
Dat smaak persoonlijk is, weten we. We juichen het juist toe als mensen een afwijkende smaak hebben. Met auto’s is dat uiteraard niet anders, alleen is er één autotype dat we nooit hebben begrepen: de SUV-coupé. Blijkbaar is Mercedes het met ons eens, want ze zijn voornemens om de twee meest nutteloze auto’s ooit uit het modelgamma te schrappen. Eindelijk. Het gaat om Mercedes GLC en GLE Coupé.
Volgens het Duitse Handelsblatt vinden er op dit moment gesprekken plaats of ze de twee enorm nutteloze auto’s met pensioen moeten gaan sturen. De modellen verkopen klaarblijkelijk niet voldoende om hun bestaan te rechtvaardigen. We hebben geen inzicht in de verkoopcijfers, omdat die van de SUV en Coupé-uitvoeringen bij elkaar worden opgeteld.
Mercedes GLC en GLE Coupé worden samen één model
Er zijn drie opties. De eerste is dat Mercedes beide SUV Coupés aan het einde van de modelcyclus een spuitje geeft. De tweede mogelijkheid is dat ze twee modellen vervangen door eentje. Dat is geen nieuwe tactiek voor Mercedes, zo is de Mercedes CLE is de opvolger van zowel de C-klasse coupé als de E-klasse coupé. Nu is de CLE in technisch opzicht een C-klasse, maar is deze hoger gepositioneerd (lees: hij is duurder). Tenslotte bestaat er een kleine kans dat Mercedes gewoon stug doorgaat.

Die laatste kans achten we vrij klein. Mercedes weet als geen ander hoe je twee modellen naar een transformeert. Van de opkomende elektrische medium crossover van Mercedes, de opvolger van de EQC zeg maar, komt er overigens sowieso geen coupé-derivaat. Dat is op zich niet direct heel erg vreemd, want van de EQC was er ook geen coupé-variant. De concurrent van Audi, de Q8 e-tron, is er wel als Sportback met een coupe-achtige daklijn.
Dankzij aerodynamica zijn de verschillen toch al klein
Deze ontwikkeling van de dalende populariteit van coupé-crossovers is overigens niet zozeer een teken dat de goede smaak hier aan het winnen is. Het komt voornamelijk doordat crossovers en SUV’s al een stuk aerodynamischer worden. Het gat tussen de gewone versie en de coupé is in sommige gevallen heel erg klein. Dus ja, waarom nog twee modellen leveren als ze bijna dezelfde specificaties hebben en er hetzelfde uitzien?
Lees ook: Dit zijn de snelste Mercedessen van dit moment
Mocht je nog een coupé-SUV willen, hebben we goed nieuws: Mercedes zal ze – als we de bronnen kunnen geloven – uitfaseren. De GLC Coupé is nog behoorlijk vers: deze werd geïntroduceerd in 2023. De GLE Coupé loopt al ietsje langer mee: sinds 2019. Deze krijgt binnenkort een faceliftje om er nog een paar jaar tegenaan te kunnen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “Mercedes gaat de meest nutteloze auto’s ooit keihard aanpakken”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Mercedes GLE is er nu alleen nog maar als hybride

Nederlandse Mercedes-AMG van 220.000 euro door klein muurtje op z’n kop gelegd

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Mercedes zonder deuren van de weg gehaald

Brabus Mercedes-AMG GLE krijgt uiteraard 800 pk

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

BMW XM Label Red: hoe rijdt de minst subtiele auto van dit moment? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Hoe eerder stoppen met deze lelijke mastodonden, hoe beter. BMW ook graag aanhaken. En Renault.
Mercedes kan zich beter richten op de kwaliteit. Defecte richtingaanwijzers op de snelheid afgaande defecte snelheidsmeter zijn aan de oorde van de dag.
Niet alleen de SUV-Coupé heb ik nooit begrepen. Ook modellen als de A5 Sportback (4 deurs) en de 4 serie (4 deurs) snap ik ook niet echt. Zijn gewoon concurrenten van de A4 en de 3 serie.
Waarom zou je gaan concurreren in je eigen klasse? Waarschijnlijk omdat ze het zich kunnen permitteren en een nieuw soort auto op de markt willen brengen. Maar met de SUV-Coupé is dat totaal mislukt. Ik vond de eerste X6 (de eerste SUV-Coupé ooit) er al erg vreemd uitzien