
Elke keer als een leaserijder een nieuwe elektrische auto uitkiest, sterft er een puppy. Nee, dat is overdreven, maar de productie van een EV zorgt wel voor bovengemiddeld veel CO2-uitstoot. En dat is toch bijna hetzelfde. Door bij gebruik niets uit te stoten (mits je groen laadt), compenseert de auto deze CO2 weer. Maar als het gaat om duurzaamheid, valt er wat voor te zeggen om langer met een bestaande auto door te blijven rijden. En daarom is de Mercedes G-klasse zo’n klimaatstrijder.
Volgens Mercedes-CEO Michael Schiebe is 80 procent van alle G-klasses die sinds 1979 zijn geproduceerd nog ‘in de markt’. Hij concludeert terecht: ‘De auto’s hebben een zeer lange levensduur.’ Schiebe redeneert dat een G-klasse misschien iets meer materiaal kost om te bouwen, maar dat je in het leven van één G-klasse veel meer compacte auto’s verslijt. Volgens Mercedes zijn er zo’n 500.000 G-klasses verkocht, dus dan zouden er nu nog 400.000 over zijn.
Volgens een rapport van Mercedes zorgt de productie van de elektrische EQS 450+ voor net geen 20 ton CO2-uitstoot. Ben je een leaserijder die elke vijf jaar een nieuwe auto mag uitkiezen, dan tikt dat redelijk aan. Daarbij moeten we aantekenen dat dit een erg grote EV is met een erg grote batterij, maar toch. De moraal van het verhaal: red de planeet, koop een oude G-klasse. En al helemaal als de CO2-neutrale brandstoffen een beetje van de grond komen.
Als de nieuwe elektrische G-klasse ook zo lang meegaat…

Recentelijk is de nieuwe volledig elektrische G-klasse onthuld. Bij de productie zal dus wat meer CO2 vrijkomen, maar als deze auto vervolgens óók 50 jaar meegaat én daarbij alleen groene energie verbruikt, dan heb je de ultieme boomknuffelaar in blikvorm.
4 reacties op “Rijden in een oude Mercedes G-klasse blijkt juist superduurzaam te zijn, want hij gaat niet stuk”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

Met dit simpele automobilistentrucje zouden schepen tonnen minder CO2 kunnen uitstoten

Zo laag moet de maximumsnelheid zijn voor de minste CO2-uitstoot

De CO2-uitstoot van plug-in hybrides is in werkelijkheid 3,5 keer zo hoog als verwacht

In dit land mogen automerken niet beweren dat een elektrische auto geen uitstoot heeft

Hoeveel ethanol zit er écht in E10? Is het in werkelijkheid minder dan 10 procent?

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Ik denk niet dat de elektrische versie 50 jaar mee gaat gezien de levens duur van de accu de bepalende factor is en laten we de accu op 10 jaar zetten dan heb je dus 5 accu’s nodig voor die 50 jaar en hoeveel co2 dat is mag een ander uitrekenen.
Nou, in het terrein zullen ze wel hun mannetje staan (hoewel landrover daar meer om bekend staat) , maar op de normale weg rijden die oudere G-klasse vrij beroerd volgens de testverslagen. Niettemin is hij populair onder patsers en criminelen.
Ik hoop toch dat dat ‘boomknuffelaar’ niet al te letterlijk genomen hoeft te worden….
Ik heb gereden met een 290GD. Welliswaar de Benz van de landmacht maar die dingen zijn echt hufterproof. En dat blijkt wel uit het feit dat ze 25 jaar later nog steeds gebruikt worden. Met die dingen vast komen te zitten is echt knap. Als je een terrein wagen wilt hebben is de G klasse echt een aanrader ook al is het een oldtimer.