
Dat smaak persoonlijk is, weten we. We juichen het juist toe als mensen een afwijkende smaak hebben. Met auto’s is dat uiteraard niet anders, alleen is er één autotype dat we nooit hebben begrepen: de SUV-coupé. Blijkbaar is Mercedes het met ons eens, want ze zijn voornemens om de twee meest nutteloze auto’s ooit uit het modelgamma te schrappen. Eindelijk. Het gaat om Mercedes GLC en GLE Coupé.
Volgens het Duitse Handelsblatt vinden er op dit moment gesprekken plaats of ze de twee enorm nutteloze auto’s met pensioen moeten gaan sturen. De modellen verkopen klaarblijkelijk niet voldoende om hun bestaan te rechtvaardigen. We hebben geen inzicht in de verkoopcijfers, omdat die van de SUV en Coupé-uitvoeringen bij elkaar worden opgeteld.
Mercedes GLC en GLE Coupé worden samen één model
Er zijn drie opties. De eerste is dat Mercedes beide SUV Coupés aan het einde van de modelcyclus een spuitje geeft. De tweede mogelijkheid is dat ze twee modellen vervangen door eentje. Dat is geen nieuwe tactiek voor Mercedes, zo is de Mercedes CLE is de opvolger van zowel de C-klasse coupé als de E-klasse coupé. Nu is de CLE in technisch opzicht een C-klasse, maar is deze hoger gepositioneerd (lees: hij is duurder). Tenslotte bestaat er een kleine kans dat Mercedes gewoon stug doorgaat.

Die laatste kans achten we vrij klein. Mercedes weet als geen ander hoe je twee modellen naar een transformeert. Van de opkomende elektrische medium crossover van Mercedes, de opvolger van de EQC zeg maar, komt er overigens sowieso geen coupé-derivaat. Dat is op zich niet direct heel erg vreemd, want van de EQC was er ook geen coupé-variant. De concurrent van Audi, de Q8 e-tron, is er wel als Sportback met een coupe-achtige daklijn.
Dankzij aerodynamica zijn de verschillen toch al klein
Deze ontwikkeling van de dalende populariteit van coupé-crossovers is overigens niet zozeer een teken dat de goede smaak hier aan het winnen is. Het komt voornamelijk doordat crossovers en SUV’s al een stuk aerodynamischer worden. Het gat tussen de gewone versie en de coupé is in sommige gevallen heel erg klein. Dus ja, waarom nog twee modellen leveren als ze bijna dezelfde specificaties hebben en er hetzelfde uitzien?
Lees ook: Dit zijn de snelste Mercedessen van dit moment
Mocht je nog een coupé-SUV willen, hebben we goed nieuws: Mercedes zal ze – als we de bronnen kunnen geloven – uitfaseren. De GLC Coupé is nog behoorlijk vers: deze werd geïntroduceerd in 2023. De GLE Coupé loopt al ietsje langer mee: sinds 2019. Deze krijgt binnenkort een faceliftje om er nog een paar jaar tegenaan te kunnen.
3 reacties op “Mercedes gaat de meest nutteloze auto’s ooit keihard aanpakken”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Mercedes GLE is er nu alleen nog maar als hybride

Nederlandse Mercedes-AMG van 220.000 euro door klein muurtje op z’n kop gelegd

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Mercedes zonder deuren van de weg gehaald

Brabus Mercedes-AMG GLE krijgt uiteraard 800 pk

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Hoe eerder stoppen met deze lelijke mastodonden, hoe beter. BMW ook graag aanhaken. En Renault.
Mercedes kan zich beter richten op de kwaliteit. Defecte richtingaanwijzers op de snelheid afgaande defecte snelheidsmeter zijn aan de oorde van de dag.
Niet alleen de SUV-Coupé heb ik nooit begrepen. Ook modellen als de A5 Sportback (4 deurs) en de 4 serie (4 deurs) snap ik ook niet echt. Zijn gewoon concurrenten van de A4 en de 3 serie.
Waarom zou je gaan concurreren in je eigen klasse? Waarschijnlijk omdat ze het zich kunnen permitteren en een nieuw soort auto op de markt willen brengen. Maar met de SUV-Coupé is dat totaal mislukt. Ik vond de eerste X6 (de eerste SUV-Coupé ooit) er al erg vreemd uitzien