
Dat smaak persoonlijk is, weten we. We juichen het juist toe als mensen een afwijkende smaak hebben. Met auto’s is dat uiteraard niet anders, alleen is er één autotype dat we nooit hebben begrepen: de SUV-coupé. Blijkbaar is Mercedes het met ons eens, want ze zijn voornemens om de twee meest nutteloze auto’s ooit uit het modelgamma te schrappen. Eindelijk. Het gaat om Mercedes GLC en GLE Coupé.
Volgens het Duitse Handelsblatt vinden er op dit moment gesprekken plaats of ze de twee enorm nutteloze auto’s met pensioen moeten gaan sturen. De modellen verkopen klaarblijkelijk niet voldoende om hun bestaan te rechtvaardigen. We hebben geen inzicht in de verkoopcijfers, omdat die van de SUV en Coupé-uitvoeringen bij elkaar worden opgeteld.
Mercedes GLC en GLE Coupé worden samen één model
Er zijn drie opties. De eerste is dat Mercedes beide SUV Coupés aan het einde van de modelcyclus een spuitje geeft. De tweede mogelijkheid is dat ze twee modellen vervangen door eentje. Dat is geen nieuwe tactiek voor Mercedes, zo is de Mercedes CLE is de opvolger van zowel de C-klasse coupé als de E-klasse coupé. Nu is de CLE in technisch opzicht een C-klasse, maar is deze hoger gepositioneerd (lees: hij is duurder). Tenslotte bestaat er een kleine kans dat Mercedes gewoon stug doorgaat.

Die laatste kans achten we vrij klein. Mercedes weet als geen ander hoe je twee modellen naar een transformeert. Van de opkomende elektrische medium crossover van Mercedes, de opvolger van de EQC zeg maar, komt er overigens sowieso geen coupé-derivaat. Dat is op zich niet direct heel erg vreemd, want van de EQC was er ook geen coupé-variant. De concurrent van Audi, de Q8 e-tron, is er wel als Sportback met een coupe-achtige daklijn.
Dankzij aerodynamica zijn de verschillen toch al klein
Deze ontwikkeling van de dalende populariteit van coupé-crossovers is overigens niet zozeer een teken dat de goede smaak hier aan het winnen is. Het komt voornamelijk doordat crossovers en SUV’s al een stuk aerodynamischer worden. Het gat tussen de gewone versie en de coupé is in sommige gevallen heel erg klein. Dus ja, waarom nog twee modellen leveren als ze bijna dezelfde specificaties hebben en er hetzelfde uitzien?
Lees ook: Dit zijn de snelste Mercedessen van dit moment
Mocht je nog een coupé-SUV willen, hebben we goed nieuws: Mercedes zal ze – als we de bronnen kunnen geloven – uitfaseren. De GLC Coupé is nog behoorlijk vers: deze werd geïntroduceerd in 2023. De GLE Coupé loopt al ietsje langer mee: sinds 2019. Deze krijgt binnenkort een faceliftje om er nog een paar jaar tegenaan te kunnen.
3 reacties op “Mercedes gaat de meest nutteloze auto’s ooit keihard aanpakken”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Mercedes GLE is er nu alleen nog maar als hybride

Nederlandse Mercedes-AMG van 220.000 euro door klein muurtje op z’n kop gelegd

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Mercedes zonder deuren van de weg gehaald

Brabus Mercedes-AMG GLE krijgt uiteraard 800 pk

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Hoe eerder stoppen met deze lelijke mastodonden, hoe beter. BMW ook graag aanhaken. En Renault.
Mercedes kan zich beter richten op de kwaliteit. Defecte richtingaanwijzers op de snelheid afgaande defecte snelheidsmeter zijn aan de oorde van de dag.
Niet alleen de SUV-Coupé heb ik nooit begrepen. Ook modellen als de A5 Sportback (4 deurs) en de 4 serie (4 deurs) snap ik ook niet echt. Zijn gewoon concurrenten van de A4 en de 3 serie.
Waarom zou je gaan concurreren in je eigen klasse? Waarschijnlijk omdat ze het zich kunnen permitteren en een nieuw soort auto op de markt willen brengen. Maar met de SUV-Coupé is dat totaal mislukt. Ik vond de eerste X6 (de eerste SUV-Coupé ooit) er al erg vreemd uitzien