Ook voor de EQS SUV is het zogenoemde Hyperscreen beschikbaar. Dit transformeert het dashboard tot één forse glasplaat met drie grote schermen erin. Standaard staat de Mercedes EQS SUV op luchtvering.
Meer hoofdruimte
Een van onze grote kritiekpunten van de EQS sedan was dat de hoofdruimte achterin wat tegenviel. Grote kans dat deze Mercedes EQS SUV dat probleem oplost dankzij een conventionelere daklijn. De keerzijde is dat je wel zo’n 100 kilometer actieradius inlevert. We vinden het moeilijk om toe te geven, maar de Mercedes EQS SUV is misschien wel de juiste EQS.
Meer van TopGear


Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

‘Mercedes werkte aan EQS met een verbrandingsmotor, maar stopt ontwikkeling’

Door deze toevoeging is de elektrische EQS een echte Mercedes

Bekijk hier een crashtest met een Mercedes EQS SUV en een Mercedes EQA

Mercedes EQS SUV review: Hoe rijdt de elektrische über-Mercedes?

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Groot automerk neemt zorgen over rammelende driecilinders en ploffende boordladers weg met extra garantie
